Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 Grand Prix Monaco 2019

GP Monaco voor Verstappen en Red Bull tot nu toe beste kans om te winnen

Dit weekend staat de Grand Prix van Monaco op de planning. In de smalle straten van het prinsdom ligt een verrassing altijd op de loer. Over de vraag of Max Verstappen namens Red Bull kan verrassen met een overwinning zijn de meningen verdeeld.

Monaco 2018
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

"In Monaco gelden andere wetten", zo vatte Jarno Trulli het Grand Prix-weekend in Monaco in gesprek met RacingNews365 treffend samen. De Grand Prix van Monaco is een vreemde eend in de bijt op de Formule 1-kalender en tegelijkertijd een vertrouwde verschijning. De klassieker die in de smalle straten van het prinsdom wordt verreden is welhaast niet weg te denken uit de Formule 1, ook al klinken er de laatste jaren meer en meer klaagzangen over het gebrek aan actie op de baan.

Natuurlijk, een crash, of op zijn minst een goede touche met de muur ligt altijd op de loer, maar uiteindelijk wil men ook strijd zien. Wiel aan wiel vechten is er niet bij in Monaco, in plaats daarvan wordt er vaak treintje gereden alsof de voor- en achtervleugels als door een touwtje met elkaar verbonden zijn. De kwalificatie is dan ook nergens zo belangrijk als in Monaco en een blik op de kwalificatie-uitslagen dit jaar leert dat Ferrari Mercedes één keer wist te kloppen. Het is dan ook niet moeilijk om die twee teams aan te wijzen als de favoriet voor de zege, met Mercedes als de topfavoriet, niet in de laatste plaats omdat Mercedes in de bochtige laatste sector van het circuit in Barcelona zéér snel was.

Toch werd in de laatste jaren Red Bull getipt als de grote favoriet voor de zege. Dit jaar zijn die geluiden iets of wat verstomd, met name vanuit de Red Bull gelederen zelf. Het chassis, dat er voor zorgde dat Daniel Ricciardo in 2018 de poleposition én de zege wist te pakken, is lang zo goed niet in 2019. Dat de Honda-motor beter is dan de Renault-motor van vorig jaar is op de meeste circuits mooi meegenomen, maar in Monaco win je daar doorgaans de strijd niet mee, omdat motorvermogen vanwege het gebrek aan rechte stukken van minder groot belang is.

De Monaco-vloek die op Verstappen rust

Tegelijkertijd roepen veel mensen dat er ook dit jaar weer rekening gehouden moet worden met Red Bull. Het zijn mensen die denken dat de RB15 toch beter bij het stratencircuit in de Côte d'Azur past dan bij de circuits die dit jaar door de Formule 1 zijn aangedaan. Het zijn mensen die denken dat Max Verstappen in een dermate goede vorm verkeert, dat hij als coureur wellicht het verschil kan maken.

Wil Verstappen daadwerkelijk een gooi doen naar het goud, dan zal hij moeten afrekenen met de vloek die op hem lijkt te rusten in Monaco. De laatste vier edities werden meermaals ontsierd door persoonlijke fouten van de Nederlander, terwijl hij ook regelmatig liet zien écht snel te kunnen zijn tussen de Monegaskische vangrails. Zijn beste resultaat, een vijfde plaats, moet toch onderhand eens verbeterd kunnen worden. Verstappen zelf zegt overigens al blij te zijn met een podiumplaats.

			© Getty Images/Red Bull Contentpool
	© Getty Images/Red Bull Contentpool

Iemand die ook zeker naar het podium wil is Ferrari-coureur Charles Leclerc. De jongeling rijdt zijn thuisrace en wil zijn publiek maar wat graag trakteren op iets moois. Het zou overigens een mooie geste van Ferrari zijn als hij uitgerekend in Monaco eens echt voor eigen kansen mag gaan. Dat podium kan trouwens ook zomaar eens voor een outsider zijn, want zoals Trulli al zei, in Monaco gelden andere wetten. Daarmee doelt de Italiaan ook zeker op het feit dat werkelijk alles kan gebeuren in Monaco. Zo wonnen meerdere mensen er hun eerste en soms ook enige GP, niet in de laatste plaats Jarno Trulli zelf in 2004.

Pirelli neemt naar de Grand Prix van Monaco voor het eerst in 2019 de zachtste banden mee, te weten de C3, C4 en C5. Verrassend is dat niet, want de banden worden door de lage snelheden nauwelijks belast. Pirelli stelt dan ook dat de coureurs gerust een hele stint lang kunnen blijven pushen op hun banden, waarbij het niet uitmaakt of ze nu op de hardste C3-band staan of op de zachtste C5-band. Een leuk gegeven, maar alsnog van geen waarde als je niet kan inhalen op de zondagmiddag.

Tijdschema

Kimi Raikkonen weet komend weekend de nodige schijnwerpers op zich gericht, aangezien de Fin een bijzondere mijlpaal zal vieren. Hij is de vijfde coureur in de geschiedenis van de Formule 1 die driehonderd Grands Prix rijdt. Wat er komend weekend echter ook gevierd wordt, of het nu de overwinning is of de mijlpaal van Raikkonen, na diens overlijden zal Niki Lauda in ieders gedachten aanwezig zijn.

De mensen die niets willen missen van de actie in Monaco dienen op donderdag voor het eerst de televisie aan te zetten. Traditioneel wordt er in vrijdag niet gereden door de Formule 1-coureur, waarom dat is lees je hier. De starttijden van elke sessie doen overigens vertrouwd aan. Zo start de race zondag om 15:10 uur. Het volledige tijdschema vind je voor de volledigheid hieronder.


Bekijk hieronder de spectaculaire beelden van Max Verstappen zijn demo tijdens de Jumbo Racedagen.

Tijdschema Formule 1 Grand Prix Monaco 2019

Datum Sessie Tijd
Donderdag 23 mei Eerste vrije training 11:00 - 12:30 uur
Donderdag 23 mei Tweede vrije training 15:00 - 16:30 uur
Vrijdag 24 mei - -
Zaterdag 25 mei Derde vrije training 12:00 - 13:00 uur
Zaterdag 25 mei Kwalificatie 15:00 - 16:00 uur
Zondag 26 mei Race 15:10 uur

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Praat mee!

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'