Het komt zo af en toe voor dat een Formule 1-coureur niet kan of mag racen. De afgelopen jaren was het vaak vanwege een positieve coronabesmetting, waardoor de invallers van de teams belangrijker dan ooit waren. Als een coureur ziek is en niet kan racen, dan staat er een derde man klaar om het stoeltje over te nemen.
Afgelopen seizoen in 2022 is er tweemaal een invaller geweest bij een F1 Grand Prix. Nico Hulkenberg nam het stoeltje van Sebastian Vettel over tijdens de openingsronden in Bahrein en Saoedi-Arabië, dit na een positieve coronatest, en Alex Albon moest een race missen vanwege een blindedarmontsteking. Nyck de Vries nam het Williams-stoeltje destijds over.
De Vries was een Mercedes-reserve, maar via een overeenkomst tussen de Duitse renstal en de klanten van de Mercedes-motoren mocht hij de derde coureur zijn bij Williams. In 2023 is er het een en ander veranderd bij de line-up van de reserves.
Check hieronder het overzicht
Test- en reservecoureurs Formule 1 in 2023
Team | Reservecoureur | Test/juniorcoureur |
---|---|---|
Red Bull | Daniel Ricciardo (derde rijder) | Liam Lawson (reservecoureur) |
Ferrari | Antonio Giovinazzi | Robert Shwartzman |
Mercedes | Mick Schumacher | Frederik Vesti |
Alpine | Jack Doohan | Jack Doohan |
McLaren | Alex Palou | N.N.B. |
Alfa Romeo | Theo Pourchaire | N.N.B. |
Aston Martin | Stoffel Vandoorne | Felipe Drugovich |
Haas | Pietro Fittipaldi | Pietro Fittipaldi |
AlphaTauri | Liam Lawson | N.N.B. |
Williams | N.N.B. | N.N.B. |
Red Bull Racing | Reservecoureur Daniel Ricciardo
Bij Red Bull Racing zien we weer een bekend gezicht: Daniel Ricciardo zal namelijk dit jaar de rol vervullen als test- en reservecoureur. Aan het einde van het Formule 1-seizoen van 2018 verliet hij dit team om te gaan rijden bij Renault. Dit deed hij twee seizoenen en daaropvolgend heeft hij ook nog twee seizoenen voor McLaren gereden. Helaas werd deze samenwerking niet voortgezet en wist hij geen vaste plek te bemachtigen op de grid. Wel hebben we een kans om hem dit seizoen terug te zien, mocht Max Verstappen of Sergio Perez niet in staat zijn om te racen.
Ferrari | Reservecoureur Antonio Giovinazzi
De Italiaanse Antonio Giovinazzi is ook geen onbekende in de Formule 1-wereld. Hij reed namelijk drie seizoenen voor Alfa Romeo van 2019 tot en met 2021. Eerder, namelijk in 2018, was Giovinazzi ook al reserve- en testcoureur voor het toenmalige Sauber en Ferrari. Hij heeft toen een zestal vrije trainingen mogen rijden voor Sauber. Nu in 2023 staat hij weer klaar om eventueel in te vallen voor Charles Leclerc of Carlos Sainz.
Mercedes | Reservecoureur Mick Schumacher
Mick Schumacher heeft voor 2023 ook geen stoeltje weten te bemachtigen en gaat niet verder als vaste rijder bij Haas. Dit jaar zal hij standby staan voor het F1-team van Mercedes om eventueel in te vallen voor George Russell of Lewis Hamilton. Zijn vader Michael Schumacher heeft ook drie seizoenen als vaste rijder voor de Duitse renstal gereden.
Alpine | Reservecoureur Jack Doohan
Jack Doohan is de zoon van MotoGP-legende Mick Doohan en is dit jaar reserverijder van Alpine. In 2018 tot 2021 was Jack Doohan onderdeel van het Red Bull Junior Team. Wel ervaarde hij enorme druk tijdens deze periode. In 2022 sloot hij zich aan bij de Alpine Academy, het opleidingsprogramma voor het Alpine F1-team. Naast zijn rol als reservecoureur, rijdt Jack Doohan ook in 2023 voor Virtuosi Racing in de Formule 2.
McLaren | Reservecoureur Alex Palou
IndyCar-kampioen Alex Palou, zal naast zijn vierde seizoen IndyCar, ook reserverijder zijn bij het team van McLaren. In 2022 maakte hij al zijn Formule 1-debuut voor dit team tijdens de eerste vrije training van de Grand Prix van de VS. De Spaanse coureur is ook teamgenoot van Max Verstappen bij het simracen voor Team Redline.
Alfa Romeo | Reservecoureur Theo Pourchaire
Fransman Theo Pourchaire stapte in 2021 op 17-jarige leeftijd al voor het eerst in de Alfa Romeo-bolide voor een bandentest in Hongarije. Dit seizoen is hij reservecoureur voor het Formule 1-team van Alfa Romeo. Ook strijdt hij in 2023 mee in het Formule 2-kampioenschap voor ART Grand Prix. Pourchaire is een veelbelovend talent en zette al een aantal records op zijn naam, zoals jongste race winnaar ooit in de Formule 2 en 3. Vorig seizoen eindigde hij tweede in het Formule 2-kampioenschap achter Felipe Drugovich.
Aston Martin | Reservecoureur Stoffel Vandoorne
Stoffel Vandoorne zagen we twee seizoenen (2017 en 2018) op de Formule 1-grid bij McLaren. In het seizoen van 2016 viel hij al een keer in voor Fernando Alonso, die geen deel kon nemen aan de race door een zware crash. Nadat hij zijn stoeltje in de Formule 1 verloor heeft Stoffel Vandoorne de overstap gemaakt naar de Formule E, waarbij hij wereldkampioen werd voor Mercedes in het seizoen 2021-2022. In 2023 rijdt hij voor het Formule E-team Penske én is reservecoureur voor Aston Martin.
Haas | Reservecoureur Pietro Fittipaldi
De naam Fittipaldi is niet onbekend in de Formule 1-wereld. Emerson Fittipaldi werd namelijk twee keer wereldkampioen in de Formule 1 met Lotus en McLaren. Zijn kleinzoon, Pietro Fittipaldi, zal ook weer in 2023 reservecoureur voor Haas zijn. Deze rol vervult hij al sinds 2019. Fittipaldi zagen we al eerder in actie tijdens een Formule 1-race. Hij verving in 2020 de laatste twee races Formule 1-coureur Romain Grosjean, die niet kon rijden door zijn blessures van de grote crash tijdens de GP van Bahrein.
AlphaTauri | Reservecoureur Liam Lawson
Red Bull-talent Liam Lawson heeft in Abu Dhabi in 2021 zijn Formule 1-debuut gemaakt voor AlphaTauri tijdens de Young Driver Test en is dit jaar reservecoureur voor AlphaTauri. Ook stapte Lawson tijdens de eerste vrije training van Abu Dhabi in 2022 in de auto van Max Verstappen en zette een goede prestatie neer. Hij eindigde uiteindelijk als vijfde. Naast zijn rol als reservecoureur voor AlphaTauri in 2023, rijdt Lawson ook in de Super Formula voor Team Mugen.
Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!