Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 Grand Prix België 2019

Waarom 'Eau Rouge' eigenlijk niet Eau Rouge heet

Vraag een Formule 1-liefhebber naar zijn favoriete bocht van alle circuits en de kans is groot dat je 'Eau Rouge' als antwoord krijgt. Toch treedt hier vaak wat spraakverwarring op - omdat deze bocht eigenlijk helemaal niet zo heet.

Verstappen Eau Rouge
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Zelfs échte Formule 1-kenners kennen het werkelijke verhaal van Eau Rouge misschien niet eens. Deze vloeiende bochtencombinatie (links, rechts, links) stuurt coureurs over een helling van zeventien procent maar liefst 41 meter omhoog en geldt als een van de meest uitdagende secties van alle circuits over de hele wereld. In een moderne Formule 1-auto (met weinig brandstof) wordt 'Eau Rouge' volgas genomen met snelheden van boven de driehonderd kilometer per uur!

De oorsprong van dit illustere stuk asfalt gaat terug naar de jaren dertig. Een kleine twintig jaar na de beslissing om het Circuit van Spa-Francorchamps - zoals de baan in het Nederlands officieel heet - aan te leggen, werd besloten om een wijziging in het parkoers aan te brengen. Tot die tijd ging het circuit ná het rechte stuk dat volgt op haarspeldbocht La Source namelijk nog linksaf, richting een andere haarspeldbocht, die naar rechts krulde en de naam Ancienne Douane (Frans voor 'oude douane') droeg.

In 1939 werd dat stuk verwijderd en ontstond de basis voor de huidige vlotte klim met als naam Raidillon, wat 'steile weg' betekent in het Frans. Precies op deze plek waar de klim begint, stroomt echter een riviertje - Eau Rouge genaamd. Omdat precies op die plek de destijds nieuwe bocht Raidillion werd aangelegd, wordt ook wel gesproken van 'Raidillion aan de Eau Rouge'. Dit kan worden gezien als de belangrijkste reden voor de naamsverwarring.

Om de verwarring nog eens extra groot te maken: soms wordt aangenomen dat de linkerknik bovenaan Eau Rouge heet. Dat gedeelte was echter oorspronkelijk onderdeel van Kemmel, de reeks flauwe (nu rechter)bochten die in de praktijk een lang recht stuk vormt.

Hoe dan ook, de naam Eau Rouge zal voor altijd onlosmakelijk verbonden zijn met het Circuit van Spa-Francorchamps, de Grand Prix van België, de Formule 1 en de hele autosportwereld. En hoe de combinatie ook wordt genoemd, de naam zal nooit iets afdoen aan de sensatie van deze razendsnelle klim.

Formule 1 GP België 2020 RN365 Nieuwsdossier

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull