Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België GP België

Start race
04 d 15:05:47
Kwali. Kwalificatie
Race Race
Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Formule 1

Waarom er in 2020 minder werd ingehaald (en waarom dat geen probleem is)

Nadat de afgelopen jaren het aantal inhaalacties in de Formule 1 was gestegen, blijkt dat er in 2020 weer minder is ingehaald. Op de amusementswaarde hoeft dat echter geen effect te hebben.

Max Verstappen die met een gewaagde manoeuvre Lewis Hamilton de leiding afsnoept of een ouderwetse dive bomb van Daniel Ricciardo; we zien ze graag, én het liefst zo vaak mogelijk. Maar nu blijkt uit cijfers dat het aantal inhaalacties ten opzicht van de jaren ervoor is gedaald.

Van alle recente jaargangen was het seizoen 2017 een dieptepunt met gemiddeld 25.8 inhaalacties per race, blijkt uit cijfers van het Duitse Auto Motor und Sport. De bredere auto's en grotere banden liggen daaraan ten grondslag. De Formule 1 begreep dat en in 2018 en 2019 stegen het aantal inhaalacties dan ook: gemiddeld 32,6 en 38,9 keer werd een coureur per race gepasseerd. Alle progressie is in 2020 helaas weer teniet gedaan; een gemiddelde Grand Prix kende slechts 31,4 veranderingen van positie per race.

Een aantal redenen ligt daaraan ten grondslag. Mercedes was bijvoorbeeld superieur en Max Verstappen reed voornamelijk in niemandsland. Verstappen had in zijn debuutjaar nog de meeste inhaalacties van het veld. Alfa Romeo, Haas en Williams bungelden ergens achteraan en reden vaak hun eigen race.

In het middenveld was het dan wel weer dringen geblazen met McLaren, Racing Point, Renault, Ferrari en Alpha Tauri. Maar de geringe tijdverschillen tussen die teams zorgden er juist voor dat inhalen (zeker met de 2020-auto's) erg lastig was.

Maar het lijkt erop dat fans daar geen probleem mee hebben. Spektakel komt namelijk niet alleen door inhaalacties, maar ook van close racing. Het gevecht in het middenveld werd dan vaak ook beslecht door de coureurs met het meeste lef of de beste skills. Inhalen is weer een kunst.

Interessant genoeg zorgen meer pitstops niet voor meer inhaalacties. Bij de tweede race op Silverstone dit jaar bijvoorbeeld werden er relatief veel pitstops gemaakt (41), net als in de Grand Prix van Hongarije (45), maar werd er weinig ingehaald (22 om 26 keer). Eenstoppers Portugal en Stiermarken zagen daarentegen juist een hele hoop inhaalacties: 58 om 47.

En eigenlijk is dat ook logisch: als je een paar korte stints rijdt, heb je relatief weinig bandenslijtage. Dus is het verschil tussen de auto's kleiner. Een eenstopper zorgt ervoor dat je perfect je banden moet managen anders val je ten prooi aan de oppositie.

Een gebrek aan inhaalacties ligt niet altijd aan de auto's (of de kwaliteiten van de coureurs), maar ook de circuits doen een duit in het zakje. In Monaco, Imola, Barcelona en Abu Dhabi kom je alleen nog maar met meer geluk dan wijsheid een ander voorbij. Toch biedt een circuit als Imola wél close racing en spektakel.

Race Inhaalacties '19 Pitstops '19 Inhaalacties '20 Pitstops '20
Bahrein 60 40 38 38
Spanje 23 37 26 35
Oostenrijk 43 22 27 26
Groot-Brittanië 26 29 19 22
Hongarije 34 24 26 45
België 59 24 29 20
Italië 43 26 28 20
Rusland 30 24 29 24
Abu Dhabi 26 31 32 23

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Hamil Ton

    Hoe meer pitstops er in een race zijn hoe meer er gehoopt wordt om tijdens zo'n stop in te halen en bij minder pitstops moet je op de track inhalen

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Jackie Stewart

      Met dank aan Ross Brawn die dat tot perfectie doordacht hebben we nu wat minder leuke races. Dus stoppen met die pitstops en banden waar je een hele race mee kunt gas geven zonder al de management. Management voor Ross Brawn, Jean Todt en die eikels bij FIA, coureurs planken!

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Uzzi

    Persoonlijk zou ik graag bijtanken tijdens de stops willen zien terugkomen. Je start de race met de brandstof die over is van de Qualif. Hierdoor ga je (hopelijk) meer rijders op verschillende strategieën krijgen en dus meer spanning

x
Verstappen Voortreffelijke revanche Verstappen en Red Bull voorspeld: "Dat wordt de headline van het weekend"