Red Bull Racing Oostenrijk

  • Red Bull
Met Pierre Gasly en Max Verstappen achter het stuur van de RB15's staat Red Bull Racing in 2019 met een Fransman en een Nederlander aan de start. Gebruik wordt gemaakt van de motoren van Honda, nadat een lange, succesvolle periode met Renault vorig jaar werd afgesloten.

Gasly reed in 2018 nog voor Toro Rosso, het team waarvoor Verstappen in 2015 zijn Formule 1-debuut mocht maken. Ondanks dat het tweetal samen nog niet de leeftijd van teambaas Christian Horner weet te evenaren, wordt het door Red Bull Racing als voldoende kundig beschouwd om de kar te trekken.

Een nieuw elan in de Formule 1

De ietwat houterige koningsklasse van de autosport wordt begin 2005 wakker geschopt door het nieuwe jochie van de klas: Red Bull Racing. Dietrich Mateschitz, de baas van het energiedrankjesbedrijf, ziet het al langer zitten om iets in de autosport te doen. Samen met vriend Dr. Helmut Marko wordt er in de beginjaren van de 21ste eeuw hard gewerkt aan een opleiding. Nadat het team van Jaguar in de uitverkoop is gezet slaan Mateschitz en Marko toe, om de Engelse stal over te nemen en om te dopen tot Red Bull Racing.

Red Bull Racing doet al haar concurrenten versteld staan door in haar debuutrace direct een dubbele puntenfinish te noteren. De ervaren David Coulthard wordt vierde in Australië 2005, een haast olympische prestatie aangezien het team van Jaguar in de voorgaande jaren niet bepaald een hoogvlieger was. Ook de jonge Christian Klien scoort: de Oostenrijker wordt zevende.

In de daaropvolgende jaren bouwt Red Bull Racing. Cosworth en Ferrari blijken niet de ideale partner, maar met Renault klikt het direct. De Fransen leveren vanaf 2007 motoren. Mark Webber wordt aangetrokken nadat blijkt dat de door Red Bull-opgeleide Klien het hoge niveau niet aan kan, op technisch vlak stunten Horner en consorten door wondertechneut Adrian Newey bij McLaren weg te lokken. Als Coulthard met pensioen gaat, de bij Toro Rosso opgeleide Sebastian Vettel hem vervangt en er per 2009 nieuwe reglementen van kracht gaan, is het team niet meer te stoppen.

© Red Bull Contentpool

Dominantie

In 2009 moeten Vettel en Webber de briljante Brawns van Jenson Button en Rubens Barrichello vaak voor zich laten en daarom grijpt het team naast de wereldtitels, maar in 2010 is het raak. Na een bloedstollende slotrace grijpt niet uitdager Webber, die het tegen kampioenschapsleider Fernando Alonso opnam, maar Vettel tegen alle verwachtingen in de titel. De Duitser slaat toe op het moment dat zijn tegenstanders steken laten vallen. Webber eindigt in het WK op plaats drie, Red Bull is overtuigend teamkampioen.

Vettel herhaalt zijn kunststukje in zowel 2011, 2012 als 2013: in '11 en '13 is de Duitser op een gegeven moment gedurende het seizoen dominant, in het laatste van de genoemde jaren wint hij liefst negen races op rij. De Renault-motor, het ontwerp van Newey en de honger van Vettel dragen allen bij aan de ongekende succesreeks van Red Bull Racing. Het team heeft na 2013 slechts negen seizoenen meegedraaid, maar al viermaal de rijderstitel én viermaal de constructeurstitel gewonnen.

Nieuwe reglementen

Per 2014 moeten de Formule 1-wagens voldoen aan een nieuw motorreglement en bij de interpretatie van die nieuwe regel slaat Renault de plank volledig mis. Vettel en zijn nieuwe teammaat Daniel Ricciardo (bij Toro Rosso opgeleid), die de gepensioneerde Webber vervangt, moeten lijdzaam toezien hoe Mercedes met het gros van de overwinningen aan de haal gaat.

Waar Vettel er totaal niet meer aan te pas komt, weet Ricciardo in 2014 nog drie races te winnen. Voor Vettel is het na dat seizoen mooi geweest: hij verkast naar Ferrari. Zijn plek wordt ingenomen door de bij, jawel, Toro Rosso-opgeleide Daniil Kvyat. Kvyat komt af en toe prima voor de dag, maar laat teveel steekjes vallen. De Rus wordt door Horner en Marko aan de kant gezet na de vierde wedstrijd van 2016.

Nederland let op Red Bull

In zijn plaats komt de bij Toro Rosso-opgeleide Verstappen te rijden. De Nederlander kent een sensationeel debuut in Barcelona, door zijn eerste Grand Prix in Red Bull-dienst gelijk winnend af te sluiten. Nederland focust zich op de Oostenrijkse stal, waarbij ook Ricciardo in de spotlights komt te staan.

Gedurende de seizoenen 2017 en 2018 wordt er gewonnen - in totaal zelfs zeven keer - maar bekoren kan het de fans van Red Bull niet. De Renault-motor heeft nog altijd kuren en kan bovendien niet tippen aan het tempo en de snelheid van Ferrari en Mercedes. Zodoende wordt er na lang wikken en wegen besloten om voor 2019 over te stappen naar Honda. Ricciardo maakt dat niet meer mee: hij vertrekt richting Renault, waardoor Gasly zijn plaats inneemt.

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen