Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 2020

Zo werkt het nieuwe handicapsysteem in de Formule 1

Op woensdagavond maakte de FIA nieuwe regels voor 2021 en de jaren erna bekend. De veelbesproken regel waarbij minder goed presterende teams meer tijd in de windtunnel mogen doorbrengen dan de goed presterende teams werd niet alleen definitief goedgekeurd, maar ook verder uitgelegd.

F1 2021 concept car achterkant1
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © F1.com

De World Motor Sport Council, het hoogste orgaan van de FIA, keurde op woensdagavond de nieuwe 'handicap-regel' officieel goed. Dat betekent dat vanaf 2021 de slecht presterende teams meer tijd in de windtunnel door mogen brengen dan de goed presterende teams. Daarbij krijgt de kampioen 90% van een vastgesteld quotum te besteden, de nummer laatst 112,5%, in 2021 althans. In het jaar erna verschuiven die aantallen verder, met grotere verschillen tot gevolg.

Dat quotum is vanaf 2021 vastgesteld op 40 testruns in de windtunnel per week, daar waar voorheen een maximum van 65 in de regels was vastgelegd. Dat betekent dat in het geval dat Mercedes wederom kampioen wordt dat team 40 x 90% = 36 testruns mag uitvoeren, terwijl Williams als mogelijke nummer laatst 40 x 112,5% = 45 testruns mag uitvoeren, een netto verschil van 9 testruns per week.

Het jaar erop verschuiven de percentages, zoals in de tabel hieronder is aangegeven. Halverwege een seizoen, op 30 juni, wordt bovendien de balans opnieuw opgemaakt, waardoor er gedurende het seizoen zelfs dus nog verschuivingen plaats kunnen vinden. Het doel van de regels is niet alleen het terugbrengen van de hoge ontwikkelingskosten in de Formule 1, maar ook het nivelleren van de verschillen tussen de teams.

"Misschien niet in één seizoen, maar het lijkt me sterk dat na een paar seizoenen geen effect optreedt", aldus hoofd aerodynamica van de FIA, Jason Summerville. De kleinere, minder succesvolle teams kunnen de ontwikkeling van het chassis agressiever aanvliegen dan de topteams, die geacht worden meer efficiënt met hun windtunneltijd om te gaan.

Te besteden windtunneltijd per team

Positie in kampioenschap Percentage t.o.v. quotum 2021 Percentage t.o.v. quotum 2022
1 90 70
2 92,5 75
3 95 80
4 97,5 85
5 100 90
6 102,5 95
7 105 100
8 107,5 105
9 110 110
10 of nieuw team 112,5 115

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi