Een kleine anderhalf uur later dan gepland gaat de Formule 1 Grand Prix van België van start. Van uitstel kwam gelukkig geen afstel, maar de race startte met vertraging alsnog wel achter de safety car.
Dat kan niet voorkomen dat Oscar Piastri vakkundig doet wat Max Verstappen op zaterdag in de sprintrace deed. Hij gaat vanuit de slipstream op Les Combes relatief eenvoudig voorbij aan Lando Norris, terwijl daarachter Max Verstappen stand houdt op P4 en vervolgens langdurig vastzit achter Leclerc. Het opgeven van topsnelheid voor meer downforce speelt hem parten op de rechte stukken.
Maar dan komt het kantelmoment, waarop iedereen van intermediates naar droogweerbanden wisselt. Verstappen behoudt zijn positie, maar wat had hij nu graag over zijn wapen van topsnelheid beschikt. Niet voor niets klaagt hij over clipping op de rechte stukken: "Het is echt heel erg!"
Belangrijk detail in de strijd om de overwinning is dat bij de stops Piastri naar medium banden is gewisseld en Norris naar harde banden. Beide coureurs proberen de race daarop uit te rijden en dus schrijft logica voor dat richting het einde van de race Norris het bandenvoordeel heeft.
Terwijl Verstappen steady op P4 af koerst, omdat George Russell zijn tempo niet kan volgen, slaagt Norris er slechts mondjesmaat in om iets van de achterstand op Piastri weg te werken. Het is ook Norris die van de twee McLaren-coureurs de meeste foutjes maakt.
De opmars komt er dan uiteindelijk toch nog, maar de opmars komt te laat voor Norris. Uiteindelijk bedraagt het verschil op de streep 3,5 seconden. Max Verstappen meldt zich nog tot vlak achter Charles Leclerc, met name na een foutje van de Monegask, maar ook nu weer beschikt hij niet over de tools om werkelijk iets te proberen. De Red Bull-coureur valt net buiten het podium.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!