Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 Grand Prix Italië 2021

Red Bull kan gevoelige tik uitdelen aan Mercedes in GP Italië

Na enkele races vol pech en drama voor Max Verstappen en Red Bull, lijkt de succescombinatie het momentum weer volledig te pakken te hebben. Juist op Monza kan Red Bull een gevoelige tik uitdelen aan Mercedes, met een beetje hulp van Honda.

Start Monza
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Racing Point

Afgelopen weekend pakte Max Verstappen met zijn daverende overwinning in de Grand Prix van Nederland de leiding in het wereldkampioenschap Formule 1 terug. De marge is met drie punten ten opzichte van Lewis Hamilton minimaal, maar als Red Bull ook op Monza Mercedes weet te verslaan, deelt het een gevoelige tik uit aan de concurrent.

Kijk je naar de recente geschiedenis van de Grand Prix van Italië, dan is het Mercedes dat de boventoon voert. Natuurlijk won vorig jaar Pierre Gasly, maar dat was zo'n gekke race, dat de uitslag niet representatief was voor de onderling krachtsverhoudingen van de laatste jaren. Die verhoudingen laten namelijk zien dat Mercedes dominant was ten opzichte van de Red Bull-motoren sinds het hybridetijdperk.

Zoek je in de uitslagen naar de naam van Max Verstappen, dan kom je bovendien slechts een vijfde plaats(!) tegen als beste resultaat. Dit heeft natuurlijk alles te maken met de Mercedes-motor die jaren dominant was, terwijl de Renault- respectievelijk Honda-motoren achterin de Red Bulls daar niet aan konden tippen.

Dit jaar echter kan dat zomaar anders zijn. Honda toont regelmatig aan dat de motor nauwelijks meer onderdoet voor die van Mercedes en het beste bewijs daarvan kan geleverd worden op The Temple of Speed, zoals het circuit van Monza om logische redenen liefkozend genoemd wordt. Als Mercedes verslagen kan worden juist daar waar je altijd blind Mercedes invulde op het scoreformulier, dan is dat een klap die hard aan kan komen.

Echter, maak niet de vergissing om Red Bull als de grote favoriet aan te wijzen. Het team van Max Verstappen heeft een grotere kans dan ooit om Mercedes op Monza te verslaan, maar Mercedes zal sowieso een woordje meespreken. Men is zo gewaagd aan elkaar dat dit de beste kans is voor Red Bull in jaren om te winnen op Monza, maar dat dit weekend ook de beste kans is voor Mercedes om voor het eerst sinds de GP van Spanje weer dominant te winnen. Een boeiend gevecht, waarbij er behoorlijk wat prestige op het spel staat, wacht ons.

Niet dat men het binnen Mercedes zelf overigens echt eens is over de kansen van het team in Monza. Toto Wolff riep doodleuk dat Mercedes deze race ging winnen, te meer omdat men op Zandvoort volgens de Oostenrijker ook al had kunnen winnen. Lewis Hamilton daarentegen wees inderdaad naar de Honda-motor en stelde dat die beter was dan de Mercedes-krachtbron.

			© Ferrari
	© Ferrari

Snel, sneller, het snelst

De Temple of Speed, het begrip is al gevallen. Monza is de snelste baan van de Formule 1-kalender. Het poleposition-rondje van Kimi Raikkonen in 2018 (zie foto hierboven) was het snelste F1-rondje ooit gemeten in snelheid. Gemiddeld reed hij 264,36 kilometer puur. Op de lange rechte stukken kan de topsnelheid oplopen tot een kleine 360 kilometer per uur, zeker met DRS en een slipstream.

Dit soort cijfers maakt ook dat de race zonder calamiteiten de kortste race van het jaar is. Kijk niet vreemd op als de race na krap één uur en een kwartier voorbij is, daar waar een 'normale' race toch al gauw anderhalf uur duurt. De unieke lay-out van het circuit, waarbij de lange rechte stukken veelal worden onderbroken door chicanes, brengt uitdagingen voor wat betreft de afstelling van de auto met zich mee. In de zoektocht naar topsnelheid worden de vleugels afgesteld met zeer weinig downforce, waardoor we de kenmerkende 'platte' vleugels zien.

En oh ja, alsof alles op Monza nog niet anders genoeg is, staat dit weekend ook in het teken van de terugkeer van de sprintkwalificatie op zaterdagmiddag. Het maakt dat de reguliere kwalificatie verhuist naar de vrijdagavond en men dus maar één vrije training de tijd heeft om de juiste setup te vinden. Dat geldt voor de chassis' als ook voor de motoren.

FORZA FERRARI!

Zeg je Italië en Monza, dan zeg je automatisch ook Ferrari en tifosi. De Italianen gaan uit hun dak voor alles wat Ferrari-rood is en dit seizoen hebben de fans mogelijk zowaar iets om voor te juichen. Vorig jaar was een drama voor Ferrari en dat werd ook breed uitgemeten in de Italiaanse kranten. Dit jaar echter laat Ferrari zich beter van voren zien en is het volop in de race voor de titel 'best of the rest', iets waar men vorig jaar enkel van kon dromen.

Dit jaar zit er ook daadwerkelijk publiek op de tribunes, waar dit vorig jaar niet mogelijk was door het Covid19-virus. Verwacht gerust dat de Oranjezee van afgelopen weekend plaats maakt voor volledig in het rood gehulde supporters, die zich op zondagmiddag zeker zullen laten horen, zeker als óf Charles Leclerc óf Carlos Sainz van voren meedoet. 50% van de maximale capaciteit is welkom, al zou de ticketverkoop wat zijn tegengevallen. De fans die er zijn, zullen zich dus extra goed moeten laten horen.

Wie niks wil missen van de actie doet er goed aan onderstaand tijdschema te checken. Let op, alles wijkt vanwege die sprintkwalificatie dus af van de standaard. Gedurende het weekend volg je natuurlijk de liveblogs op deze website, en als je er de beelden bij wil hebben, stem je af op F1 TV Pro.

Tijdschema Formule 1 GP Italië 2021

Sessie Datum Tijd
Eerste vrije training Vrijdag 10 september 14:30 - 15:30 uur
Kwalificatie Vrijdag 10 september 18:00 - 19:00 uur
Tweede vrije training Zaterdag 11 september 12:00 - 13:00 uur
Sprintkwalificatie Zaterdag 11 september 16:30 - 17:00 uur
Race Zondag 12 september 15:00 uur

Ook interessant:

Succesvolle update Verstappen zorgt voor paniek bij Hamilton

Lewis Hamilton moet in de achtervolging op Max Verstappen. Hij was na de GP van Nederland eerlijk: Verstappen was te snel. Kan hij zijn gram halen in Monza? In de nieuwste RN365-podcast blikken Ruud Dimmers en Tom Coronel vooruit op de GP van Italië.

Formule 1 GP Italië 2021 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Horner Red Bull-teambaas velt oordeel over Perez: "We verliezen opties"