De uitvalbeurt van Yuki Tsunoda tijdens de GP van Nederland heeft aardig wat wenkbrauwen doen fronsen. De AlphaTauri-coureur viel stil naast het circuit, maar kon ineens zijn weg vervolgen naar de pitstraat. Even later viel hij alsnog uit, wat zorgde voor een Virtual Safety Car. Max Verstappen, de uiteindelijke winnaar van de race, maakte hierdoor een 'goedkope' pitstop voor de harde band. Verstappen had zeker geen pech met de uitvalbeurt van de AlphaTauri-coureur en direct na de stop van de Nederlander kwamen de wildste complottheorieën voorbij. Heeft het zusterteam van Red Bull Verstappen een handje geholpen? De vraag werd na de race voorgelegd aan Mercedes-teambaas Toto Wolff. Hij moet toegeven dat hij het incident ongetwijfeld had onderzocht als Mercedes mee zou strijden voor de titel. "Als we voor het wereldkampioenschap hadden gevochten, dan was het zeker iets waar we goed naar hadden gekeken, maar voor nu denk ik dat het vooral onderzocht moet worden omwille van de veiligheid voor de coureurs en alle betrokken personen", aldus de teambaas van Mercedes.
Wolff: 'Ik denk er maar niet meer over na'
Tsunoda reed voorafgaand aan zijn uitvalbeurt immers nog een tijdje rond, terwijl zijn gordels al losgekoppeld waren. Wolff vindt het een vreemde situatie. "De coureur stopt met losse gordels, waarna hij een volledige ronde reed en het probleem niet was opgelost. Ze hebben zijn gordels daarna weer vastgemaakt, hij reed naar buiten en stopte wéér." "Dat heeft de uitkomst van de race hoogstwaarschijnlijk veranderd", vermoedt de Oostenrijkse teambaas. "Misschien hadden we de race kunnen winnen, maar ja, dat is de sport. Misschien wel, misschien niet. Hoe dan ook: het is niet relevant voor me. Ik denk er niet meer over na, het is nu eenmaal gebeurd."
Meest gelezen