Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

Verstappen strategisch licht in het nadeel ten opzichte van Leclerc tijdens GP Australië

Red Bull Racing lijkt op strategie het nadeel te hebben tijdens de Grand Prix van Australië, als de inschattingen van Pirelli kloppen ten minste.

Verstappen Australia
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool / Getty Images
Dit raceweekend heeft bandenleverancier Pirelli de harde C2-, medium C3- en de zachte C5-band meegenomen naar Australië. De zachte band werd tijdens de kwalificatie door iedereen gebruikt, maar tijdens de race wordt het volgens Pirelli-bandenbaas Mario Isola een compleet ander verhaal.

"Het was een lange kwalificatie, waarin we zoals vanaf het eerste tot aan het laatste moment de zachte banden zagen. De coureurs wisten er meer dan een ronde performance uit te halen. Het toont aan dat we de juiste keuze hebben gemaakt qua bandenkeuze om een stapje over te slaan tussen de medium en de zachte band."

"Tijdens de race wordt het waarschijnlijk een simpele eenstopper met een stint op de medium en een stint op de harde band. Zoals we tijdens de kwalificatie echter zagen, kan de actie hier in Melbourne erg onvoorspelbaar zijn!"

De 'ideale' strategie

Een eenstopper dus, met medium en hard. Dat is de meest waarschijnlijke strategie volgens de Italiaanse bandenman. Pirelli voorspelt logischerwijs dat het ook de snelste strategie zal zijn, zo is terug te lezen op de bovenstaande afbeelding. Een andere mogelijkheid, die minder snel is, is de tweestopper, waarbij twee maal de medium en een maal de harde band wordt gebruikt.

Een eventueel alternatief, dat nog langzamer is, is de tweestopper met twee sets harde banden en een set medium. Mocht de race onverhoopt toch een tweestopper worden, dan heeft Red Bull alleen de mogelijkheid om te kiezen voor die minst snelle van de drie strategieën, omdat het slechts een set van de medium banden en twee sets harde banden over heeft. Dat is terug te lezen in de tabel hieronder.

Ferrari, maar ook Mercedes, kan wel kiezen voor de tweestopper met twee sets medium banden. Zij hebben namelijk wel twee sets van het geel omringde rubber over. Een eventuele strategie met de zachte band, waar Pirelli met geen woord over rept en dus niet aanraadt, zal moeten worden uitgevoerd met een set die tijdens de kwalificatie ook al is gebruikt. Dat geldt overigens voor alle drie de top teams.

Bandensets beschikbaar voor race

Coureur Hard Medium Zacht
Leclerc 1 2 3 (gebruikt)
Verstappen 2 1 3 (gebruikt)
Perez 2 1 3 (gebruikt)
Sainz 1 2 3 (gebruikt)
Hamilton 1 2 3 (gebruikt)
Russell 1 2 3 (gebruikt)

Formule 1 GP Australië 2022 RN365 Nieuwsdossier

9 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull