Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Australië GP Australië

Start race
00 d 04:33:24
1 NOR 1:15.096
2 PIA 1:15.180
3 VER 1:15.481
China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Mercedes

Is Red Bull het geheim van Mercedes en Hamilton op het spoor?

Red Bull houdt Mercedes nauwlettend in de gaten, zo vertelt Helmut Marko. De Oostenrijkse renstal heeft het vizier gericht op twee dingen, maar zal alleen maar in protest gaan als het met bewijs kan komen dat Lewis Hamilton en Valtteri Bottas over dingen beschikken die niet door de beugel kunnen.

Hamilton Perez Brazil
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Afgelopen weekend was Lewis Hamilton oppermachtig in Brazilië. Hij vloog over de rechte stukken en wist ondanks een diskwalificatie en vijf plaatsen gridstraf met relatief gemak te winnen.

Bij Red Bull zet men veel vraagtekens bij de snelheid die de Mercedes-coureur wist te tonen. Helmut Marko vertelt in gesprek met F1 Insider de zorgen van de Oostenrijkse formatie.

"Als Hamilton de komende weekenden ook zo superieur is, dan kunnen we de wereldtitel op ons buik schrijven. Alleen Lewis heeft die snelheid. De andere coureurs met een Mercedes-motor, daar maken we ons geen zorgen over."

Twee dingen liggen onder de loep

Red Bull heeft haar pijlen gericht op twee aspecten van de Mercedes-bolide die mogelijk in strijd zijn met de regels. "We maken ons zorgen over twee dingen, die we mogelijk ook aan de FIA voorleggen ter verduidelijking", legt Marko uit.

Het gaat volgens het Duitse medium ten eerste om de achterwielophanging van Hamilton, die op de rechte stukken inzakt, waardoor hij veel extra snelheid kan genereren. Daarbij kijkt het team van Max Verstappen ook naar het stuur, waarmee Hamilton mogelijk die achterwielophanging kan activeren.

Ten tweede gaat het om de nieuwe verbrandingsmotor die de Brit afgelopen weekend liet installeren. Daarmee vloog hij over het circuit en was hij veel sneller dan de andere door Mercedes aangedreven coureurs.

Wel zal Red Bull niet zomaar in protest gaan, benadrukt Marko tot slot. "Er komt echter alleen een protest als we bewijs hebben dat er iets niet in de haak is met de auto van Hamilton", aldus de Red Bull-adviseur.

Bij winst van Verstappen of een andere favoriet in Australië, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet.

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Formule 1 GP Qatar 2021 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Percieval

    En al zou RB het op het spoor zijn, het is nu veel te laat om het te kopiëren of om het aan te kaarten bij de FIA. Tuurlijk heeft Mercedes er lang mee gewacht, ze wisten dat ze tot race x het gat ongeveer x punten moesten houden omdat ze de laatste 4 races er keihard voorbij zullen rijden. Slimme strategie; maar of die ook legaal is.. Dat je als Merc zijnde zo laag moet gaan om te winnen is wel een dieptepunt in de F1 geschiedenis.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

      Kierewiet

      Waarom zou het te laat zijn om het aan te kaarten bij de FIA? Als Mercedes iets illegaals doet en dit kan bewezen worden kan het binnen een weekend geregeld zijn. Dit hebben we ook gezien bij de achtervleugel. Als werkelijk de achterwielophanging inzakt door een mechanisme in het stuur is dit volledig illegaal. De regels zijn hier heel duidelijk in.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        Percieval

        Ik help het je hopen, maar bij Mercedes werken een paar slimme koppen en dit mechanisme is te overduidelijk dat het risico veel te groot is.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        Wilard

        Als werkelijk de achterwielophanging inzakt door een mechanisme in het stuur is dit volledig illegaal. De regels zijn hier heel duidelijk in. -- > Helaas, alles wat de rijder zelf handmatig kan bedienen is legaal (zie ook DAS). Als het inzakken automatisch zou gebeuren dan is het illegaal zoals Williams het destijds deed met de actieve ophanging waarna het 'automatisme' werd verboden.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        Percieval

        @Marcel Ik weet niet waar je op doelt, want ik heb niets gezegd over de RB mechanics. Het ging over de Mercedes mannen, zijn zij zo dom om een illegaal systeem te bedenken dat zo overduidelijk naar voren komt? Lijkt mij erg stug.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        handeweg1527454142

        "Helaas, alles wat de rijder zelf handmatig kan bedienen is legaal". Nee dus. In de reglementen staat dat de rijhoogte enkel mag veranderen door natuurlijke krachten (rijwind/acceleratie e d.), daar hoort dus niet handmatige bediening bij.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_pg.png

        Ton71

        Het stuur gedeelte is illegaal… de inzakkende achtervering is een onderdeel waar Mercedes tegen red bull in het begin van het jaar in beroep is gegaan onder de noemer , de flexende achtervleugel. Toen was de uitspraak , zolang de vleugel niet beweegt tov van het chassis is het legaal… dus ik ben bang dat op dit vlak bot gevangen word … maar het stuur… 🤔 daar hoop ik nog op een uitspraak…

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_ls.png

        turbohenkie

        @Kierewiet , ik denk dat het idd nu te laat zal zijn om als voorbeeld die stuurbeweging aan te kaarten , auto's zijn straks opnieuw opgebouwd , de stuurinrichting van afgelopen race ligt waarschijnlijk onder een kleedje ergens in de achterbak van Toto zijn Privé Mercedes en zonder dat iemand Lewis iets kan maken en wordt deze vanwege de nieuwe motor én een circuit dat de Mercedes misschien goed ligt (zonder superauto) toch nog 1e of 2e , wég onderzoekkans 😒

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        N4ppy

        Even voor de "handmatig bedienen" reacties: 10.4.2 The re-alignment of the steered wheels must be uniquely defined by driver input to a single steering wheel permitted to have only one degree of freedom, which must be rotational, and the relationship between the angle of each steered wheel to the angle of the steering wheel must be a strictly monotonic function. Het stuur mag dus alleen maar draaien. (Staat in pink want is een recente toevoeging) En de achter ophanging mag alleen bewegen door de belasting van de achterwielen. Dat kan ook door de heave spring in te laten zakken bij extra hoge belasting op top snelheid. Dat kan alleen als er niet ook hele hoge snelheid bochten zijn en/of hobbels want daar wil je het niet. (Dit is niet wat Williams deed. Die gebruikten een computer om de wiel hoogte te bepalen, dat was geen automatisme maar actieve ophanging) 10.1.3 Any suspension system fitted to the rear wheels must be so arranged that its response results only from changes in load applied to the rear wheels

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

        Remcow

        DAS ging vorig jaar ook tegen de reglementen in, maar dat stond de FIA ook doodleuk toe. Het werd pas na het seizoen van 2020 verboden.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

      VF-Ray

      Ook na het behalen van de titel kunnen ze nog gediskwalificeerd worden als het tijdens de laatste race pas ontdekt wordt.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_pg.png

        Ton71

        Kan jij je nog herinneren wanneer dat voor het laatst gebeurd is, dat er wegens technische reden een team geschrapt is ?

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_pg.png

        Ton71

        @ Michiel-van-vliet .. (Tnx for the feedback) maar ik bedoelde meer … het meest recente uitsluiting- geval had natuurlijk Ferrari moeten zijn … maar ook daar werd met een veer een straf uitgedeeld… zachte heelmeesters maken stinkende zaakjes mogelijk…

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

        IrLosin

        Zo wil je toch ook niet winnen. Je wil toch vieren met de fans en je team, maar dan moet Max dat aanzien van Lewis om een week later een telefoontje te krijgen: Max you won..vreselijk lijkt me dat. Ik hoop dat Max die wereldtitel pakt ondanks eventuele illegale auto van Mercedes en dat als Karma volgend seizoen de wagen van Mercedes totaal niet mee komt.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_pg.png

        Ton71

        @ andretimmermans : dat was niet voor een technical infringement … dat was diefstal van de ontwerpen van Ferrari… ik doelde echt op technische niet kloppende onderdelen van de auto … (zoals Ferrari..) maar Tnx for the feedback … ik was het alweer vergeten hoe die affaire ook alweer ging … dus informatief om weer een te lezen . 👍🏻 …. Spygate Bewerken McLaren had tijdens het seizoen van 2007 bezit van Ferrari-documenten voor de ontwikkeling van de McLaren MP4-22, deze werden op illegale wijze bemachtigd. Hierdoor verloor McLaren al haar constructeurspunten.

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_ln.png

    BarryBatsbak

    Die snelheid komt waarschijnlijk puur door een open geschroefde motor. Hamilton heeft een extra motor tov max dus die kan hij lekker open schroeven voor extra snelheid.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Focus

      Hoeveel pk extra moet die motor volgens jou leveren dan? 10 of 20 pk meer zal op topsnelheid geen 15km per uur extra geven. Met zulke snelheden win je meer op aërodynamisch vlak. Tuurlijk zullen een paar pk extra helpen, maar niet dit verschil

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

      Kierewiet

      30km/h snelheidsverschil haal je niet met alleen een motor, hier is meer voor nodig. Wat het extra verdacht maakt is dat Mercedes in Brazilië met veel meer downforce reed dan Red Bull.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

        Wim Bos

        Goed gezien dat snelheidsverschil op die snelheid bereik je niet met 100 pk meer daar is zoveel voor nodig niet normaal

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        JoGu

        Op het rechte stuk ging deze met de DRS open... dus veel minder downforce.... veel sneller. Dus het snelheidsverschil zat m echt in de rechte stukken tov RB ipv downforce.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        Cherokee

        Die 30 km haalde hij ook alleen maar met slipstream en DRS. Toen hij alleen reed was het verschil maar een km of 8.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Hamil Ton

      Ik zou zeggen lees dit stuk eens op een Zwitserse site https://www.nau.ch/amp/sport/motorsport/lewis-hamilton-brasilien-sieg-dank-illegaler-mercedes-aufhangung-66045596

  3. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Teeuwuh

    Overigens is het bizar eigenlijk dat Hamilton op vrijdag een tik van de FIA krijgt vanwege en illegale auto en uiteindelijk op de zondag alsnog de race wint. Zoiets zou toch niet moeten kunnen? Hij reed goed en de auto was bloedsnel, legaal of niet, het zou gewoon niet moeten kunnen.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      CvM

      Ja, dat is inderdaad zeer merkwaardig. De hele we-wisselen-iedere-race-de-motor-en-branden-hem-in-1-race-op policy zou ook NIET moeten kunnen, slaat helemaal nergens meer op.

  4. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    C20XE

    Die snelheid is echt lastig te verklaren. 10 of 20 pk extra kan absoluut niet de enige oorzaakzijn van de hoge topsnelheid. Maar ik kan me toch ook niet voorstellen dat ze met het stuur iets gaan bedienen wat illegaal is, ik bedoel heel de wereld zit mee te kijken via de onboard camera.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_eo.png

        Stumpertje

        De stuur inrichting mocht na afgelopen jaar(DAS) toch alleen nog maar roterende beweging maken op bochten in te sturen en niet in andere richtingen worden bedient hoe klein die beweging ook is? Of had ik dat fout begrepen

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        C20XE

        Lewis Hamilton's odd steering wheel in Brazil (2021). Could this be DAS 2.0? https://www.youtube.com/watch?v=HpEEqMAPRXo

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      C20XE

      Misschien bedient het iets wat niet illegaal is?, zou ook nog kunnen natuurlijk. Maar ik ben wel zeer benieuwd waar het voor is, en dat zou de FIA ook moeten zijn lijkt me.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

        Erwin_B

        Ja, of als afleiding. Dat iedereen focust op het kantelen, maar dat er iets anders aangepast is.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

        ruud-smulders#80867

        Het stuur mag volgens mij sinds het DAS gebeuren alleen nog naar links en rechts draaien .

  5. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    han49

    mogen ze wel opschieten met nog maar 3 races te gaan. anders kunnn ze het kampioenschap wel op hun buik schrijven

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Sabelrat

      Alles leuk en aardig, maar als blijkt dat de Mercedes komend race niet snel genoeg meer is, dan zetten ze er gewoon weer een nieuwe motor in. Vijf plaatsjes straf, wie doet je wat ? Dat we speciaal een motorreglement hebben opgetuigd voor duurzaamheid en kostenbesparing boeit ze geen ene zak daar bij Mercedes.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        FlesBek

        Je zou een motor alleen moeten mogen vervangen als deze aantoonbaar schade heeft. Betrouwbaarheid is je eigen probleem. Dan maar uitvallen en de volgende race een nieuwe motor insteken.

  6. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Mattie75

    Comment verwijderd i.v.m. promotionele links, reclame of andere uitingen die in strijd zijn met onze richtlijnen.

    Dit bericht is aangepast door de redactie.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      rogiogie

      Busted… als dit zo was dan zou RBR al lang gevraagd hebben aan de FIA om onderzoek te doen naar de dempers op de achterwielophanging bij MEC. Hydraulische demping is verboden. Door Mark Hughes is op The Race al verklaard hoe het hele systeem volledig mechanisch kan werken, zonder activatie door de coureur. Ook dat is namelijk verboden. Laat staan met een beweging over de stuuras. Ook dat is niet meer toegestaan. De verklaring is waarschijnlijk andersom. Het inzakken en weer naar normaal komen van de achterwielophanging heeft ook mechanisch een klein effect op de voorwielophanging waardoor er een minieme stuurasuitslag is.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        handeweg1527454142

        Grappenmaker. De stuurkolom zit vast aan het chassis. Heb jij in je auto ooit wel eens de stuurkolom zien bewegen?

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_cl.png

        Nelson

        het staat in de reglementen , dat het stuur alleen naar links en rechts mag bewegen. Niet naar voor en niet naar achter. In geval bij Hamilton is dit wel een centimeter. Het vermoeden is ook dat dit systeem alleen op de auto van Hamilton zit en niet bij Bottas. Vandaar ook het snelheid verschil naar Bottas.

  7. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_lh.png

    Hammie44

    Lewis had een nieuwe motor met volledige verse pk ik geloof niet dat die kracht gaat blijven tot de laatste race.Max zou ook beter zijn motor verversen voor die 5 plaatsen terug kan dat geen kwaad voor Redbull.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_pg.png

      F1teamNL

      Mercedes gebruikte hier ''de partymode'' vanuit het verleden de gehele race. De ''partymode'' van Honda is niet zo goed als die van Mercedes, hiermee verliezen op de langere tijd dus ook minder vermogen. Hamilton wint bij een nieuwe motor bijna 20pk. Daar het bij RB en Honda rond de 5k is.

  8. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    HerrieSnel

    Ik vraag me af wat voor controle testen ze doen … als de ophanging van LH zakt bij ongv 260kmh hoe kunnen ze dat dan testen met betonblokken ? En dan dat stuurtje nog hoe is het mogelijk als ik lees dat het al meerdere gp’s gebruikt word(volgens andere) dat de FIA nooit is opgevallen en ook RB niet tot Brazilië?

  9. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Daemondevil

    Waarom krijg ik het gevoel dat de motor van Mercedes nu een beetje weg hebt van de Motor die Ferrari heeft gehad, dat ze opeens veel meer vermogen hadden. Waaruit later bleek dat ze een sensor van de FIA aan het manipuleren waren (als ik het goed heb) en meer verbruikten dan toegestaan. Hoeft absoluut niet zo te zijn en kan net zo goed ook het areo pakket zijn, maar er zit wel een beetje een zelfde stijl hierin, qua opeens 30km harder gaan met een Monaco achtig downforce.

  10. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    rogiogie

    Vergeet niet dat het team van MEC al jaren voorop loopt met innovaties zowel op de PU als het chassis. DAS was vorig jaar niet de enige innovatie maar wel het meest zichtbaar. De extreem inzakkende achterwielophanging is een doorontwikkeling. Dit effect werd al veel langer gebruikt. Doordat MEC (en AM) een low rake concept aanhoudt, is de extreme versie zo effectief; niet alleen is er veel minder downforce/drag op de achtervleugel. De achterkant zakt nu zover in dat de diffuser z’n werking verliest waardoor ook daar downforce/drag sterk afneemt. Dit effect verklaart een groot deel van het snelheidsverschil. De nieuwe PU een klein deel.

  11. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    NTurfkruier

    Mercedes heeft met de beweegbare vooras van 2020 ook het seizoen uit mogen rijden. Daarna was de constructie afgekeurd. Zal ook hier voor gekozen worden denk ik

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Wilard

      De constructie is niet afgekeurd, hij was niet meer toegestaan. Dat is iets heel anders ...

  12. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

    Freek Willem

    Ik kijk al heel lan F1, en toch blijf ik het vreemd vinden dat een team in deze fase van het seizoen, zo veel snelheid weet te vinden. dat kan niet legaal zijn zou je denken. Maar ja,Mercedes was alleen maar gewend om binnen hun eigen team te vechten zo hebben ze 6 WK gewonnen hoefde alleen maar naar hun eigen coureurs te kijken, en nu vechten ze tegen een ander team. Dus dit geintje hebben zo ook nooit hoeven toepassen.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_yt.png

      flippers

      "in deze fase van het seizoen, zo veel snelheid weet te vinden." het seizoen ervoor begon RB slecht en trok bij eind van het seizoen, dit jaar viel de beurt aan Mer. met een slechte start.

  13. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_mv.png

    Monty

    Het is ook te gek voor woorden dat je als team zelf moet gaan onderzoeken of de concurrentie wel een legale auto heeft ! Waarom zorgt de FIA niet dat de auto’s legaal zijn ? Waarom doet de FIA niet een extra onderzoek als ze zien dat een auto opeens iedereen het snot voor de ogen rijd zonder een normale verklaring !!

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Simon Wever

      Het bevreemd mij waarom de auto niet direct na de race is onderzocht. Ineens zoveel harder gaan dan iedereen, zelfs je eigen teamgenoot, na alleen een motorwissel is al reden genoeg. Het is bizar hoe snel hij was.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_mv.png

        Monty

        Altijd al verrassend gevonden , ook toen met de Ferrari motor , pas naar maanden en een protest van RedBull gingen ze erna kijken .

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_pg.png

      Ton71

      Juist … ! Zoals Mercedes red bull heeft gebruikt om Ferrari de les te lezen qua motor illegaliteit… dienen nu de niet-Mercedes klanten teams samen moeten werken om de waarheid boven tafel te krijgen.

  14. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    handeweg1527454142

    Dat de achterkant vanwege de rijwind bij 260km/u zou zakken en weer netjes omhoog komt als je remt..., hoe doen ze dat bij een recht stuk gevolgd door een snelle bocht waar de coureur niet remt? Dan heeft ie toch geen downforce meer genoeg en vlieg je er af?

  15. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Simon Wever

    Als Max de vorige race had gewonnen kon Max de laatste drie races uitrijden op de 2e plek. Nu heeft Mercedes dit niet door laten gaan door te winnen en hebben ze drie races voor hun die in het voordeel zijn van Mercedes. Ze hebben dus wellicht die trucjes niet meer nodig en dan komt het ook niet meer van een protest. Je zou Als RB bijna medewerkers in dienst nemen die alleen kijken naar of Mercedes vals speelt en direct protest indienen. Dat stuur, die snelheid, upgraden niet om betrouwbaarheid te verbeteren, maar om gewoon sneller te gaan ten kosten van betrouwbaarheid. Erg curieus allemaal.

  16. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Artis

    Ik ben bang dat ze het traject waar de illegaliteit gebruikt wordt zorgvuldig hebben uitgekozen. Als Hamilton komende race weer ongeveer even snel is als Max hebben ze 100% iets geflikt in Brazilië. Het is goed dat Marko de druk er op zet zodat ze mogelijk niet durven de truc opnieuw uit te halen.

  17. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Competetive Car

    Ik ben blij dat ze het in ieder geval in de gaten houden. Dat beweegbare stuur waar Hamilton aan zit te trekken vlak voor een bocht, is nogal verdacht. Ik kreeg de indruk dat Olav Mol en co. deze filmpjes niet erg serieus namen . Hopelijk lukt het RedBull om de waarheid boven tafel te krijgen en dat het recht gaat zegevieren.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

      ruud-smulders#80867

      Zou fijn zijn als er ook filmpjes van Bottas zouden zijn, maar die zijn er waarschijnlijk niet anders hadden we die al gezien denk ik. Dan is het al helemaal vreemd dat iemand met een bewegend stuur zoveel sneller is dan zijn teamgenoot.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Hamil Ton

      Dat verbaast niemand want Olav Mol is een soort van voorzitter van de Nederlandse Lewis Hamilton fanclub

  18. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Hamil Ton

    Zelfs al zou het alleen maar door de motor komen want niemand gelooft dan gaat elke race een nieuwe motor nemen in tegen de spirit van de reglementen en is daarom niet legaal

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_pg.png

      F1teamNL

      Elke race 5 plekken gridstraf betekend (waarschijnlijk) elke race vanaf P6 starten, dit brengt natuurlijk een enorm risico mee. Op Qatar weet niemand hoe je er in kan halen en hoe goed je kan volgen, Saoedie Arabië is ook enorm onbekend waarbij veel snelle bochten zijn + (waarschijnlijk) veel dirty air. tenslotte heb je nog Abu Dhabi waar de laatste sector met name enorm is veranderd, hier zal (wellicht) het inhalen effectiever kunnen zijn. maar eigenlijk zijn de komende 3 circuits relatief nieuw/ aanzienlijk gewijzigd. Al met al verwacht ik niet zomaar een nieuwe motor voor L.H.

  19. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Broederf1

    Als Mercedes echt iets doet wat niet door de beugel kan en Lewis zou hier bewust aan mee doen is hij geen knip voor de neus meer waard. Vond trouwens wel dat Mercedes de truc met het stuur wel heel snel ontkende nog voordat het echt in de media kwam . Marco hoopt natuurlijk dat Mercedes nu de schrik te pakken heeft en nu wat voorzichtiger gaat doen .

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_pg.png

      Ton71

      Als ?…. Hoezo Als lewis op de hoogte is ? … Trekt onze lieve heer dat stuurtje van achter naar voor dan ? Is you reeeeely that blond … of komt that out of a potje ? 😉 …

  20. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    F1Bram

    Een bewegend stuur wordt direct gemaakt omdat dit een enorm nadeel is! Tenzij er een voordeel mee behaald wordt! En ik hoor Ham nergens klagen over het stuur.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

      ruud-smulders#80867

      Inderdaad ,vals dat speling is wat ze zeggen bij MB had Lewis daar allang over liggen te janken.

  21. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    Frank van der Bijl

    Dat zij dit weekend met een illegaal DRS zijn betrapt zegt eigelijk alles. En dat is slechts het topje van de ijsberg. Alles is bij hen geoorloofd om te winnen, want ja FIA kijkt al jaren de andere kant op. Het gesjoemel van Mercedes moet voor nu en altijd maar eens bestreden worden, Wolff doet zijn uiterste best alle aandacht naar de W12 van Mercedes af te leiden door o.a. RBR voor van alles nog watte beschuldigen hoogste tijd om grondig onderzoek te doen naar illegale praktijken en alle klachten van Wolff niet ontvankelijk te verklaren. Zielig persoon die Toto Wolff, alles voor het grote geld daarbij een onsympathieke, achterbaks figuur en slechte verliezer.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

      ruud-smulders#80867

      Ik zie ze daar bij MB nog voor aan dat ze bewust met die drs zo gereden hebben om de aandacht af te leiden van andere systemen

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_sp.png

        Jehan

        Ruud, precies dat is mijn idee. Sterker nog, ik denk dat mercedes voor de komende races bij iedere race iets verandert. Ze hebben voldoende aangetoond daar niet voor terug te deinzen. Toto Wolff probeert een creatie te zijn van O.L.H. qua uistraling maar mist helaas daar het intellect voor. Met zo'n voornaam moet je wel van een gokje houden.

  22. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

    Max010

    Geen idee waar jullie deze informatie vandaan hebben, maar dit is de enige website die melding doet van het op het spoor zijn van een mogelijk systeem mbt stuur/suspension.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Hamil Ton

      Nee dat klopt niet Tenzij je het over Britse sites hebt zoals Autosport maar volgens bijvoorbeeld deze Zwitserse website was Lewis Hamilton 40 km/h sneller dan zijn teamgenoot en 69% van de gevraagden dacht dat Hamilton's auto illegaal was https://www.nau.ch/amp/sport/motorsport/lewis-hamilton-brasilien-sieg-dank-illegaler-mercedes-aufhangung-66045596

  23. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Jacky

    "Daarom kijkt het team van Max Verstappen ook naar het stuur, waarmee Hamilton mogelijk die achterwielophanging kan activeren." Daar zit ik ook de hele tijd aan te denken en na de race blokkeert hij het hele zaakje (stuur), zodat het bij de Kontrolle niet opvallen kan.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_pg.png

      F1teamNL

      Opvallend was dat de blonde assistente van LH (of wat ze in godsnaam precies is). iets aan LH geeft en hij tenslotte direct richting de auto loopt om daar iets te doen. erg merkwaardig als je het mij vraagt.

  24. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    JackyX

    Hou vertrouwen in Max, het circuit in Sao Paulo is door de twee DRS zones in de lange stukken goed geschikt voor Mercedes. Als de DRS zones niet zo vlak achter elkaar waren geweest en er meer bochten tussen waren, was Hamilton nooit zo snel en makkelijk Verstappen voorbij gekomen. Volgende race beter, het is nog niet gedaan. Komende 3 races moet Max er 1 van winnen en verder als 2e eindigen, kunnen we alsnog een lange neus trekken naar Mercedes. Hamilton is zo slecht maar zeker ook zo best nog niet.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_pg.png

      F1teamNL

      Als ik het goed heb kan Max met 1 overwinning, nog 2x 3e worden. Echter zal de snelste ronde dan niet in de handen van Lewis Hamilton mogen komen.

  25. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    insideline

    Waarom moet Red Bull optreden als inspector gadget en niet de FIA? Het is toch raar dat een ander team moet gaan kijken of de auto van een ander team wel of niet illegaal is?

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_pg.png

      Ton71

      Ja, vooral omdat je als overtredende partij nooit alle info verstrekt.. maar goed … alle informatie via de telemetrie en de beelden tegenwoordig bieden al heel veel antwoorden…

  26. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_mv.png

    Kotje

    Ze zijn te laat bij redbull toto wolf zegt zelf dat de motor snel in vermogen af zal nemen dus aankomende race is het illegale eraf gehaald

  27. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    RR6

    Kan alleen maar hopen!! 🙏 Zag Newey zondag al goed kijken en RB zal ongetwijfeld terrabytes vol HD-foto's/videos hebben dus als er iets te zien is dan zullen we dat zeker horen. En gelet op het belachelijke snelheidsverschil dat wereldwijd vraagtekens oproept zal de kans op een diepgravend onderzoek wel wat groter zijn.

  28. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    Justin Zywchyn

    https://youtu.be/JOsAfaf5p2g Kijk maar eens op bovenstaand filmpje waarin Lewis stiekem iets (chip) aanneemt van zijn FYSO en daarna naar zijn wagen gaat een om dan aan zijn stuur gaat frommelen!!!! Dat ze dit maar eens onderzoeken. Filmpje delen 🙏🙏🙏

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      RR6

      Heb het filmpje bekeken maar daaruit valt al nauwelijks op te maken dat hij iets aanneemt en houdt op als Ham zich over zijn cockpit buigt. Nee, hieruit valt niets op te maken.

  29. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Snelle Garrit

    Indien het systeem wordt bediend door Hamilton door zijn stuur axiaal te beweging dan is Mercedes het haasje want dat is verboden. Of het nu het door laten zakken van de vering betreft of actief bedienen van een aerodynamisch element. Dat de onderflap van de vleugel beweegt kan wel eens een mogelijkheid zijn. Toen Hamilton de 3e training reed na de kwalificatie gebruikten ze geen DRS, Hamilton was geen schim van wat ze ervoor lieten zien (volgens mij P16).

  30. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    Rodon

    Ik snap nog steeds niet dat ze LH een diskwalificatie hebben gegeven en dat hij toch kon starten. Volgens mij is het een 20 plaatsen gridstraf en geen diskwalificatie.

# Coureur Punten
# Team Punten
Volledige stand
x
Race Starttijd F1 GP Australië mogelijk gewijzigd