Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Slijtageslag moet Verstappen helpen in strijd tegen Mercedes tijdens GP Spanje

Na de even sensationele, als verrassende zege op Silverstone weet Max Verstappen dat hem op het circuit van Barcelona weer een nieuwe kans wacht om Mercedes te verschalken.

Het kan verkeren in de Formule 1. Op het moment dat iedereen uitging van een eenvoudige (dubbel-)zege van Mercedes kwam Max Verstappen als een duveltje uit een doosje. Ditmaal had Mercedes-teambaas Toto Wolff, kampioen in het indekken van zijn team, wel gelijk. Hitte en Mercedes bleek allesbehalve een goede combinatie.

De banden van de Duitse renstal sleten zo snel dat de coureurs zelfs met het extreem managen van hun banden deze niet meer konden redden. Bandenfluisteraar Verstappen kende geen centje pijn en cruisete eenvoudig naar de zege. Met de tropische temperaturen van dit weekend in Barcelona liggen er waarschijnlijk grote kansen voor de Nederlander. Of wordt de druk teveel opgevoerd?

			© Ferrari
	© Ferrari

Het Circuit de Barcelona-Catalunya kent voor de teams en coureurs geen geheimen. Duizenden ronden hebben ze de afgelopen jaren gereden op het Spaanse asfalt tijdens de wintertestdagen en de Spaanse Grand Prix. Leuker maakt dit de races vaak allerminst.

Het circuit is een bandenvreter en temperaturen van rond de 30 graden dragen mogelijk bij aan een spectaculair verloop van de race. Bandenfabrikant Pirelli vreest zelfs voor de zwaarste race in hele lange tijd.

De karakteristieken van het circuit van Barcelona zijn afwijkend aan die van Silverstone. Een zeer lang recht stuk wordt gevolgd door een snelle bochtencombinatie, maar ook diverse langzamere bochten. In de tweede sector moet de balans goed zijn in de snelle links-recht combinatie en de snelle rechterbocht 9, het achterste rechte stuk op. De derde sector kent een combinatie van medium speed linker- en rechterbochten en een chicane, waarbij acceleratie erg belangrijk is om zoveel mogelijk snelheid mee te nemen het lange rechte stuk op.

Inhalen op het circuit nabij Barcelona blijkt ondanks het lange rechte stuk nog vaak een hele opgave. Wie herinnert zich 15 mei 2016 niet meer? De dag waarop Verstappen naar zijn eerste F1-zege reed en de snellere Kimi Raikkonen meer dan 20 ronden achter hem wist te houden.

Barcelona wordt vaak gezien als een ideaal testcircuit omdat het een mix van diverse bochten heeft. Een auto die goed gaat op Barcelona, is vaak een auto die het goed doet op veel circuits.

Dit jaar heeft Pirelli de hardste drie compounds meegenomen naar Spanje. De C1 (hard), C2 (medium) en C3 (zacht) krijgen het dit weekend zwaar te verduren. Mercedes bewees tijdens beide Britse Grands Prix dat bandenmanagement cruciaal is. Het team faalde daar twee races op rij in. Hamilton en Bottas vrezen dan ook voor een nieuw bandendrama, waarbij de temperatuur ook een grote rol gaat spelen. De warme buitentemperatuur, in combinatie met het snikhete asfalt, zorgen voor hogere temperaturen in de band, waardoor de kans op oververhitting en extreme slijtage op de loer ligt.

Goed nieuws is er mogelijk voor Sebastian Vettel. De Duitser worstelde met zijn auto en zichzelf. Ferrari heeft daarom besloten om hem een hagelnieuw chassis te geven, in de hoop dat de viervoudig kampioen zijn vorm hervindt. Een grote glimlach zullen we ongetwijfeld ook zien bij Sergio Perez. De Mexicaan keert na twee races afwezigheid terug, met ditmaal een negatieve coronatest op zak.

Of Verstappen ook op Spaanse bodem kan schitteren weten we zondagmiddag rond de klok van 17:00 uur. De Red Bull-coureur heeft vertrouwen, maar weet dat Mercedes over een ronde nog altijd te snel is. De grootste vraag lijkt dan ook te zijn of Mercedes de bandenproblemen heeft opgelost. Zo nee, dan is Verstappen er als de kippen bij om toe te slaan.

Vanzelfsprekend kan je iedere sessie live volgen op onze website, evenals de reacties van de coureurs an analyse.

Op reis en wil je toegang tot een goed werkende F1 stream? De beste Grand Prix streams vind je bij VPNoverview.com.

Tijdschema Formule 1 GP Spanje 2020

Sessie Datum Tijd
Eerste vrije training vrijdag 14 augustus 11:00 - 12:30 uur
Tweede vrije training vrijdag 14 augustus 15:00 - 16:30 uur
Derde vrije training zaterdag 15 augustus 12:00 - 13:00 uur
Kwalificatie zaterdag 15 augustus 15:00 - 16:00 uur
Race zondag 16 augustus 15:10 uur

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Formule 1 GP Spanje 2020 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'