Wat is porpoising?
De Formule 1-auto's generen anno 2022 ontzettend veel downforce middels het principe van ground effect . Dat gaat uit van airflow die versneld onder de auto door wordt getrokken, waardoor de auto's aan het asfalt wordt gezogen. Dat effect is echter zo krachtig dat de auto soms met de bodemplaat tegen het asfalt wordt getrokken, waardoor de luchtstroom onder de auto stil komt te liggen en de neerwaartse druk als gevolg daarvan wegvalt. De auto komt daardoor weer hoger op de wielen te staan, de luchtstroom krijgt weer vrij spel en trekt de auto weer terug naar het asfalt. Als dit zich blijft herhalen zie je de auto's op de rechte stukken op en neer stuiteren en dat noemen we porpoising. Max Verstappen legde op de zaterdag in Bahrein uit hoe dat voor de coureurs voelt: "Je rug en je nek worden daarbij in elkaar gedrukt, niet fijn dus." Echter, druk maakte Verstappen zich er allang niet meer om, want Red Bull had het goed onder controle, zo vertelde hij. Nieuwe aanpassingen aan de RB18 helpen daarbij, zoals onze technische analist Paolo Filisetti uitlegt.
Red Bull gaat porpoising tegen
Eerder legde ik al uit dat Red Bull slim genoeg was om op de laatste testdag met een grote update te komen. De nieuwe vloer was erop gericht de problemen van porpoising voor te blijven. In die vloer (zie de tekening hierboven) zie je twee inkepingen (zie zwarte pijlen) die loodrecht op de rand van de vloer staan. Daartussenin maakt men gebruik van een s-vormig deel van de vloer, dat voor effectievere sideskirts moet zorgen. Die sideskirts, die ontstaan door een draaikolk van lucht, sluiten de vloer tot achteren af. Dat draagt er zorg voor dat de drukverschillen onder de auto worden verminderd, drukverschillen die normaal porpoising in de kaart spelen. Hiermee lijkt Red Bull het vervelende probleem van porpoising te hebben opgelost, dat terwijl Mercedes er nog wel veel hinder van ondervindt. Desondanks leek dat team er op de laatste dag van de wintertest minder last van te hebben, nadat ze de rijhoogte hadden verhoogd. Dit echter gaat altijd ten koste van de hoeveelheid downforce die de auto genereert. Tekst gaat verder onder Ferrari-tekening.
Spiekt Ferrari bij McLaren?
Een ander team dat ogenschijnlijk op een briljante manier het probleem van porpoising tegen weet te gaan, is Ferrari, terwijl de beelden van de stuiterende Charles Leclerc in Barcelona bij iedereen nog op het netvlies staan gebrand. Op de tweede dag in Bahrein verscheen de F1-75 met een nieuwe vloer ten tonele. Die liet een lang, mesvormig profiel zien aan de zijkant van de vloer. Aangezien dat profiel naar binnen toe wat omhoog steekt, ontstaat er tussen dat opstaande randje en het bodywork een lange gleuf. Dat mesvormig profiel wordt overigens versterkt met enkele metale clips die je op de voorvleugels ook vaak van element op element ziet overspringen. Die clips zijn nodig om vervorming op hoge snelheid tegen te gaan, omdat daardoor het effect afgezwakt kan worden. Het profiel mondt uit in een gebied waar voorheen nog een soort 'vinger' zichtbaar was om de airflow vóór de achterwielen te reguleren, maar die vinger ontbreekt sinds die tweede testdag. Het is niet incorrect te stellen dat deze oplossing, die hetzelfde effect moet hebben als de vloer van Red Bull, is geïnspireerd op de vloer van de McLaren. McLaren was niet voor niets bij uitstek een team dat porpoising al in Barcelona volledig onder controle leek te hebben.
Meest gelezen