Het was een gok en die gok pakte voor Red Bull goed uit. Christian Horner jubelde na afloop van de kwalificatie over het geslaagde plannetje en ziet vanwege de vele strategische troeven die Red Bull nu in handen heeft kansen voor Max Verstappen. Vanaf de derde startplek is er het nodige mogelijk, zo denkt hij.
Het grote voordeel van de medium banden is dat Max Verstappen na de start langer door moet kunnen rijden, voordat de eerste pitstop zich aandient. Zeker met warmer weer, wat wordt voorspeld, kan dat een voordeel zijn. Na een latere stop kan hij op de tweede set immers harder pushen, omdat die minder lang mee hoeven gaan.
Pirelli ziet geen bezwaren in die redenering. De Italianen wijze de start op softs weliswaar aan als 'de snelste strategie', maar een start op medium banden zou een coureur even snel bij de finish moeten krijgen, zoals de infographic hieronder laat zien.
De chief engineer van Red Bull, Paul Monaghan legt uit waarom Red Bull koos voor de medium C3-band tijdens het tweede kwalificatiedeel: "De softs lieten op de vrijdag bij een enkeling behoorlijk wat verval zien. Op zondag wordt het bovendien nog wat warmer dan op zaterdag, wat het voor de zachte banden nog lastiger maakt om te overleven", zo laat Monaghan optekenen in gesprek met onder andere RacingNews365. "We gingen voor de betere band voor de eerste stint."
Mochten de coureurs op zachte banden langer doorrijden dan verwacht, dan heeft Red Bull nog een andere troef in handen. "Normaal is het zo dat als de zachte banden binnenkomen, Max nog op de medium band rijdt. Gebeurt echter het tegenovergestelde, dan hebben we Alexander Albon ook op die zachte banden rijden. Zodoende zijn alle opties nog voorhanden."
De belangrijkste concurrent van Verstappen, Mercedes, start met beide coureur op de zachte banden. Toch snapt Mercedes de keuze van Red Bull, zo ligt strateeg Andrew Shovlin toe: "Op basis van de vrijdag zal Red Bull geconcludeerd hebben dat het iets op ons achter lag en dan is soms beter om voor een alternatieve strategie te kiezen."
Met medewerking van Dieter Rencken.
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Oostenrijk 2020 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!