Met Max Verstappen op poleposition voor de beide Mercedessen ging de Grand Prix van Abu Dhabi van start. Verstappen kwam ditmaal zonder problemen van zijn plaats en behield de leiding voor Bottas en Hamilton. De Nederlander sloeg een gat van zo'n twee seconden ten opzichte van Bottas, die op zijn beurt Hamilton in zijn kielzog had.
Verstappen controleerde de race, maar de virtual safety car werd ingezet om de gestrande bolide van Sergio Perez te bergen. De Mexicaan viel voor de tweede maal in drie races uit met een technisch defect. Red Bull riep direct Verstappen naar binnen voor een nieuwe set van de harde band en de beide Mercedessen en Albon volgden de strategie van de Nederlander. De wedstrijdleiding besloot zelf om de safety car in te zetten, waardoor de voorsprong van Verstappen teniet werd gedaan.
Bij de herstart was Verstappen wakker en wist hij zijn leidende positie te behouden. De Red Bull-coureur probeerde direct een gat te slaan, zodat hij de Mercedessen buiten DRS-afstand kon houden. De missie van Verstappen slaagde, want hij trok al snel een gat van drie seconden. Teamgenoot Albon wist echter niet aan te haken bij Hamilton en verloor vaak meer dan een seconde per ronde ten opzichte van Verstappen.
De strijd in de race vond plaats achter de topteams, met diverse gevechten in de subtop. Voor Racing Point en McLaren stond bovendien de derde positie in het WK bij de teams op het spel. Norris en Carlos Sainz moesten tijdens de race elf punten meer scoren dan Racing Point om deze felbegeerde positie in het WK over te nemen. Mede door het wegvallen van Perez en een teleurstellende negende plaats van Stroll verloor Racing Point de derde positie aan McLaren.
Door de vroege stops van de toppers leek een eenstopper niet langer mogelijk. De harde band zou het volgens Pirelli niet ruim 45 ronden volhouden. Verstappen domineerde ondertussen de race en had met nog 25 ronden te gaan een voorsprong van ruim zeven seconden op Bottas.
Van spanning in de race was op geen enkel moment sprake. Verstappen controleerde, de Mercedessen gaven iedere ronde wat prijs en Albon kon niet aanhaken. Achter de top vier was het gat met de subtop gigantisch en de fans werden slechts spaarzaam getrakteerd op gevechten - alleen Pierre Gasly knokte en vocht zich naar voren.
De race had veel weg van het 'wk banden managen', waarbij de harde band zich beter hield dan vooraf gedacht. Verstappen werd door het team zelfs opgeroepen om he tempo op te voeren, omdat zijn banden en remmen te kouden werden.
Het gat met Bottas groeide tot meer dan tien seconden en 'cruisend' reed Verstappen naar de finish om zijn tweede zege van 2020 veilig te stellen, voor Bottas en Hamilton. De Nederlander eindigde het seizoen op de best mogelijke manier en Red Bull gaat met een uitstekend gevoel de winter in.
We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.
Abonneer, reageer en win!Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Abu Dhabi 2020 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!