Als we het anno 2022 over motoronderdelen hebben waar je een gridstraf voor kunt krijgen als je er meer exemplaren dan toegestaan van aanspreekt, dan hebben we het over de volgende zeven onderdelen:
- Internal Combustion Engine (ICE): max 3 stuks
- Turbo Charger (TC): max 3 stuks
- MGU-H: max 3 stuks
- MGU-K: max 3 stuks
- Energy Store (ES): max 2 stuks
- Control Electronics (CE): max 2 stuks
- Exhaust (EX): max 8 stuks
Van de eerste vier hierboven genoemde onderdelen mogen de coureurs straffeloos drie onderdelen gebruiken, van de ES en CE slechts twee en liefst acht uitlaten. Ga je daar overheen, dan volgt een gridstraf. Hieronder geven we aan hoeveel onderdelen elke coureur al heeft gebruikt, bijgewerkt tot en met de Grand Prix van Miami.
Onderstaand overzicht laat zien dat meerdere coureurs al tegen een gridstraf aan hikken. Fernando Alonso is daar een duidelijk voorbeeld van, evenals de beide AlphaTauri-coureurs en evenals de beide Haas F1-coureurs. Max Verstappen ondertussen zit er nog warmpjes bij, terwijl ook teamgenoot Sergio Perez nog wat speling heeft.
Aantal gebruikte motoronderdelen per coureur
Coureur | ICE (3) | TC (3) | MGU-H (3) | MGU-K (3) | ES (2) | CE (2) | EX (8) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Russell | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Hamilton | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Verstappen | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 |
Perez | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 2 |
Leclerc | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 |
Sainz | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 3 |
Ricciardo | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Norris | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 |
Alonso | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 |
Ocon | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 |
Gasly | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 |
Tsunoda | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 3 |
Stroll | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Vettel | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 |
Albon | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 |
Latifi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Bottas | 1 | 3 | 3 | 1 | 1 | 2 | 4 |
Zhou | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 |
Magnussen | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 3 |
Schumacher | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 |
Ook interessant:
Ferrari én Red Bull pakken in Spanje allebei uit met updates. Het maakt dat we het beste van Red Bull en Max Verstappen nog niet hebben gezien, maar dat kan evengoed voor Ferrari en Charles Leclerc gelden. Wat zegt het podcast-panel?
Luister nu de podcast met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk.
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!