Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Waarom er zoveel onduidelijkheid is over de startpositie van Verstappen in Italië

Wie start waar tijdens de Grand Prix van Italië? Ruim twee uur na de kwalificatie is dit niet duidelijk. Dit tot grote verbazing en ergernis van fans, coureurs en teambazen.

Verstappen Leclerc
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Liefst negen coureurs incasseerden tot dusver een gridpenalty voor de Italiaanse GP. Max Verstappen kwalificeerde zichzelf als tweede, maar start hij als zevende of toch als vierde? Het feit dat zelfs dit niet bekend is, ruim twee uur na het einde van de kwalificatie, is niet goed voor het imago van de Formule 1.

Het is niet voor het eerst dat de Formule 1 met kampte met dit probleem. Gekscherend door RacingNews365 in het verleden omgedoopt tot 'gridstraffen bingo'. In de tijd van McLaren-Honda was het eerder regel dan uitzondering dat er veel onduidelijkheid bestond over de startopstelling.

Anno 2022 is de regel zo dat coureurs die 15 plaatsen gridstraf of meer 'achteraan' moeten starten. De kwalificatiepositie bepaalt uiteindelijk welke coureur er voor de ander start, in het geval dat meerdere coureurs deze strafmaat hebben. Daarmee is het na de kwalificatie voor de Italiaanse GP duidelijk dat Carlos Sainz voor Lewis Hamilton start.

Bij Verstappen is de situatie anders, hij heeft slechts een gridstraf van vijf plaatsen en om hem heen kwalificeerden meer bestrafte coureurs. De Nederlander zou oorspronkelijk teruggezet worden naar de zevende positie, maar omdat ook Sainz, Sergio Perez en Hamilton straffen hadden - de nummers drie tot en met vijf van de kwalificatie, werd de Nederlander door veel mensen als vierde neergezet. De interpretatie van de regels is dan als volgt: 2+5=7 en vervolgens worden de mensen die een straf hadden er tussenuit gehaald.

Mogelijke startopstelling GP Italië versie 1

Pos. Coureur Team
1. Leclerc Ferrari
2. Russell Mercedes
3. Norris McLaren
4. Verstappen * Red Bull
5. Ricciardo McLaren
6. Gasly AlphaTauri
7. Alonso Alpine
8. De Vries Williams

Versie nummer twee van de interpretatie van de regels is in de vorm dat een gridstraf van vijf plaatsen ook altijd een straf van vijf plaatsen moet zijn. Bij deze versie wordt er vanuit gegaan dat 2+5=7 altijd zo blijft. Het wegvallen van Sainz, Perez en Hamilton zou in dit geval betekenen dat coureurs die achter dit trio staan nog meer plaatsen winnen.

Bij Red Bull verwacht men dat Verstappen vanaf de zevende positie start, dat lieten Verstappen en teambaas Christian Horner weten. Frappant was dat Fernando Alonso echter ook denkt dat hij als zevende start.

Mogelijke startopstelling GP Italië versie 2

Pos. Coureur Team
1. Leclerc Ferrari
2. Russell Mercedes
3. Norris McLaren
4. Ricciardo McLaren
5. Gasly AlphaTauri
6. Alonso Alpine
7. Verstappen * Red Bull
8. De Vries Williams

Voor de Formule 1 is het bijzonder pijnlijk dat het maken van de startopstelling zoveel tijd in beslag neemt. Voor het professionele karakter van de sport is het niet goed. De grootste autosportserie ter wereld heeft nog altijd dezelfde problemen als in het tijdperk Vandoorne/Alonso en McLaren-Honda.

En Verstappen? Die ligt niet wakker van de vierde of de zevende startpositie.

Update: Voorlopige startopstelling is er eindelijk!

Bekijk hier de voorlopige startopstelling voor de GP van Italië

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Formule 1 GP Italië 2022 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'