De start van de race kent de nodige brokken, geheel zoals we van de Grand Prix van Canada morgen verwachten. Voornaamste slachtoffer is Alexander Albon, wiens voorvleugel er in de tweede bocht af wordt getikt. Terwijl de top vijf onveranderd blijft, wint Max Verstappen vanaf P9 welgeteld nul plaatsen. In de hairpin pakt hij Norris wel, maar op het daaropvolgende rechte stuk countert de Brit succesvol.
Het is pas in de zesde ronde dat Verstappen een plekje opschuift, op het moment dat leider Sebastian Vettel een gaatje heeft weten te trekken van ruim twee seconden. Als na amper tien ronden de serie pitstops begint, meldt Norris zich als de eerste uitvaller van de race. Zijn wielophanging rechtsachter is gebroken.
Als alle jongens die zijn gestart op de zachte of medium-banden hun pitstops hebben gemaakt, ligt Verstappen derde. Hij moet dan nog naar binnen voor een setje medium banden, terwijl ieder ander al gewisseld is naar de harde band die hij juist van zijn auto af laat halen. Door als eerste van de koplopers naar binnen te gaan, handhaaft Vettel zich eenvoudig aan de kop van het veld.
Voor leuke gevechten komen we uit bij Valtteri Bottas en Daniel Ricciardo. Op het lange rechte stuk probeert de Fin ronde na ronde de Renault-coureur te verschalken, maar de Australiër maakt zich heel breed. Ricciardo rijdt sowieso een dijk van een race, waarin hij eenvoudig zijn stekkie in de top zes weet te verdedigen.
Overigens is het gevecht slechts een voorproefje van wat komen zou. Hamilton rijdt het gat naar Vettel dicht en met behulp van zijn DRS weet hij steeds verder onder de achtervleugel van de Ferrari te kruipen. Op het moment dat Vettel klaagt over verontrustende cijfers op zijn stuur, schiet hij er even vanaf, om vlak voor de neus van Hamilton weer terug de baan op te komen, tot ongenoegen van de vijfvoudig wereldkampioen, die serieus moet vertragen om een botsing te voorkomen.
Het incident wordt onderzocht door de wedstrijdleiding en men besluit Vettel een tijdstraf van vijf seconden te geven. Dat haalt natuurlijk de angel uit dat gevecht, want Hamilton hoeft maar slaafs de Ferrari voor hem te volgen. En Verstappen? Die rekent na zijn pitstop kinderlijk eenvoudig af met de beide Renault, om daar te finishen waar zijn auto dit weekend redelijkerwijs thuis hoorde, P5.
De snelste ronde en het bijbehorende punt gaan Valtteri Bottas, die met nog drie ronden te gaan een veilige pitstop wist te maken. Vettel roept na de race over de boordradio overigens dat hem groot onrecht is aangedaan. Hier is het laatste woord nog niet over gesproken.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!