Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Overzicht: Deze F1-coureurs riskeren nu al een gridstraf door motorwissels

Het Formule 1-seizoen is nog maar vijf Grands Prix oud, maar toch zijn er al een aantal coureurs die moet vrezen voor een gridstraf, ingegeven door te veel motorwissels.

Alonso Imola
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

Als we het anno 2022 over motoronderdelen hebben waar je een gridstraf voor kunt krijgen als je er meer exemplaren dan toegestaan van aanspreekt, dan hebben we het over de volgende zeven onderdelen:

  • Internal Combustion Engine (ICE): max 3 stuks
  • Turbo Charger (TC): max 3 stuks
  • MGU-H: max 3 stuks
  • MGU-K: max 3 stuks
  • Energy Store (ES): max 2 stuks
  • Control Electronics (CE): max 2 stuks
  • Exhaust (EX): max 8 stuks

Van de eerste vier hierboven genoemde onderdelen mogen de coureurs straffeloos drie onderdelen gebruiken, van de ES en CE slechts twee en liefst acht uitlaten. Ga je daar overheen, dan volgt een gridstraf. Hieronder geven we aan hoeveel onderdelen elke coureur al heeft gebruikt, bijgewerkt tot en met de Grand Prix van Miami.

Onderstaand overzicht laat zien dat meerdere coureurs al tegen een gridstraf aan hikken. Fernando Alonso is daar een duidelijk voorbeeld van, evenals de beide AlphaTauri-coureurs en evenals de beide Haas F1-coureurs. Max Verstappen ondertussen zit er nog warmpjes bij, terwijl ook teamgenoot Sergio Perez nog wat speling heeft.

Aantal gebruikte motoronderdelen per coureur

Coureur ICE (3) TC (3) MGU-H (3) MGU-K (3) ES (2) CE (2) EX (8)
Russell 1 1 1 1 1 1 1
Hamilton 1 1 1 1 1 1 1
Verstappen 1 1 1 1 1 1 2
Perez 1 2 2 1 1 1 2
Leclerc 1 1 1 1 1 1 2
Sainz 2 2 2 2 1 2 3
Ricciardo 1 1 1 1 1 1 1
Norris 2 2 2 2 1 1 2
Alonso 3 3 3 3 2 2 3
Ocon 2 2 2 2 1 1 2
Gasly 2 2 2 2 2 2 3
Tsunoda 3 3 3 3 1 1 3
Stroll 1 1 1 1 1 1 1
Vettel 2 2 2 2 1 1 2
Albon 1 1 1 1 2 2 1
Latifi 1 1 1 1 1 1 1
Bottas 1 3 3 1 1 2 4
Zhou 1 1 1 1 1 1 2
Magnussen 1 1 1 1 2 2 3
Schumacher 1 1 1 1 2 2 2

Ook interessant:

Ferrari én Red Bull pakken in Spanje allebei uit met updates. Het maakt dat we het beste van Red Bull en Max Verstappen nog niet hebben gezien, maar dat kan evengoed voor Ferrari en Charles Leclerc gelden. Wat zegt het podcast-panel?

Luister nu de podcast met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk.

5 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Geen grote updates meer voor Verstappen en Perez