Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
1e
431.0

Red Bull Racing

Verstappen & Pérez
Nationaliteit aut Oostenrijks
Thuisbasis Milton Keynes, Groot-Brittannië
Actief sinds 2005
Teambaas Christian Horner

F1-seizoen 2022

Positie WK 1
WK-punten 431.0
Podiumplaatsen 16
Polepositions 4

F1-historie

Wereldtitels 4
WK-punten 6060
Podiumplaatsen 222
Polepositions 178

Met Max Verstappen zal in 2022 zijn wereldtitel verdedigen bij Red Bull. Met Sergio Perez als teamgenoot gaat het duo op zoek naar de eerste constructeurstitel voor het team sinds 2013.

Weddenschappen Red Bull

Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Het ontstaan en het Sauber sponsorschap

Hoewel Red Bull in 2005 hun F1-debuut als team maakte, gaat hun oorsprong terug tot het Stewart Grand Prix-team welke in 1997 op de grid verscheen.

Eigenaar Jackie Stewart verkocht het team aan Ford, die ervoor koos om de renstal naar Jaguar Racing te veranderen, met weinig succes. Jaguar werd in september 2004 te koop aangeboden, BBC Sport meldde dat Ford om een symbolische vergoeding van 1 dollar vroeg, tesamen met een toezegging om gedurende drie seizoenen 400 miljoen dollar in het team te investeren. Red Bull kocht het team en verscheen in 2005 op de F1-grid.

Voorafgaand aan de verkoop was Red Bull van 1995 tot 2004 als sponsor van Sauber betrokken geweest bij de F1. Toen Jaguar echter eenmaal was gekocht, kwam er een einde aan de langdurige samenwerking.

Formule 1-debuut met Cosworth motoren

Christian Horner werd benoemd tot nieuwe teambaas met David Coulthard en Christian Klien geselecteerd als Red Bull's eerste coureurspaar. De oorspronkelijke plannen van het team waren dat Klien en 2004 F3000-kampioen Vitantonio Liuzzi om de vier races zouden wisselen, maar tegen het einde van het seizoen verscheen de Italiaan slechts op vier evenementen.

Het eerste chassis van Red Bull heette de RB1 en gebruikte Cosworth-motoren omdat het makkelijker was om door te gaan met de krachtbron die Jaguar eerder ook gebruikte.

Vergeleken met het beperkte succes van Jaguar tijdens hun tijd in de F1, was Red Bull een enorme hit in hun eerste seizoen. Ze werden een groot deel van het seizoen zesde, maar BAR Honda haalde ze later in het jaar in. Uiteindelijk eindigde Red Bull met meer punten dan Jaguar in 2003 en 2004.

De Ferrari-krachtbron en Newey

Na slechts een jaar met Cosworth te hebben gewerkt, sloot Red Bull een deal waarbij ze in 2006 Ferrari-motoren kregen. Deze stap volgde na een reglementswijziging die het gebruik van V8-motoren verplichtte. Misschien nog belangrijker dat jaar was dat het team erin slaagde Adrian Newey in november 2005 van McLaren te kapen. De Britse ingenieur was een sleutelfiguur bij Williams en vervolgens bij McLaren in de jaren negentig en 2000, en zou cruciaal blijken om Red Bull tot een dominant team in de F1 te maken.

Dat succes was echter niet onmiddellijk waar Red Bull een stap terug deed met de RB2 in 2006. Problemen met koeling en oververhitting plaagden de auto tijdens de vroege tests, en betrouwbaarheidsproblemen in het begin van het seizoen zorgden ervoor dat het team meermaals te maken kreeg met uitvalbeurten.

Desalniettemin verzekerde Coulthard Red Bull's eerste podium met een derde plaats in Monaco. Horner had voorafgaand aan de race gezegd dat als een van de auto's op het podium zou eindigen, hij naakt in een zwembad naast het circuit zou springen. Uiteindelijk sprong hij in een zwembad met alleen een rode cape aan.

Uiteindelijk eindigde Red Bull het seizoen met 16 punten, 18 minder dan het aantal van 34 het voorgaande jaar. Coulthard was goed voor 14 van die punten in vergelijking met de twee van Klien, waarbij Robert Doornbos de Oostenrijker verving voor de laatste drie races.

Red Bull in 2007 en 2008

Bij de door Newey ontworpen RB3 in 2007 maakte Red Bull ook de overstap van Ferrari naar Renault-motoren. Het contract van de Scuderia werd doorgegeven aan het juniorenteam van de Oostenrijkse renstal, Toro Rosso.

De line-up van de coureurs werd ook veranderd met Mark Webber die naast Coulthard kwam rijden. Beide coureurs begonnen het seizoen matig met vier uitvalbeurten voordat de Schot de eerste punten van het team scoorde met een vijfde plaats in Spanje. Webber scoorde zijn tweede carrière-podium tijdens de GP van Europa in 2007, Coulthard werd vijfde, een knappe prestatie nadat hij als twintigste moest starten.

Webber kwam dicht bij de overwinning in de Japanse GP, maar crashte met Sebastian Vettel, Coulthard werd vierde. uiteindelijk eindigde het team als vijfde in het constructeursklassement met 24 punten.

Dezelfde line-up van coureurs keerde terug in 2008 met Webber die punten scoorde in vijf achtereenvolgende races. Coulthard begon matig, maar herstelde zich met een derde plaats in Canada. Daarna zakte het team terug na het scoren van slecht een paar punten in tien races. De prestaties werden in nog slechter daglicht gezet door het feit dat Toro Rosso het eerste team van Red Bull werd dat een race won, met de overwinning van Sebastian Vettel tijdens de regenachtige Italiaanse Grand Prix. Toro Rosso sloot het seizoen af met meer punten, 39 om 29, dan Red Bull.

Vettel naar Red Bull en de F1-kampioenschappen rollen binnen

Coulthard stopte aan het einde van het seizoen 2008 met Red Bull die Vettel promootte na een seizoen bij Toro Rosso.

De Duitser liet meteen zien dat hij serieus was. Hij werd tweede tijdens de GP van Australië voordat hij uitviel na een botsing met Robert Kubica. Vettel verzekerde Red Bull's eerste pole position tijdens de Chinese GP, terwijl Webber als derde startte. De volgende dag, in regenachtige omstandigheden, behaalde Red Bull hun eerste overwinning dankzij Vettel, waarbij Webber er een één-tweetje van maakte.

Vettel behaalde een tweede overwinning in de Britse GP nadat hij vanaf pole was gestart, terwijl Webber zijn eerste overwinning in Duitsland behaalde en de Duitser als tweede over de finish kwam. Red Bull eindigde het jaar in stijl met een één-twee finish in de GP van Abu Dhabi met Vettel voorop, hoewel de Duitser het seizoen 11 punten achter Jenson Button eindigde. Red Bull eindigde ook als tweede in het constructeurskampioenschap, 18,5 punten achter Brawn GP.

Beide coureurs keerden terug voor 2010 en Vettel begon gelijk sterk door pole te pakken tijdens de openingsronde in Bahrein. De Duitser leek op weg naar de overwinning, maar had wat problemen aan zijn bolide waardoor hij uiteindelijk als vierde eindigde. In Australië viel Vettel uit, terwijl Webber slechts negende kon eindigen. Het team verbeterde sterk tijdens de volgende race in Maleisië, toen de Duitser de overwinning pakte en de andere Red Bull als tweede over de streep kwam.

Webber won de back-to-back races in Spanje en Monaco nadat hij beide races vanaf pole was gestart en hiermee de leiding in het coureurskampioenschap overnam van Vettel, hoewel beide coureurs op 78 punten stonden.

De serie van zeven opeenvolgende poles van Red Bull werd beëindigd door Lewis Hamilton in Canada, hoewel Vettel won van pole in Valencia na elke ronde van de race aan de leiding te hebben geleid. De Duitser startte ook vanaf de voorkant van de grid op Silverstone, maar door een slechte start en een lekke band eindigde hij als zevende terwijl Webber won na de hele race aan de leiding te hebben gereden.

De motor van Vettel begaf het terwijl hij de GP van Korea leidde met nog 10 ronden te gaan, waardoor de overwinning en de voorsprong in het kampioenschap werd overgedragen aan Fernando Alonso van Ferrari. Desalniettemin reageerde Red Bull met een één-twee finish in Brazilië onder leiding van Vettel en werd daarmee het eerste Oostenrijkse team in de geschiedenis dat het constructeurskampioenschap won.

Hoewel Vettel in de laatste race van het seizoen in Abu Dhabi als derde achter Alonso en Webber in het klassement stond, won de Duitser het coureurskampioenschap nadat hij de overwinning pakte, terwijl zijn rivalen buiten de top zes eindigden. Al met al sloot Red Bull het jaar af met negen overwinningen, vijf door Vettel en vijftien polepositions, waarvan tien voor de Duitser.

			© Getty Images/Red Bull Content Pool
	© Getty Images/Red Bull Content Pool

Het succes van Red Bull gaat verder

Red Bull ging in 2011 verder met de Vettel en Webber. In tegenstelling tot het vorige seizoen kwam er geen verrassend einde aan het seizoen toen Vettel naar zijn tweede kampioenschap reed.

De Duitser werd de negende F1-coureur die zijn wereldtitel kon verdedigen door 11 van de 19 races te winnen en 15 polepositions te behalen, om zo het record van Nigel Mansell uit 1992 te verslaan. Webber slaagde erin zijn enige overwinning van het seizoen te behalen tijdens de laatste race in Brazilië, hij eindigde als derde in het klassement. Red Bull voegde ook nog een constructeurskampioenschap toe aan hun prijzenkast en eindigde met 153 punten voorsprong op hun naaste rivalen McLaren.

Het succes ging door in 2012 toen Vettel zijn derde opeenvolgende titel pakte en de jongste drievoudige wereldkampioen ooit werd. Er waren tijdens het kampioenschap echter wel wat hobbels, Vettels eerste overwinning van het seizoen kwam pas in Bahrein, de vierde race in het WK. De Duitser stond zelfs 39 punten achter op Alonso nadat hij uitviel uit de Italiaanse Grand Prix.

Van daaruit won Vettel echter vier van de laatste zeven races en pakte hij de titel tijdens de laatste race van het seizoen met drie punten verschil dankzij een zesde plaats in Bahrein.

Zowel Vettel als Webber keerden terug in 2013, waarbij de Duitser twee van de eerste zes races won. De eerste van die overwinningen kwam met enige controverse toen Vettel de Maleisische GP vanaf pole startte. Hij negeerde echter de teamorders en haalde Webber laat in de race in, later verontschuldigde hij zich bij het team voor zijn actie, maar niet voor het winnen van de race.

Na zijn uitvalbeurt tijdens de Britse GP won Vettel 10 van de laatste 11 races om het kampioenschap te winnen met 155 punten verschil tussen hem en Alonso. Dankzij de inspanningen van de Duitser werd hij door de Laureus World Sports Awards uitgeroepen tot Sportman van het jaar en werd hij de tweede coureur die deze prijs ontving. Zijn overwinning in de Italiaanse GP was Red Bull's 40e, die kwam nadat hij de 50e poleposition van het team had veiliggesteld. Red Bull won ook hun vierde opeenvolgende constructeurskampioenschap en eindigde met 236 punten voorsprong op Mercedes.

Webber stopt en Vettel gaat weg

Webber kondigde aan dat hij aan het einde van het seizoen 2013 met pensioen zou gaan, waarbij Daniel Ricciardo promoveerde van Toro Rosso naar Red Bull. Tijdens de tests voorafgaand aan het seizoen was het echter duidelijk dat de aangedreven teams van Renault het moeilijk zouden krijgen, omdat ze minder vermogen hadden dan Mercedes en Ferrari na de introductie van de nieuwe hybride motoren in de F1.

Red Bull wist drie races te winnen en eindigde als tweede in het klassement, hoewel ze het jaar 296 punten achter Mercedes eindigden. Alle overwinningen kwamen via Ricciardo, die in Canada voor het eerst de overwinning pakte.

Het seizoen van 2014 bleek Vettels laatste bij het team te zijn toen hij naar Ferrari overstapte en Daniil Kvyat hem verving. Hoewel Red Bull de hoop koesterde om het gat met Mercedes te dichten dankzij enige vooruitgang van Renault, was dat niet het geval, aangezien betrouwbaarheids- en vermogensproblemen het team het hele seizoen teisterden.

Red Bull eindigde het seizoen voor het eerst sinds 2008 zonder overwinning, want hun beste resultaat kwam in Hongarije toen Ricciardo en Kvyat als tweede en derde eindigden. Terwijl het team probeerde hun samenwerking met Renault te beëindigen, werd er geen deal bereikt en als gevolg daarvan gebruikten ze Renault-motoren die werden omgedoopt tot TAG-Heuer.

Verbeteringen en de opmars van Max Verstappen

Na de breuk in de relatie met Renault, reed Red Bull Renault-motoren onder de naam TAG Heuer en nam de renstal ook afscheid van Infiniti als hun hoofdsponsor.

Kvyat eindigde als derde in de Chinese GP achter Vettel en Nico Rosberg, maar het was niet genoeg om zijn stoel te behouden, aangezien Red Bull ervoor koos hem te ruilen met Max Verstappen, toen nog rijdend voor Toro Rosso. De zet bleek een geniale te zijn, want de Nederlander won de Spaanse GP tijdens zijn debuut voor Red Bull en werd hiermee de jongste winnaar, podiumbehaler én coureur ooit die een ronde leidde, op de leeftijd van 18 jaar en 228 dagen. Verstappen werd ook de eerste Nederlandse coureur die een overwinning behaalde in de Formule 1.

Het team behaalde verschillende podiumplaatsen terwijl Ricciardo zijn vierde overwinning in zijn carrière behaalde in Maleisië na een motorprobleem bij Hamilton. Red Bull eindigde het seizoen als tweede in het constructeurskampioenschap, terwijl Ricciardo derde werd in het coureurskampioenschap.

Zowel Verstappen als Ricciardo keerden terug in 2017, maar ze begonnen het seizoen slecht met beide coureurs die een uitvalbeurt kregen. De Australiër pakte de overwinning in Azerbeidzjan, terwijl Verstappen drie opeenvolgende DNF's had. Later in het jaar verbeterde het voor Verstappen toen hij overwinningen behaalde in Maleisië en Mexico, terwijl hij als tweede eindigde in Japan voor Ricciardo. Aan het einde van het seizoen eindigden Ricciardo en Verstappen respectievelijk als vijfde en zesde in het klassement, terwijl Red Bull achter Mercedes en Ferrari eindigde in het constructeurskampioenschap.

Hoewel Red Bull tijdens de tweede race van het seizoen in Bahrein dubbel uitviel, krabbelde het team terug in China met Ricciardo die de overwinning pakte nadat hij als zesde was gestart. Helaas volgden nog twee DNF's in Azerbeidzjan toen de twee coureurs in bocht 1 met elkaar in botsing kwamen.

Ricciardo pakte een tweede overwinning in Monaco nadat hij vanaf pole was gestart, maar het was allesbehalve eenvoudig omdat een motorprobleem hem vermogen kostte, hoewel hij erin slaagde de aanval van Vettel af te houden. Het bleek het laatste podium van de Australiër te zijn voor het team voordat hij aan het einde van het seizoen naar Renault vertrok.

Verstappen won Red Bull's thuisrace in Oostenrijk, terwijl Ricciardo moest stoppen met problemen aan zijn bolide. De Nederlander beleefde een sterke tweede seizoenshelft en eindigde zes keer op het podium in acht races, waaronder opnieuw een overwinning in Monaco. Ondertussen leed Ricciardo aan verschillende mechanische problemen en uitvalbeurten, waarbij zijn beste resultaat meerdere keren vierde was.

Verstappen en Ricciardo eindigden het seizoen respectievelijk als vierde en zesde, terwijl Red Bull wederom achter Mercedes en Ferrari eindigde. Een belangrijk gespreksonderwerp gedurende het seizoen was de relatie tussen Red Bull en Renault, waarbij de Milton Keynes-outfit door de Franse GP aankondigde dat ze zouden overstappen op Honda-power na hun indrukwekkende prestaties voor zusterteam Toro Rosso.

			© Getty Images/Red Bull Contentpool
	© Getty Images/Red Bull Contentpool

Het Red Bull Honda-tijdperk

Nu Renault en Ricciardo weg waren, werden Honda en Pierre Gasly binnengehaald voor het seizoen 2019.

De Fransman maakte tijdens de eerste 12 races weinig indruk, wat in contrast stond met Verstappen die won in Australië en Duitsland om samen met drie andere podiumplaatsen mee te strijden. Als gevolg hiervan koos Red Bull ervoor om halverwege het seizoen opnieuw een coureur te ruilen, waarbij Alexander Albon werd gepromoveerd en Gasly naar Toro Rosso werd gestuurd.

Tegen het einde van het jaar eindigde Verstappen nog drie keer op het podium terwijl hij won in Brazilië om het seizoen als derde in het klassement te eindigen, terwijl Albons beste resultaat een vierde plaats in Japan was, aangezien Red Bull het jaar opnieuw eindigde achter Mercedes en Ferrari.

In het seizoen van 2020 klom Red Bull naar de tweede plaats in het constructeurskampioenschap. Verstappen won de GP van het Zeventigjarig Bestaan op Silverstone om verder te gaan met een dominante vertoning tijdens de seizoensafsluiter, de GP van Abu Dhabi, terwijl Albon zijn eerste carrière-podium behaalde tijdens de Toscaanse GP. Maar tegen het einde van het seizoen had Verstappen Albon met 214 tegenover 105 punten overtroffen, en als gevolg daarvan koos het team ervoor om de Thais-Britse coureur te vervangen door Sergio Perez voor het seizoen 2021.

De titelstrijd voor Verstappen en Red Bull

Na een sterke seizoensafsluiter van 2020 werd er gehoopt dat Red Bull samen met Honda een einde kon gaan brengen aan de dominantie van Mercedes. Bij de seizoensopener in Bahrein werd gelijk duidelijk dat dit het geval was: de Oostenrijkse renstal heeft samen met Honda en Verstappen competitief materiaal en een talentvolle coureur om een serieuze gooi te doen naar de wereldtitel in de strijd tegen Mercedes en Lewis Hamilton. Hoewel Hamilton de eerste race van het seizoen nipt won, werd het stuiver wisselen tussen de twee gedurende het seizoen.

Tot aan de Grand Prix van Mexico is het verschil tussen de coureurs slechts twaalf WK-punten, in het voordeel van de Nederlander. De titelstrijd tussen Verstappen en Hamilton ging niet zonder slag of stoot, zo raakten ze meermaals betrokken bij incidenten. Hamilton tikte op Silverstone Verstappens achterband aan, waarna de Limburger met een impact van 51G de bandenstapel inknalde, en in Italië was het weer raak nadat Verstappen óp de bolide van Hamilton knalde. Beide coureurs eindigden in de grindbak.

Meerdere controversiële incidenten volgden, met onder andere veel protesten naast het asfalt en een touché tijdens de allereerste Grand Prix van Saoedi-Arabië. Tijdens de allerlaatste race stonden Verstappen en Hamilton gelijk in de WK-stand. Vanaf pole verloor de Nederlander de leiding in de allesbeslissende Grand Prix van Abu Dhabi. Vrijwel de hele race kon Hamilton met gemak aan de leiding rijden, al hielp Perez enorm door de Mercedes-coureur tegen te houden.

De hele race - en dus het kampioenschap - veranderde echter toen Nicholas Latifi crashte en er een safety car op de baan kwam tijdens de laatste rondes van de race. Verstappen dook naar binnen voor vers rubber, Hamilton bleef buiten. In de allerlaatste ronde werd de race hervat, waarna Verstappen de winnende inhaalactie kon uitvoeren in bocht 5 en hiermee de eerste wereldkampioen werd voor Red Bull sinds 2013.

			© Red Bull Content Pool / Getty Images
	© Red Bull Content Pool / Getty Images

Honda verlaat de F1, maar niet helemaal

Honda had al eerder de keuze gemaakt om te stoppen met het Formule 1-programma. De Japanners besloten echter om de sport niet helemaal achter zich te laten. Onder de naam 'Red Bull Powertrains' neemt de Oostenrijkse renstal het motorprogramma in eigen handen, al blijft Honda nauw betrokken bij het onderhouden van de krachtbron.

In 2022 rijdt Red Bull wederom met Verstappen en Perez, ditmaal heeft de Nederlander als regerend wereldkampioen startnummer 1 op zijn RB18. Het constructeurstitel ging in 2021 naar Mercedes, maar met de nieuwe reglementen en alle veranderingen in de koningsklasse krijgt het team wederom een kans voor de titels.

Viaplay
x
Interview Horner exclusief: Red Bull tast in het duister over impact van nieuwe F1-regels