De tweede kwalificatie van het seizoen, voor de Grand Prix van Saoedi-Arabië, begon stipt om 18:00 uur Nederlandse tijd. We waren pas vijf minuten onderweg toen Nicholas Latifi de controle over zijn Williams-bolide verloor in bocht dertien. Hij crashte, waardoor de rode vlag werd gezwaaid.
Op dat moment was Hamilton de langzaamste op de baan. De Brit was net als zijn teamgenoot als enige op medium banden de baan op gegaan, waarmee hij tijdens zijn eerste pushronde glibberde en gleed over het circuit in Jeddah. Na ruim vijf minuten oponthoud ging Q1 weer verder.
Er stonden nog 11 minuten op de klok. Iedereen die dat kon dook het asfalt op op, allemaal op de zachte band. Max Verstappen zette de toon en dook de 1.29 in, maar beide Ferrari-coureurs deden er nog een schepje bovenop door in de 1.28 te duiken. In zijn tweede ronde volgde Max het voorbeeld van Charles en Carlos.
Maar in Q1 gaat het natuurlijk om de langzaamste tijden, niet om de snelste. Lewis Hamilton was de opvallendste naam. De Brit worstelde wat af met zijn W13, terwijl Russell wel oke ging. Met nog twee minuten te gaan stond hij op P16 en moest hij alle zeilen bijzetten.
Voor het eerst sinds 2017, toen Hamilton crashte, redde hij het echter niet. Een enorme verrassing in Saoedi-Arabië. Samen met de Brit vielen ook Yuki Tsunoda (geen tijd vanwege een probleem), de gecrashte Latifi, Nico Hulkenberg en Alexander Albon af in Q1.
Q2
In Q2 zagen we wederom dat de strijd om de pole tussen Red Bull en Ferrari zou gaan, want zij stonden los van de rest van het veld. Met nog vijf minuten te gaan werd de F1-paddock plots opgeschud vanwege een enorme klapper van Mick Schumacher, die de controle over zijn Haas-bolide verloor en rechtstreeks de muur inklapte.
De rode vlag werd gezwaaid, de camera's schakelden weg en iedereen hield zijn hart vast. Mick was na de crash bij bewustzijn. Fysiek maakt hij het goed en de Duitser is naar het ziekenhuis vervoerd, waar hij uit voorzorg allerlei checks zal ondergaan. Het is niet duidelijk of hij kan racen op zondag, zeker ook omdat zijn auto he-le-maal afgeschreven kan worden.
Het duurde lang voordat Q2 weer kon worden hervat, omdat er veel troep op moest worden geruimd en er een betonnen muur moest worden gerepareerd / vervangen. Na een uur kon de sessie weer verder, met nog vier minuten op de klok. Iedereen ging snel naar buiten om zijn tijd nog aan te scherpen.
Er waren weinig verrassingen. George Russell haalde Q3 met de hakken over de sloot, terwijl achter hem beide McLaren-coureurs, Guanyu Zhou, Lance Stroll en logischerwijs Mick Schumacher het niet redden.
Q3
Maar het ging natuurlijk allemaal om Q3, waar de poleposition op het spel stond. De Ferrari-mannen waren meteen razendsnel, met in de eerste run beide een 1.28,4 in het voordeel van Carlos Sainz.
Sergio Perez sloot achter Charles Leclerc aan op anderhalve tiende, terwijl Verstappen teleurstelde met de achtste tijd in zijn eerste run. Hij gaf 0,8 seconde toe op snelste man Sainz. Beide Alpine-coureurs, maar ook George Russell en Valtteri Bottas waren sneller dan Verstappen.
Met nog drie minuten op de klok gingen de coureurs de baan op voor een laatste poging. Kon Verstappen het gat dichten naar de top? Leclerc presteerde een hele goede ronde, waarmee hij Sainz aftroefde, maar de verrassing van de dag was Sergio Perez! Hij pakte de pole, terwijl een ontevreden Verstappen nog naar P4 steeg.
Voorspel en win
Wie wint de Grand Prix van Saoedi-Arabië 2022?
Speel mee en maak kans op een prachtige Max Verstappen drivers cap!
Speel meeAbonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Saoedi-Arabië 2022 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!