Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Ferrari

Ferrari boardradio-transcript legt strategische chaos pijnlijk bloot

Ook in Miami ging het allemaal niet van een leien dakje voor Ferrari. De Italiaanse renstal baarde opzien met bijzondere strategische keuzes, die niet iedereen kon waarderen. Het zorgde dan ook voor ophef over de boordradio bij Lewis Hamilton, maar net zo goed bij Charles Leclerc.

Leclerc Miami
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Strategische chaos

De strategische chaos bij Ferrari in de GP van Miami barstte los op het moment dat Lewis Hamilton op snellere medium banden voorbij wilde gaan aan Charles Leclerc op harde banden, liefst even met de hulp van Ferrari. Ferrari echter had enkele ronden nodig om de knoop door te hakken. Hamilton noteerde rondetijden die aanzienlijk sneller waren dan die van Leclerc, maar de Italiaanse renstal zat tussen twee vuren. Bij Hamilton liep de frustratie ondertussen hoog op, zo werd wel duidelijk over de boordradio. 

Uiteindelijk zou het allemaal echter tevergeefs zijn, want in ronde 52 besloot Ferrari de beide coureurs nogmaals om te wisselen. Hamilton kon niet opstomen en moest zijn plek dus weer afstaan aan Leclerc. Zo kwamen de Ferrari-coureurs uiteindelijk als zevende en achtste over de streep, met Leclerc voorop. 

Maar ook die tweede call kwam uiterst moeizaam uit de koker van Ferrari, zo blijkt als we het radio-transcript erbij pakken. Het radioverkeer gaat in dit geval tussen Charles Leclerc en diens engineer, Bryan Bozzi. Met name het moment waarop men Leclerc instrueert om Hamilton voorbij te gaan, om vervolgens daar op terug te komen, omdat Hamilton daar niet van op de hoogte was gesteld, valt op. Men lijkt langs elkaar heen te communiceren.

Bekijk hieronder de communicatie!

Radioverkeer tussen Charles Leclerc en zijn engineer

Ronde Wie? Tekst
40 Leclerc Lewis moet sneller gaan, ik heb nu last van vuile lucht
42 Leclerc Ik zit nu vast (achter Hamilton, red.)
44 Bozzi Je hebt DRS, we kunnen dit zo vasthouden terwijl we Antonelli bijhalen
44 Leclerc Voor wie is dat precies perfect?
46 Leclerc Ik ben de banden aan het oververhitten
49 Leclerc Lopen we in op Antonelli?
49 Bozzi Dat doen we, maar uiterst langzaam
50 Bozzi Hoeveel harder kan je gaan in vrije lucht?
50 Leclerc Geen idee, als ik mijn banden niet langer oververhit, heb ik geen idee
51 Bozzi We zullen de posities wisselen in bocht 11
51 Bozzi Lewis is daar niet van op de hoogte gesteld, nu wel. We proberen het nog eens in bocht 17
51 Bozzi We zullen het de volgende ronde opnieuw proberen
52 Leclerc Het is al goed. We kunnen Antonelli zien. Laten we proberen hem te pakken, anders verliezen we alleen maar meer tijd
52 Bozzi Wissel met Lewis in bocht 11

Ook interessant:

Machteloosheid Verstappen neemt toe na nieuwe galavoorstelling McLaren

Van de geboorte van een baby tot een unsafe release met brokken en van een zinderende poleposition tot een ontluisterende race met Red Bull-protest na afloop. Het zijn belangrijke topics in de nieuwe F1-podcast van RacingNew365, dit keer met de heren Ruud Dimmers, Rudy van Buren en host Jan van der Burgt.

Bekijk de podcast liever op YouTube, dat kan natuurlijk ook, daarvoor hoef je enkel deze link te volgen.

Praat mee!

x
Russell Mercedes geeft gezondheidsupdate over Russell