Uitrusting F1
Wat dragen Formule 1-coureurs? Je leest hier alles over de F1-uitrusting.
F1 Helm
De eerste racehelm zag het levenslicht in de jaren dertig. In het begin was een helm vaak niet meer dan een katoenen of lederen kap. Een vizier was er niet; men zette vaak een losse stofbril op. In de jaren vijftig begon de helm wat meer te lijken op het ontwerp dat we vandaag kennen. Er werden voor het eerst harde materialen gebruikt, zoals leer en kurk met een synthetische buiten laag. In deze tijd bedekten helmen alleen de schedel. De oren en de rest vak het gezicht waren niet beschermd. In 1954 ontwierp het bedrijf Bell een verharde helm, bestaande uit glasvezelversterkte kunststof. Deze was belegd met schuim. Daarnaast kwamen er metalen helm van het merk Buco. Na verloop van tijd werden lederen flappen toegevoegd ter bedekking van de oren.
De eerste keer dat iemand met een gesloten helm reed, was op het circuit van Zandvoort. De Amerikaanse coureur Dan Gurney testte ermee in 1968. Twee weken nadien werd er voor het eerst geracet met het ontwerp, tijdens een Formule 1 race op de Nürburgring.
F1-helmen anno nu
Hedendaagse Formule 1-helmen bieden niet alleen bescherming bij een (zware) crash. Ze beschermen een coureur tevens tegen rondzwervende objecten. Meerdere coureurs liepen in het verleden blijvend letsel op door toedoen van losse voorwerpen op het circuit. Eén van de bekendste gebeurtenissen is het moment dat Dr. Helmut Marko een steen in zijn oog kreeg, waardoor hij aan één oog blind werd.
Tegenwoordig biedt een helm meer dan alleen bescherming. Zo dient een helm ook voor:
Aerodynamica
Integratie van een drinksysteem
Integratie van radiocommunicatie
Sponsormogelijkheden
Iedere helm binnen de Formule 1 wordt op maat gemaakt. Door middel van speciale software scant men de contouren van het hoofd van een F1-coureur. Op basis daarvan wordt met behulp van brandwerend schuim een binnen voering ontworpen voor de pasvorm. De buitenzijde van de helm wordt geproduceerd van carbon, wat zorgt voor de sterkte van de helm. De helm wordt afgewerkt door kevlar, wat de coureur beschermt tegen scherpe objecten en hoge temperaturen.
Ook is het HANS-systeem een belangrijk onderdeel van de F1-helm. Wat een HANS-systeem precies is, lees je op deze pagina.
Wat kost een F1-helm?
Een Formule 1-helm kost tussen de €4000 en €7000, zo meldde Verstappen.com in 2020. Een coureur draagt gemiddeld twaalf verschillende helmen per seizoen. Coureurs betalen hun helmen echter niet zelf. Het team en/of sponsoren leveren de helmen over het algemeen.
Waar moet een F1-helm aan voldoen?
Na het ongeval dat Felipe Massa meemaakte tijdens de Grand Prix van Hongarije in 2009, kwamen er strenge veiligheidsvoorschriften voor racehelmen in de Formule 1. De zogeheten helmtest werd in 2018 geïntroduceerd en bestaat uit de volgende onderdelen, waarbij:
Een gewicht van tien kilogram vanaf vijf meter hoogte op de zijkant en bovenkant van de helm wordt losgelaten;
Er wordt getest of de helm bestemd is tegen temperaturen tot achthonderd graden Celsius. Daarnaast dienen de vlammen vanzelf te doven;
Het gedeelte onder het vizier klappen krijgt. Er wordt gekeken of dit deel van de helm de klappen absorbeert, zonder dat er te veel energie naar het hoofd van de coureur zou gaan;
Men aan de sluiting trekt, om te controleren of de helm niet losschiet;
Er kogels van 1,2 gram op het vizier worden geschoten met een luchtdrukgeweer;
Men controleert of het hoofd van de coureur niet bloot wordt gesteld aan meer dan 275G bij hoge snelheid en 200G bij lagere snelheid wanneer er een frontale of zijdelingse impact plaatsvindt;
De zogenaamde Massa-test wordt uitgevoerd. Er wordt een projectiel van 225 gram op verschillende plaatsen op de helm afgevuurd. Dit met een snelheid van 250 kilometer per uur.
Opvallende helmen in de Formule 1
F1-coureurs reden door de jaren heen met verschillende opvallende designs. Zo was Ayrton Senna altijd te herkennen aan zijn gele hoofddeksel, reed Sebastian Vettel ooit met ledverlichting in zijn helm en had Lando Norris tijdens de Grand Prix van Miami in 2023 een helm die eruitzag als een strandbal.
Lees hier meer over de meest iconische helmen binnen de Formule 1.
Tear-Offs F1
Wat zijn tear-offs? Tear-offs zijn dunne plastic laagjes die over het vizier van de helm van een Formule 1-coureur zitten geplakt. Wanneer het vizier vies wordt, door bijvoorbeeld insecten, kan de coureur deze er makkelijk aftrekken waardoor het zicht weer beter wordt. Dit zorgt voor een stukje veiligheid en de Formule 1-coureur hoeft niet te stoppen om bijvoorbeeld zijn helm te wisselen of schoon te maken. Aan het begin van de race worden er meerdere laagjes over de helm geplakt, zodat het zicht tijdens de complete Grand Prix goed is.
Problemen met tear-offs
Tear-offs kunnen af en toe ook problemen veroorzaken. Zo kwam er een tear-off van de helm van Max Verstappen in de voorremmen van de Ferrari van Charles Leclerc terecht tijdens de GP van België in 2022. Doordat de remmen geen koeling meer kregen, dreigden deze te oververhitten. Leclerc ziet graag een andere oplossing van het deponeren van de tear offs, bijvoorbeeld door deze in de auto achter te laten in plaats van op de baan te gooien. Overigens staat er in de regels wel dat je niet ‘onnodig’ een tear off op de baan mag gooien. Helemaal gehandhaafd wordt deze regel echter niet.
Racepak
Het racepak dat de Formule 1-coureur draagt moet natuurlijk voldoende bescherming bieden. Het is onder andere belangrijk dat het racepak brandwerend is, het bescherming biedt tegen hitte en de coureur beschermt tijdens mogelijke crashes. Waar is een Formule 1-pak van gemaakt? Het materiaal dat voor de buitenlaag is gebruikt heet Nomex. Dit is vuurvast materiaal en is bestand tegen hoge temperaturen. De binnenste laag is van een materiaal gemaakt dat vocht reguleert, wat erg belangrijk is om het comfortabel te houden voor de coureur. Ook bevat het racepak nog extra padding en stiksels om nog meer stevigheid en comfort te bieden. Daarnaast zitten er twee schouderbanden bevestigd aan het racepak, waardoor de Formule 1-coureur uit de auto getrokken kan worden in een noodgeval.
Elke coureur heeft persoonlijke racepakken waarop de naam, nummer en nationale vlag van de coureur staat, alsmede het logo en de kleuren van het team. Daarnaast staat het pak vol met sponsoren. Coureurs hebben meerdere racepakken ter beschikking voor een compleet Formule 1-seizoen om de veiligheid te kunnen waarborgen.
Onderkleding
Het materiaal van de onderkleding dat de Formule 1-coureur draagt, is ook van het brandwerende materiaal Nomex gemaakt. Dit moet de coureur beschermen tegen hoge temperaturen en brandwonden, maar moet er ook voor zorgen dat zweet wordt afgevoerd en de lichaamstemperatuur wordt gereguleerd. De onderkleding kan ook extra bescherming bieden aan de ribben.
(Hand)schoenen
Handschoenen F1
Formule 1-coureurs dragen speciale handschoenen op het moment dat zij in de cockpit zitten. Deze zijn van essentieel belang voor zowel de veiligheid als prestaties van de coureurs op het circuit. Ze zijn ontworpen om optimale grip en stuurcontrole te bieden, uiteraard ook onder extreme omstandigheden.
Ergonomisch, duurzaam en brandwerend
De handschoenen zijn gemaakt van lichtgewicht en duurzaam materiaal. Daarnaast zorgen de ademende eigenschappen ervoor dat de handen van coureurs koel en comfortabel blijven tijdens de races. Na de crash van Romain Grosjean tijdens de Grand Prix van Bahrein (2020) startte men met de ontwikkeling van nog betere, hittebestendige handschoenen. De vlammenzee waarin Grosjean belandde na zijn hevige crash zorgde voor de benodigde brandwonden op de handen van de Fransman. De FIA gaf na het ongeval opdracht om nieuwe brandwerende handschoenen te laten ontwerpen. Daniel Ricciardo gebruikte de nieuwe handschoenen voor het eerst, tijdens de Grand Prix van Turkije in 2021. De schoenen van Formule 1-coureurs zijn tevens gemaakt van duurzaam en lichtgewicht materiaal en bieden maximale grip via de zool.
Biometrische handschoenen in de Formule 1
Ook in 2019 nam de Formule 1 een moderne versie van de klassieke handschoen in gebruik. Sinds dat jaar is het verplicht dat de handschoenen van een coureur sensoren bevatten, die diverse vitale functies van de coureurs naar het medische team verzendt. Lees hier meer over dit fenomeen.
F1 schoenen
Raceschoenen zijn vervaardigd uit bijzonder materiaal dat zorgt voor bescherming tegen aanzienlijke krachten en brandrisico's. Bovendien zijn ze extreem licht en ongelooflijk duurzaam. De coureur heeft door de weinig geprofileerde zool optimale controle over de pedalen.
Max Verstappen schoenen
Bij de Spaanse Grand Prix wisselde Verstappen onverwacht zijn blauwe Sparco-schoeisel, dat hij gedragen had tijdens de eerste zes races van dit seizoen, voor gouden Puma-schoenen. Deze waren identiek aan de schoenen waarmee hij vijftien Grand Prix-titels won in 2022. Deze verandering was niet vanwege zijn voorkeur voor goudkleurige schoenen, maar voornamelijk te wijten aan zijn ongeduld met Sparco, zijn Italiaanse uitrusting leverancier. Dit wordt gestaafd door het feit dat hij last had van pijnlijke voeten. Zijn teamgenoot uit Mexico ervoer reeds eerder deze ongemakken. Red Bull maakte eind vorig jaar bekend dat na zeven seizoenen met Puma, ze een nieuwe kledingsponsor zouden kiezen.
Het Oostenrijkse raceteam ging een samenwerking aan met sportmerk Castore voor hun teamkleding. Echter, Castore heeft geen ervaring met race-uitrusting, dus moest Red Bull op zoek naar een andere leverancier. Hun zoektocht eindigde bij het gerenommeerde Italiaanse bedrijf Sparco, dat al meer dan vier decennia gespecialiseerd is in de vervaardiging van racepakken, schoenen en andere benodigdheden voor coureurs, met uitzondering van helmen. Ondanks de initiële vreugde van de Italianen bij het binnenhalen van het wereldkampioensteam, hebben ze nu te maken met grote uitdagingen. Ze lijken namelijk niet in staat om aan de wensen van Pérez en Verstappen te voldoen.
Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+