Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom de Formule E een mooi alternatief is voor Nyck de Vries

Na zijn overwinning in de hoofdrace afgelopen zaterdag wist Nyck de Vries de titel in de Formule 2 veilig te stellen. Ondanks deze titel promoveert hij niet naar de Formule 1. Zijn toekomst ligt voorlopig in de Formule E, en wel bij het fabrieksteam van Mercedes en dat is voor De Vries' carrière een stap in de goede richting.

Na drie jaar rijden in de Formule 2 wist Nyck de Vries vol overtuiging het kampioenschap te winnen. In die drie jaar werden zijn resultaten gestaag beter: in 2017 werd hij zevende met één overwinning, vorig jaar behaalde hij met drie overwinningen de vierde plaats in het kampioenschap. Dit jaar wist hij met nog drie races te gaan de F2-titel te winnen. Hij laat zijn naaste belagers Nicholas Latifi en Luca Ghiotto ver achter zich. Met het F2-kampioenschap schaart De Vries zich in een illuster rijtje van F2/GP2-kampioenen: onder meer Lewis Hamilton, Nico Rosberg en Charles Leclerc wisten de titel in de opstapklasse naar de Formule 1 te winnen. Deze drie promoveerden naar de Formule 1 en behaalden meerdere overwinningen en wereldkampioenschappen. Andere titelhouders wisten minder hoge ogen te gooien in de koningsklasse, zoals Timo Glock, Stoffel Vandoorne en Jolyon Palmer. Twee kampioenen (Davide Valsecchi en Fabio Leimer) stonden zelfs nooit aan de start van een Formule 1-race. Vooralsnog lijkt De Vries zich bij de laatste groep kampioenen te scharen. Lang tijd was hij onderdeel van het juniorprogramma van McLaren, maar die samenwerking werd vorig jaar beëindigd. Zonder steun van een F1-team is het voor een jonge coureur anno 2019 lastig om carrière te maken in de Formule 1. De stoeltjes voor volgend jaar lagen voor De Vries niet voor het oprapen en hij kwam ook niet in aanmerking voor de plekken die vrij waren, zoals bij Haas, Renault en Williams.

Vandaar dat De Vries het over een andere boeg moest gooien. Afgelopen september werd bekend dat hij samen met Stoffel Vandoorne, de GP2-kampioen van 2015, voor het fabrieksteam van Mercedes gaat rijden in de Formule E, de klasse die steeds groter wordt en aan populariteit wint. Hij werd naar eigen zeggen door Mercedes gevraagd om onderdeel te worden van het Formule E-team. "Natuurlijk wil iedere coureur uitkomen in de Formule 1, maar als Mercedes langskomt en een dergelijk bod doet, dan moet je die kans gewoon grijpen", verklaarde hij tegenover de Leeuwarder Courant . Met de keuze voor het racen in de elektrische klasse lijkt het uitgesloten dat De Vries ooit in de Formule 1 zal uitkomen. Mercedes-teambaas Toto Wolff ziet dat echter anders. "Waarom zou de deur naar de Formule 1 dichtgaan op het moment dat hij een Formule E-avontuur aangaat?", zo stelde hij hardop de vraag in gesprek met dezelfde Friese publicatie. "De Formule 1 is nog steeds haalbaar voor hem. Nyck de Vries is jong, snel én slim. Je weet maar nooit wat de toekomst voor hem in petto heeft." Wolff heeft vertrouwen in de toekomst van De Vries en de F2-kampioen heeft bewezen dat hij snel kan zijn. Met zijn Mercedes-stoeltje bevindt De Vries zich in een bevoorrechte positie om voor een fabrieksteam te rijden van één van de meest succesvolle merken uit de autosport. Dat is niet iedere coureur gegund. Mocht hij aankomend Formule E-seizoen mooie resultaten halen, dan kan hij wellicht de aandacht trekken van de Formule 1-teams die in 2021 of in de jaren daarna om een coureur verlegen zitten. De deur naar de Formule 1 zit voor De Vries in ieder geval nog niet op slot. Luister hieronder naar de nieuwste F1-podcast van RacingNews365, waarin Tim Coronel, Joe van Burik en Jeroen van Inkel terugblikken op de bewogen Grand Prix van Rusland.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi