Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 24.177
  • 3 BOT + 44.752
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
  • 1 HAM LAP 44
  • 2 BOT + 8.448
  • 3 VER + 15.455
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
  • 1 GAS LAP 53
  • 2 SAI + 0.415
  • 3 STR + 3.358
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
  • 1 HAM LAP 59
  • 2 BOT + 4.880
  • 3 ALB + 8.064
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
  • 1 BOT LAP 53
  • 2 VER + 7.729
  • 3 HAM + 22.729
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
Quali za 10 okt 15:00 16:00
Race zo 11 okt 14:10 16:10
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
Quali za 24 okt 15:00 16:00
Race zo 25 okt 14:10 16:10
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
tur
vr 13 nov - zo 15 nov
Quali za 14 nov 13:00 14:00
Race zo 15 nov 11:10 13:10
ita
bhr
vr 27 nov - zo 29 nov
Quali za 28 nov 16:00 17:00
Race zo 29 nov 16:10 18:10
tur
bhr
vr 04 dec - zo 06 dec
Quali za 05 dec 19:00 20:00
Race zo 06 dec 18:10 20:10
bhr
are
vr 11 dec - zo 13 dec
Quali za 12 dec 14:00 15:00
Race zo 13 dec 14:10 16:10
bhr
Start GP Eifel
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

Verstappen terecht zwaar teleurgesteld in Honda

Topsport is hard, keihard. Max Verstappen ondervond het zondag in Toscane wederom aan den lijve. Nul punten tijdens een Grand Prix die even knotsgek als kansrijk was.

Column
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Een maand geleden stond Nederland nog te juichen in de woonkamer. Max Verstappen had zojuist de tweede Grand Prix op het circuit van Silverstone gewonnen. De bandenfluisteraar reed Mercedes op een hoop en gaf daarmee de F1-fans volop vertrouwen dat het seizoen nog niet voorbij was.

Nu, vier Grands Prix later, is er van de opperbeste stemming weinig meer over. In Spanje en België maximaliseerde Verstappen nog, maar op Monza en Mugello gaf Honda niet thuis. Tweemaal viel Verstappen uit door Honda-problemen, tweemaal nul punten tijdens knotsgekke en kansrijke races.

Natuurlijk, Monza leek een kansloos weekend te worden, maar op Mugello had het er alle schijn van dat Verstappen echt mee kon doen voor de zege. De snelheid gedurende het weekend was uitstekend en zelfs Alex Albon wist de Red Bull op de tweede startrij te positioneren om in de race beslag te leggen op de derde plaats.

Daar waar Verstappen volgens Helmut Marko en Christian Horner een maand geleden weer helemaal mee zou doen in de titelrace is alle hoop vervlogen. TACHTIG punten staat Verstappen achter op Hamilton en ook Bottas heeft een stevige voorsprong opgebouwd. Van een titanenstrijd tussen Lewis en Max zal ook in 2020 geen spraken meer zijn. Dat is de pijnlijke conclusie.

Pijnlijk daarbij is dat Verstappen in negen races liefst driemaal uitviel met Honda-problemen. De motorleverancier heeft de gedroomde stap niet gezet op het gebied van vermogen en nu laat ook de betrouwbaarheid te wensen over. Om gek van te worden! Zoveel werd ook duidelijk uit de boordradio van Verstappen, die al voor de start weinig vertrouwen had dat de problemen opgelost werden.

'F*CK NO POWER!', klonk het luttele seconden na de start al. De race eindigde dan weliswaar met een crash, maar Verstappen wist dat hij de finish wederom niet zou halen. Die crash, die boeide hem helemaal niets. Verstappen werd dan door Raikkonen uit de race geramd, maar voor zijn gevoel was het Honda dat hem in de steek liet. Max was er ‘wel even helemaal klaar mee’.

Na negen races kan de balans opgemaakt worden en kan Verstappen spreken van een verloren seizoen. De wereldtitel was het doel, maar in de praktijk is de Red Bull-Honda geen millimeter dichter bij Mercedes gekomen. Als dan in races die kansrijk zijn ook nog gefaald wordt, is het niet vreemd dat de stercoureur zijn ongenoegen uit.

Voorafgaand aan het seizoen hamerde Horner continu op betrouwbaarheid. Een kort seizoen van mogelijk maar acht of negen races, dat beeld werd geschetst in mei. Uitvallen zou cruciaal zijn in de titelstrijd, maar het vertrouwen was er in Honda en in eigen kunnen. Na negen races is Verstappen in 33% van de races uitgevallen. Mag hij dan een keer ontploffen?

Red Bull en Honda willen meedoen voor de titel en wekelijks voor de zeges, maar dan moet er wel uit een ander vaatje getapt worden. Om te strijden voor een wereldtitel moet werkelijk alles kloppen, ieder moment van het weekend en ieder GP-weekend. Verstappen koopt niets voor de excuses van Red Bull of Honda. Excuses leveren geen zeges of bokalen op. De problemen zorgen ook voor weinig vertrouwen voor 2021, het seizoen waarin er weinig aan de auto’s veranderd mag worden. Honda kan wel beloven de stap te maken, maar net als met Marko’s woorden waren ze tot op heden op niets gebaseerd. De gedroomde stap deze winter bleef achterwege en de betrouwbaarheid holt achteruit.

En Verstappen? Die moet even stoom afblazen en zal er over twee weken in Rusland weer gewoon staan. Maar het blijft pijnlijk om te zien hoe een topcoureur zo moet worstelen met zijn materiaal. Max verdient beter en Red Bull en Honda weten het. De vraag is of hij de komende races ook beterschap krijgt.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Toscane 2020

Het laatste nieuws over de Toscaanse Grand Prix, direct vanaf het nieuwe circuit van Mugello.

32 reacties