Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Zo was de agressieve Verstappen Hamilton te snel af in Bahrein

Pole, pole, pole! De ontlading bij Red Bull was groot toen Max Verstappen de beide Mercedessen het nakijken gaf in de kwalificatie in Bahrein. Hoe wist de Red Bull-coureur het dominante Mercedes zo ruim te verslaan? RacingNews365 analyseerde de ronde van Verstappen en Hamilton.

Verstappen Hamilton Bahrein
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool / Getty Images

De gehele F1-wereld keek met argusogen uit naar de eerste krachtmeting tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton. Het liep uit op een zeer overtuigende 'overwinning' voor de Nederlander in zijn Red Bull.

Alle spanning kwam direct na afloop van de kwalificatie vrij bij Red Bull. Ein-de-lijk! De vliegende start van het team was er. Voor het eerst sinds 2013 wist een Red Bull-coureur de pole te pakken bij de seizoensopening. Verrassend? Misschien wel, want Mercedes werd toch weer sterk vooraan verwacht.

Het bleek dat de problemen van de wintertest niet compleet gespeeld waren. Vier tienden bedroeg het verschil tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton. Teamgenoot Valtteri Bottas kreeg zes tienden aan de broek. Voor velen was het gat aanzienlijk groter dan verwacht, maar teambaas Christian Horner deed nog uit de doeken dat Verstappen door schade aan zijn vloer 'een zekere tiende' verloren had tijdens diens snelste ronde.

Maar waar legde de Mercedes-coureur het af tegen Verstappen? Wij leggen het jou uit.

Waar won Verstappen het van Hamilton?

Voorheen verloor de Honda-motor het op de lange rechte stukken van de Mercedes. Dit jaar lijken beide motoren veel meer aan elkaar gewaagd. Zo erg zelfs dat Mercedes claimde dat ze last hadden van clipping, wat vrij vertaald inhoudt dat het hybride systeem sneller door de opgeslagen energie heen is dan men lief is. Verstappen zou volgens Mercedes langer zijn 120KW aan extra hybride power kunnen gebruiken, hetgeen hem tijdwinst op zou leveren.

Als we kijken naar de beide rondes van de coureurs is deze bewering van Toto Wolff niet direct te staven. Verstappen wint namelijk tijd in de bochtige tweede sector en niet zozeer in de derde sector – die bestaat uit voornamelijk rechte stukken met enkele bochten en de sector waarin clipping op zou moeten treden.

Sectortijden Verstappen en Hamilton

Sector Verstappen Hamilton Verschil
1. 28,349 28,372 0,023
2. 38,229 38,536 0,307
3. 22,419 22,477 0,058
Ronde 1.28,997 1.29,385 0,388

Verstappen veel agressiever

Het verschil tussen Verstappen en Red Bull werd voornamelijk door Max zelf gemaakt. Iedere centimeter ruimte op het circuit benutte hij. Dit betekende agressief insturen en vol over de kerbs. De Red Bull gaf nauwelijks een krimp, maar wie kijkt naar de onboards ziet een knokkende Verstappen.

Niet zozeer met de RB16B, die zich goed houdt, maar in een poging om iedere duizendste uit de auto te persen. In de eerste sector zien we direct verschillen bij het uitkomen van bocht 2. Verstappen benut veel meer van de kerbstones en de ruimte naast de baan dan Lewis.

Bocht 4

Bij het insturen voor de vierde bocht zien we dat Verstappen een wijdere lijn kiest. Maximaal benut hij het asfalt aan de linkerkant van de baan, om ook met meer snelheid uit de bocht te komen.

Bocht 6 en 7

Het verschil bij de snelle bochtencombinatie 6 en 7 is nog veel groter. De Red Bull-coureur rijdt met twee wielen zelfs geheel over de kerb heen. De RB16B in handen van Verstappen laat zich agressief insturen, maar de rijstijl past ook perfect bij de Nederlander.

Hamilton op zijn beurt lijkt een goede balans te hebben in de Mercedes, gezien de geringe hoeveelheid stuurbewegingen. Het ontbreekt echter aan de grip en downforce om de Red Bull in de tweede sector bij te benen.

Bocht 12

In de twaalfde bocht zien we een groot verschil in de lijnen die de beide coureurs rijden. Hamilton gaat maximaal naar buiten (links) om de bocht zo aan te snijden, terwijl Verstappen een veel krappere lijn kan rijden richting bocht 13. De RB16B is in de combinatie bocht 12 en 13 sneller dan de Mercedes.

Aan het einde van de ronde zijn de verschillen in de derde sector marginaal. De bewering van Mercedes dat het team last had van ‘clipping’ valt niet terug te zien in de tijdenlijst - Hamilton verliest maar 0,058 in de snelle laatste sector.

Hamilton liet na afloop van de kwalificatie al weten dat hij geen antwoord had op de snelle Verstappen. De Mercedes-coureur gelooft er niet in dat zijn W12 tijdens de race wel opgewassen is tegen Verstappens Red Bull. De voorspelde zandstormen en windvlagen lijken daarbij ook niet in het voordeel van Mercedes te zijn, dat onder deze omstandigheden tijdens de testdagen het spoor bijster raakte.

Voorspel en win

Voorspelgame visual 2021

Wie wint de GP van Bahrein 2021?

Speel mee en win een prachtige Max Verstappen-cap!

Speel mee

We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.

Abonneer, reageer en win!

Formule 1 GP Bahrein 2021 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappens 'laatste stap' Verstappen weet in ieder geval wat hij NIET wil