Dit jaar zijn Mercedes en Red Bull in een felle titelstrijd verwikkeld. Beide teams gaan gelijk op en het duel kan uiteindelijk wel eens op de details beslist gaan worden. Een belangrijk detail waarin Red Bull uitblinkt, is het werk in de pitstraat. Het team van Max Verstappen is op dat vlak al jaren in topvorm en laat de concurrentie ver achter zich. Geen enkel team weet zo vaak en zo consistent zulke snelle pitstops te noteren als Red Bull. De afgelopen jaren gaf dat door het relatief grote verschil met Mercedes niet de doorslag, maar nu is het wel een belangrijk wapen geworden van de Oostenrijkse renstal. Ondertussen doet Mercedes er alles aan om Red Bull te vertragen, terwijl het zelf dit jaar zo nu en dan schuttert in de pitstraat. In gesprek met RTL vertelt Helmut Marko dat dat komt omdat het team met samengeknepen billen zit. "Ja, Mercedes is nerveus. Dat merk je aan hun reactie, maar wij verlagen ons niet naar hun niveau." Mercedes opende de afgelopen maanden de aanval op de volgens hen te flexibele achtervleugel van Red Bull, waarna de FIA de tests om de flexibiliteit te meten verscherpte. Marko wil echter van dat soort spelletjes niets weten. "Wij blijven ons focussen op echte zaken. Het hele achtervleugelverhaal was ook gewoon een storm in een glas water." Ondertussen heeft het team van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas een nieuwe aanval geopend, vertelt Marko. Volgens de Red Bull-adviseur heeft Mercedes het voorzien op het pitstopmateriaal waarmee het team de supersnelle pitstops weet uit te voeren. "Nu hebben ze ook ons pitstopmateriaal aangestipt als illegaal. Dat is ook weer allemaal gebakken lucht", verzucht hij. Marko herhaalt nogmaals dat Red Bull zich niet wil verlagen naar dat niveau en zich blijft focussen op het winnen van races. "Wij concentreren ons dus op het racen en we willen daar optimaal op voorbereid zijn. Deze randzaken daar houden we ons niet mee bezig. De onzekerheid die Mercedes heeft getoond, die psychologische oorlog die ze voeren, dat zegt genoeg. Max heeft het al eerder gezegd, maar wij laten op het circuit van ons spreken."
Meest gelezen