Max Verstappen kende een dramatisch begin van zijn zondag. Op weg vanuit de pitbox naar de startgrid crashte hij op een natte baan. Het team werkte daar hard om de auto op tijd gereed te hebben en slaagde daar ternauwernood in.
Bij de start van de race was de baan al behoorlijk opgedroogd en Haas-coureurs Romain Grosjean en Kevin Magnussen doken aan het einde van de opwarmronde de pits in om te wisselen naar slicks.
Verstappen had een wereldstart en klom direct van de zevende naar de derde plaats. Problemen waren er voor Valtteri Bottas en Sergio Perez die veel plaatsen verloren. Lewis Hamilton nam de leiding stevig in handen en bouwde zijn voorsprong gestaag uit naar Lance Stroll. Verstappen zette de druk er vol op bij de Racing Point-coureur die het tempo van Hamilton niet bij kon benen.
In de derde ronde namen Charles Leclerc en Bottas het voortouw door als eerste coureurs uit de top 10 te wisselen naar de slicks. Hamilton en Stroll volgden dit voorbeeld, maar Verstappen reed nog een ronde langer door. Hierdoor wist hij wel een positie te veroveren ten opzichte van Stroll en als tweede terug te keren op de baan voor Magnussen. De beide Haas-coureurs profiteerden van hun tactische zet en lagen derde en vierde, maar zakte gedurende de race snel terug.
Hamilton verdedigde een voorsprong van zeven seconden ten opzichte van Verstappen, die op zijn beurt acht seconden voorlag op Magnussen. Verrassend genoeg hield de Haas-coureur Stroll makkelijk achter zich. De Ferrari's verloren veel snelheid en plaatsen in de openingsfase. Na 15 ronden wist Stroll de positie van Magnussen over te nemen, die ook direct Bottas voorbij zag komen.
Albon was ondertussen verwikkeld in gevecht met Leclerc en Vettel voor de zevende positie. Na een aantal pogingen wist hij Leclerc te verschalken, om vervolgens makkelijk weg te rijden. De banden van Leclerc waren volledig aan gort, maar Ferrari hoopte regen en liet de coureur worstelen, waarbij hij vier seconden per ronde verloor.
Na 20 ronden was het Hamilton die een voorsprong van ruim 10 seconden verdedigde ten opzichte van Verstappen, die een kleine 15 seconden voorsprong had op Stroll. Voor Verstappen was het belangrijk dat Stroll zo lang mogelijk de razendsnelle Mercedes van Bottas achter zich wist te houden.
Het was wachten op de beloofde regen, maar die bleef uit. Bottas besloot daarop om zijn stop te maken en verschalkte zo Stroll die enkele ronden later stopte. Verstappen volgde het voorbeeld van zijn concurrenten voor de tweede plaats, maar Bottas had inmiddels het gat al gedicht tot 8 seconden. De Fin vloog in zijn superieure Mercedes over de baan en reed in een ruk naar de achterkant van Verstappen. De Nederlander reed daarbij op de harde band, terwijl Bottas op de medium band reed.
Met nog 25 ronden te gaan zat Bottas onder de achtervleugel van Verstappens Red Bull, maar tot een gevecht kwam het niet omdat de Fin zijn banden te snel sleten. Hierdoor verdedigde Verstappen een gat van 22 seconden, maar wederom kwam Bottas zeer snel dichterbij. Daarmee was een herhaling van het scenario van 2019 in de maak, waarbij Mercedes dezelfde strategie toepaste met Hamilton die met nog enkele ronden te gaan Verstappen op versleten banden verschalkte.
Verstappen wist Bottas echter achter zich te houden en zo de tweede plaats veilig te stellen, op ruime afstand van de zeer dominante Hamilton. Achter het trio volgde Stroll op de vierde positie voor Albon en Vettel.
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Hongarije 2020 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!