Onder tropische temperaturen ging de eerste vrije training van start. Voor de fans op de tribune was het afzien onder de felle zon, maar de coureurs deden het rustig aan. Mede dankzij een rode vlagsituatie, veroorzaakt door de stilvallende Kevin Magnussen. De Haas-coureur werd naar de pits gesleept en kon zijn weg al snel weer vervolgen.
Na het tonen van de groene vlag waren het de beide Mercedessen die het voortouw namen. Valtteri Bottas was daarbij nipt sneller dan Lewis Hamilton. Max Verstappen reed, in tegenstelling tot de coureurs van Mercedes en Ferrari, op de medium band zijn snelste tijd in deze fase, wat hem de vierde tijd bracht op drie tienden. Teamgenoot Pierre Gasly was in de eerste helft van de training in de achterhoede te vinden, de Fransman stond halverwege de sessie op de zestiende positie.
In de wetenschap dat de weersomstandigheden op zaterdag en zondag wezenlijk anders zijn dan vandaag, viel de actie op de baan tegen. Op Hockenheim loopt de temperatuur deze middag op tot 38 graden, terwijl voor de rest van het weekend temperaturen tussen de 23 en 28 graden voorspeld zijn met daarbij flinke regenbuien.
Leclerc en Verstappen kozen in hun volgende snelle run voor de zachte band. Het leverde de Ferrari-coureur de snelste tijd op, voor Hamilton en Verstappen. De Mercedes-coureur reed ditmaal echter op de medium compound. De snelste tijd werd aan diggelen gereden door thuisrijder Sebastian Vettel, die twee tienden los was van de rest van het veld. De Duitser wil zich dit weekend revancheren voor zijn fout tijdens de Duitse GP van 2018, waarin hij in leidende positie crashte. Gasly wist op de zachte band nog op te klimmen naar de zesde plaats, maar gaf een halve seconde toe ten opzichte van Verstappen.
In het middenveld wist Racing Point zich goed te manifesteren. Het team rijdt dit weekend met een grote upgrade waarmee het hoopt weer een rol van betekenis te spelen in het middenveld. De upgrades van het team van Williams brachten nog niet de gedroomde stap, beide coureurs kwam ook op Hockenheim veel tekort ten opzichte van de rest van het veld.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
GP Duitsland 2019 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!