De Formule E heeft de Gen3 Evo (Gen3.5) officieel onthuld tijdens een evenement op het Circuit de Monaco. De auto wordt geïntroduceerd vanaf het begin van seizoen 11 (2024/25) en zal de sport tot aan de overgang naar het Gen 4-tijdperk in het seizoen 2026/27 begeleiden. De auto is een duidelijke upgrade ten opzichte van de huidige Gen3-machines.
Aangezien de introductie van Gen3 op het laatste moment plaatsvond, is het geen verrassing dat de prestaties van de Gen3 Evo van een andere orde zijn. Met een acceleratie van 0 naar 60 mijl per uur (ruim 96 kilometer per uur) in 1,82 seconden en een topsnelheid van 200 mijl per uur (ruim 321 kilometer per uur) wordt het de snelst accelererende single-seater ter wereld, 30% sneller dan een Formule 1-wagen vandaag de dag is. De Gen3 Evo wordt ook uitgerust met een gloednieuwe, zachtere Hankook iON-band, waardoor de coureurs ongeveer tien procent meer grip hebben.
Ook op het oog zal de Gen3 Evo er iets anders uitzien dan de huidige Gen3-auto, dankzij een nieuwe bodykit en aanpassingen aan de voorvleugel. Voor het eerst in de geschiedenis van de Formule E zal de Gen3 Evo ook een vierwielaandrijving hebben, die bruikbaar is tijdens de kwalificatieduels, racestarts en in Attack Mode. Dit zorgt voor maximale tractie en acceleratie.
Anderen bekeken ook:
Nieuwe aandrijflijnen
In totaal levert de Gen3 Evo nog steeds 350 kW vermogen (ruwweg 470 pk). De Gen3 Evo is een grote stap voor de Formule E en verkleint het gat met de Formule 1 op het gebied van rondetijden nog verder. "De GEN3 Evo luidt een baanbrekend hoofdstuk in de evolutie van de Formule E in en belichaamt onze toewijding aan innovatie en hoge prestaties op een duurzame manier", aldus Formule E CEO Jeff Dodds.
"Met ongekende acceleratie en een geavanceerd aerodynamisch ontwerp zal de auto, die ik in Monaco mocht onthullen, de spanning van onze races nog verder opvoeren en onze coureurs en fans over de hele wereld fascineren met superieure mogelijkheden en prestaties."
Een ander belangrijk onderdeel van de Gen3 Evo is dat de leveranciers van aandrijflijnen volledig nieuwe aandrijflijnen kunnen introduceren, omdat de homologatie van de hardware aan het einde van het huidige seizoen afloopt. Alles bij elkaar betekent dat dat de rondetijden volgend seizoen aanzienlijk sneller zullen zijn, met simulaties die al suggereren dat er tijdens de E-Prix van Monaco van volgend jaar rondetijden worden genoteerd die twee seconden sneller zullen zijn.
De FIA was ook aanwezig bij de lancering van de Gen3 Evo, waarbij president Mohammed Ben Sulayem de nieuwe auto verwelkomde als een 'significante sprong voorwaarts'. "De FIA en de Formule E hebben hard gewerkt aan het ontwikkelingsproces van deze nieuwe GEN3 Evo raceauto, die opnieuw een belangrijke sprong voorwaarts betekent in de elektrische racetechnologie," zei Ben Sulayem.
"Ik wil zowel de FIA- als de Formule E-teams bedanken voor het harde werk dat onze gezamenlijke inzet onderstreept om de grenzen van duurzame autosport te verleggen en tegelijkertijd competitieve races te geven."
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!