De Formule 1 arriveert in Las Vegas voor een in vele opzichten bijzondere Grand Prix. Het is een nachtrace op een stratencircuit, maar ook nog eens met ongewoon lage temperaturen. Het circuit stelt de teams voor de nodige uitdagingen. Red Bull heeft daarbij in de ogen van Ralf Schumacher mogelijk nog een extra horde te nemen.
"Red Bull heeft nog steeds dat kleine probleem dat ze de meeste downforce met de vloer van de auto genereren. Om dat te laten werken moet de rijhoogte heel laag blijven en moet de auto heel stijf worden afgeveerd," aldus Schumacher in de podcast Backstage Boxengasse.
"En dan is het maar te hopen dat er in Las Vegas niet te veel ongelijkmatigheden en hobbels zijn. We hebben in het verleden Max Verstappen meermaals horen zeggen dat zijn auto springt als een ezel of als een geit. Dat zijn met het oog op de afstelling, beperkingen waar je als coureur tegenaan loopt."
De banden 'vermoorden'
Sowieso krijgt geen enkel team het makkelijk met de lage baantemperaturen, weet Schumacher. Hij oppert een oud trucje uit zijn eigen tijd om misschien wat te forceren, maar daar kleven ook weer risico’s aan.
"We stelden de auto vaak zo af dat die normaal gesproken juist banden zou vreten, om de banden qua temperatuur maar in het juiste werkvenster te krijgen. Je draait de banden eigenlijk doelbewust de nek om. Dat kun je natuurlijk maar tot op zekere hoogte doen, omdat je vanzelf op het punt komt dat je daarin doorschiet."
"Ik ben heel benieuwd welk team daar het beste compromis in vindt," zo sluit de meervoudig Grand Prix-winnaar af.
Meest gelezen
In dit artikel









Praat mee!