Daniel Ricciardo
Visa Cash App RBNa twee seizoenen bij McLaren verloor hij zijn stoel aan Oscar Piastri en zou hij niet op de grid verschijnen in 2023. In plaats daarvan nam hij de rol van derde coureur op zich bij Red Bull Racing. We zien echter de vrolijke Australiër terug bij AlphaTauri vanaf de Grand Prix van Hongarije, omdat Nyck de Vries zijn stoel verloor vanwege teleurstellende resultaten. In 2024 blijft de Australiër rijden voor het Italiaanse team, maar vanaf 2024 zal het team de naam Visa Cash App RB dragen.
F1-seizoen 2024
Positie WK | 17 |
Races | 18 |
WK-punten | 12.0 |
Overwinningen | 0 |
Podiumplaatsen | 0 |
Polepositions | 0 |
F1-carrière
Wereldtitels | 0 |
WK-punten | 1329 |
Races | 257 |
Overwinningen | 8 |
Podiumplaatsen | 32 |
Polepositions | 3 |
Info Daniel Ricciardo
Naam | Daniel Joseph Ricciardo |
Team | Visa Cash App RB |
Geboortedatum | 1 juli 1989 |
Geboorteplaats | Perth, Australië |
Lengte | 1.80m |
Gewicht | 66kg |
Nationaliteit | Australisch |
Racenummer | 3 |
Biografie van Daniel Ricciardo
Daniel Ricciardo, geboren in Australië van ouders met Italiaanse roots, ontdekte op negenjarige leeftijd zijn passie voor karting en klom gestaag op in de racewereld. Hij nam deel aan verschillende klassen voordat hij in 2008 in de Formule 3 terechtkwam.
Bekend bij velen als de "Honey Badger" vanwege zijn relaxte houding en agressieve rijstijl, groeide de Australiër op als een fervent fan van de NASCAR-legende Dale Earnhardt. Als eerbetoon aan Earnhardt koos Ricciardo het nummer 3 als zijn racenummer.
Hoe bereikte de Australiër uit Perth de Formule 1? Hier lees je alles wat je moet weten over het leven van Daniel Ricciardo.
Teams en teamgenoten | Daniel Ricciardo
Team | Teamgenoot | Seizoen |
---|---|---|
Toro Rosso | Jean-Eric Vergne | 2012 |
Toro Rosso | Jean-Eric Vergne | 2013 |
Red Bull | Sebastian Vettel | 2014 |
Red Bull | Daniil Kvyat | 2015 |
Red Bull | Max Verstappen | 2016 |
Red Bull | Max Verstappen | 2017 |
Red Bull | Max Verstappen | 2018 |
Renault | Nico Hülkenberg | 2019 |
Renault | Esteban Ocon | 2020 |
McLaren | Lando Norris | 2021 |
McLaren | Lando Norris | 2022 |
AlphaTauri | Yuki Tsunoda | 2023 |
Visa Cash App RB | Yuki Tsunoda | 2024 |
Het Formule 1-debuut en het stoeltje bij Toro Rosso
Ricciardo maakte zijn eerste verschijning in een Formule 1-auto tijdens een test voor jonge coureurs in Jerez in december 2009, waarbij hij als enige coureur rondetijden van 1 minuut 17 wist te halen. Dit resulteerde in zijn benoeming tot test- en reservecoureur voor zowel Red Bull als het zusterteam Toro Rosso.
Bevestigd als test- en reservecoureur voor Toro Rosso in 2011, vond Ricciardo al snel zijn weg naar de F1-grid. Hij werd door Hispania Racing binnengehaald om Narain Karthikeyan voor de resterende races van dat seizoen te vervangen, met uitzondering van de GP van India. Ricciardo maakte zijn debuut tijdens de Britse Grand Prix van 2011 en nam zelfs deel aan de GP van India nadat Red Bull het Spaanse team had betaald om zijn leercurve te versnellen. Vitantonio Liuzzi moest plaatsmaken voor de Indiase coureur.
Ricciardo's prestaties resulteerden uiteindelijk in een racestoeltje naast Jean-Eric Vergne bij Toro Rosso voor het seizoen van 2012, waarin hij zijn eerste WK-punten verdiende tijdens zijn thuisrace in Australië. De Australiër behaalde punten in nog vijf andere races en sloot het seizoen af met in totaal 10 punten.
In het seizoen van 2013 bevestigde Ricciardo zijn reputatie als een veelbelovende coureur: hij overtroefde zijn teamgenoot in driekwart van de kwalificaties en behaalde 20 punten tegenover de 13 van Vergne. Dit leidde ertoe dat Red Bull hem promoveerde naar het topteam, waar hij Mark Webber verving.
De stap van Ricciardo naar Red Bull
Samen met viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel kwalificeerde Ricciardo zich als tweede achter Lewis Hamilton in zijn eerste race van het seizoen voor Red Bull. Tot grote vreugde van de thuisfans eindigde hij ook als tweede in de race, ondanks late druk van rookie Kevin Magnussen.
Helaas zou het resultaat niet standhouden, aangezien Ricciardo werd gediskwalificeerd nadat zijn Red Bull-bolide de verplichte brandstofstroomlimiet per uur had overschreden. Ondanks het beroep van het team werd de beslissing van de FIA niet teruggedraaid, waarmee een einde kwam aan Ricciardo's hoop om de eerste Australiër te worden die thuis op het podium eindigde in de koningsklasse.
Na het niet finishen in Maleisië behaalde Ricciardo zijn eerste punten van het seizoen in Bahrein. Hij verbeterde zijn resultaten in Canada en werd de vierde Australiër na Jack Brabham, Alan Jones en Mark Webber die een Grand Prix won.
Hij voegde een tweede overwinning toe in Hongarije, ondanks dat hij derde werd achter Fernando Alonso en Lewis Hamilton met minder dan vier ronden te gaan. Na het passeren van de Mercedes en de Ferrari, won Ricciardo met een voorsprong van meer dan vijf seconden op de rest. Hij eindigde het seizoen als de enige niet-Mercedes-coureur die een race won in het seizoen van 2014.
Na zijn overwinning op Vettel gedurende het hele seizoen, maakte Red Bull bekend dat Daniil Kvyat naast Ricciardo zou rijden vanaf 2015. De Australiër behaalde dit seizoen de derde plaats in het coureurskampioenschap en ontving daarnaast de Laurels World Sports Award voor de doorbraak van het jaar.
Een lastig tweede seizoen
De titelambities van Ricciardo en Red Bull kwamen in 2015 niet uit. Het team eindigde achter Mercedes, Ferrari en Williams, dit was voor een groot deel te wijten aan problemen met de Renault-krachtbron, die een achterstand had opgelopen op de krachtbronnen van Mercedes en Ferrari.
Als gevolg hiervan ging de RB11 alleen de uitdaging aan op circuits met veel downforce, of in de regen. Ricciardo's beste resultaat in het begin van het seizoen kwam in de straten van Monaco, hij eindigde als vijfde terwijl hij ook de snelste ronde van de race neer kon zetten. Pas in Hongarije, de tiende race van het seizoen, behaalde de Australiër zijn eerste podiumplaats van het seizoen door als derde te finishen. Het had meer kunnen zijn als Ricciardo niet in contact was gekomen met Nico Rosberg, terwijl hij racewinnaar Vettel probeerde bij te houden.
Een tweede en laatste podiumplaats kwam in Singapore, waarbij Vettel opnieuw won. Uiteindelijk eindigde Ricciardo als achtste in het coureurskampioenschap met 92 punten, drie minder dan teamgenoot Kvyat. De Australiër liet echter zien dat hij zeker de overhand had als het ging om het tempo van één ronde, waardoor hij zijn teamgenoot met 14 tegenover 5 versloeg in de kwalificaties.
Ricciardo en Red Bull terug in vorm
In het seizoen van 2016 verscheen Red Bull met een aanzienlijk competitiever pakket, wat meteen resultaat opleverde. Na een vierde plaats in Australië en Bahrein behaalde het team de tweede snelste tijd in de kwalificatie voor de Chinese GP. Ricciardo leidde de race al vroeg, maar kreeg een lekke band en eindigde uiteindelijk als vierde. Max Verstappen werd Ricciardo's nieuwe teamgenoot vanaf de Grand Prix van Spanje, waar hij de race won, terwijl Ricciardo na een late klapband genoegen moest nemen met de vierde plaats. Ondanks het veroveren van de pole in Monaco beëindigde een trage pitstop zijn kansen en gaf het Lewis Hamilton de overwinning.
Ricciardo behaalde podiumplaatsen in Hongarije en Duitsland, en introduceerde daarbij zijn kenmerkende shoey. Deze viering werd ook uitgevoerd in België, waar Ricciardo als tweede eindigde. Zijn enige overwinning van het seizoen kwam in Maleisië, waar hij profiteerde van een motorprobleem bij de bolide van Hamilton. De Australiër sloot het seizoen af als derde in het coureurskampioenschap.
Ricciardo verlaat Red Bull
In 2017 boekte Ricciardo zijn vijfde carrière-overwinning bij de Grand Prix van Azerbeidzjan. Een serie van vijf opeenvolgende podiumplaatsen tussen de Spaanse en Oostenrijkse Grand Prix volgde, met daarnanog eens drie tussen Singapore en Japan. Uiteindelijk werd hij vijfde in het coureursklassement. Het volgende seizoen verbeterde het niet veel, hoewel Ricciardo wel kon winnen in China en Monaco. Dit jaar eindigde hij als zesde in het kampioenschap.
In augustus 2018 werd aangekondigd dat Ricciardo Red Bull zou verlaten na het tekenen van een tweejarig contract met Renault.
Samen met Nico Hulkenberg begon het Renault-avontuur van Ricciardo slecht met opeenvolgende uitvalbeurten om het seizoen in te luiden. Zijn beste resultaat van het seizoen was in Italië, P4. Hulkenberg eindigde als vijfde in de race, waarmee het de beste finish van Renault is sinds de terugkeer van het team in de F1, in 2016. Uiteindelijk eindigde Ricciardo op de negende plaats in het kampioenschap, voor zijn Duitse teamgenoot.
Ricciardo kreeg in 2020 gezelschap van een nieuwe teamgenoot toen Hulkenberg werd vervangen door Esteban Ocon. Hoewel de Australiër uitviel tijdens de openingsrace van het seizoen, volgde hij het met drie opeenvolgende finishes in de punten, waaronder de vierde plaats in de Britse Grand Prix. Een reeks van 11 puntenfinishes begon in België, daar bovenop nog een derde plaats in de GP's van Eifel en Emilia Romagna. De eerste was het eerste podium van Renault sinds de Maleisische Grand Prix van 2011 en het eerste van de Australiër sinds de Grand Prix van Monaco in 2018. Teambaas Cyril Abiteboul heeft hiermee een weddenschap verloren, en moet hiervoor een tattoo laten zetten naar de keuze van Ricciardo.
Hoewel Ricciardo het seizoen als vijfde eindigde in het coureurskampioenschap, koos hij ervoor het team te verlaten en tekende hij een deal met McLaren, waar hij in 2021 voor uitkomt naast Lando Norris. De Britse renstal kent een goed seizoen met regelmatig een podium. Ricciardo kon de Grand Prix van Italië op het circuit van Monza op zijn naam schrijven na een sterke race en een 1-2 voor McLaren.
Ook in 2022 komt de vrolijke Australiër uit voor McLaren. Hier zal hij wederom tezamen met Norris strijden om het gat naar de topteams te dichten. De nieuwe reglementen die vanaf dit seizoen actief zijn, kunnen daar allicht mee gaan helpen.
Ricciardo doet stapje terug
In 2022 kwam de vrolijke Australiër opnieuw uit voor McLaren. Ricciardo kende echter een dramatisch seizoen en deed flink onder op teamgenoot Norris. De Australiër scoorde maar liefst drie keer zo weinig punten. Voor McLaren was dat rede genoeg om de samenwerking met Ricciardo in 2023 niet meer voort te zetten en dus zal hij niet standaard op de Formule 1-grid verschijnen. Hij wordt vervangen door zijn jongere landgenoot Oscar Piastri.
Reservecoureur bij Red Bull Racing
De enige mogelijkheid om Ricciardo nog op de grid te zien, is als Max Verstappen of Sergio Perez niet kunnen of mogen racen. In 2023 vervult Ricciardo namelijk de rol van reserve- en testcoureur bij Red Bull; het team waarmee hij zeven Grands Prix won. Los van deze functies is de goedlachse coureur natuurlijk ook een grote martkingaanwinst voor het team uit Milton Keynes. Ricciardo heeft (nog) niet de ambitie om de Formule 1 te verlaten en hoopt op een nieuw vast plekje op de grid in de toekomst, wie weet in 2024.
Helmut Marko heeft in ieder geval bekendgemaakt dat Ricciardo na de Grand Prix van Groot-Brittanië zijn eerste meters gaat maken met de Red Bull RB19 van dit seizoen. Zo kan het team van Red Bull goed evalueren waar de Australiër nu staat.
Daniel Ricciardo gaat rijden voor AlphaTauri in 2023
Vanwege tegenvallende resultaten moest AlphaTauri coureur Nyck de Vries zijn stoeltje per direct afstaan na de Grand Prix van Brittannië. Al snel werd bekend dat Daniel Ricciardo in de AlphaTauri bolide zal stappen vanaf de Grand Prix van Hongarije om daar het seizoen van 2023 af te maken.
Ricciardo breekt hand tijdens VT2 in Nederland
Nadat de achtvoudig racewinnaar twee races voor AlphaTauri heeft gereden, moest hij helaas zijn stoeltje tijdelijk afstaan aan reservecoureur Liam Lawson. Tijdens de tweede vrije training in Nederland breekt Ricciardo namelijk zijn hand en is hij niet in staat te rijden. Liam Lawson neemt zijn stoeltje tijdelijk over en heeft inmiddels de Grand Prix van Nederland en de Grand Prix van Italië gereden. Er is nog niet bekend wanneer de Australiër weer gaat instappen. De kans dat dit alweer tijdens de Grand Prix van Singapore gaat zijn, is erg klein.
Daniel Ricciardo weer achter het stuur vanaf de Verenigde Staten GP
Na de Zandvoort-crash kon Ricciardo niet deelnemen aan de Grand Prix-evenementen in Italië, Singapore, Japan en Qatar. Gelukkig was zijn gebroken middenhandsbeentje voldoende hersteld voor de Grand Prix van de Verenigde Staten, waardoor hij zijn positie als vaste coureur voor AlphaTauri hervatte. Bovendien is inmiddels bevestigd dat Daniel Ricciardo in het seizoen 2024 opnieuw zal racen voor het Italiaanse team, dat nu de naam Visa Cash App RB heeft.
Een volledig F1-seizoen bij Visa Cash App RB in 2024
Voor het seizoen 2024 zal de 'honey badger' een volledig seizoen rijden voor Visa Cash App RB (voorheen AlphaTauri). Na een 8e plaats in het constructeurskampioenschap streven ze ernaar hoger te eindigen in het klassement. Ze werken intensief samen met Red Bull en delen nu Visa en Cash App als sponsors, wat hun relatie nog verder zal verbeteren. Hoeveel punten kan Daniel Ricciardo verzamelen in het seizoen 2024 voor Visa Cash App RB?
Wint Verstappen of een andere favoriet in Qatar? Dan keert Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Daniel Ricciardo nieuws
Daniel Ricciardo video's