Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes overweegt dit weekend gridstraf voor Hamilton te incasseren

Het zou een bijzondere move zijn van Mercedes, maar volgens teambaas Toto Wolff is het niet uitgesloten dat Lewis Hamilton dit weekend een gridstraf zal incasseren om er zo voor te zorgen dat de kampioenskandidaat het hele seizoen af kan werken zonder zorgen over motorproblemen.

Tijdens het Grand Prix-weekend in Zandvoort zei Lewis Hamilton een van zijn drie motoren gedag tijdens de training. Het was een oude krachtbron, maar hij lijkt afgeschreven te zijn. De Brit staat op scherp en zal de laatste negen raceweekenden af moeten werken met zijn twee nog beschikbare motoren als hij geen gridstraf wil krijgen. Volgens teambaas Toto Wolff overweegt zijn team daarom om een straf te incasseren, mogelijk al in Monza, om zo een vierde motor te kunnen installeren en er zeker van te zijn dat de Mercedes-krachtbron van Hamilton het niet plots midden in een race begeeft. Dat vertelt hij voor de camera van Sky Sports . "Iedereen heeft het lastig met haar motoren. Niet per se qua betrouwbaarheid, maar deze motoren moeten gewoon veel meters maken en daardoor slijten ze snel. We denken er dan ook over na, zeker, over het incasseren van een gridstraf dit weekend. Maar we zijn nog niet tot een conclusie gekomen", zo oordeelt de Oostenrijker, die benadrukt waarom een eenmalige straf misschien beter is dan een ploffende motor midden in een race. "Als je een keer een DNF hebt, en de andere wint de race, dan moet je vier races winnen om de verloren punten weer goed te maken (er van uitgaande dat de ander constant tweede eindigt, red.). Dat is echt brutal . De concurrent kan dan drie races tweede eindigen en nog voor staan! Daarom moeten we echt op safe spelen, terwijl we tegelijkertijd ook niet te veel performance in moeten leveren." Tegelijkertijd was Wolff zeker tevreden over het verloop van de eerste training in Monza. Hamilton was een halve seconde sneller dan Verstappen op een set hardere banden. Wel houdt hij zeker nog een slag om de arm. "Ik ben best tevreden, maar het lijkt er op dat Red Bull maar één ronde met hun motor echt op volle toeren reed. Dat was Perez, heel vroeg in de training, dus ze hebben nog zeker drie tienden van een seconde achter de hand wat betreft hun power-unit." "Er was ook een verschil in banden, dus ik ben zeker tevreden", zo vervolgt de Mercedes-teambaas, die nog niet helemaal zeker van zijn zaak is. "Maar ik ken hoe dat gaat. Iedereen is goedgemutst en drie uur later krijg je opeens een tik op de neus."

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'