Met de beide Mercedessen op de eerste startrij en Max Verstappen vanaf de vierde startpositie ging de Spaanse Grand Prix van start onder een strakblauwe lucht. De start verliep chaotisch in de eerste bochten, waar Sebastian Vettel het aan de stok kreeg met Valtteri Bottas. De Fin verloor de leiding aan teamgenoot Lewis Hamilton en Verstappen nam de derde positie van Sebastian Vettel over.
Mercedes voerde het tempo na vijf ronden verder op om afstand te nemen van de rest van het veld. Vettel kwam wederom onder druk te staan van teamgenoot Charles Leclerc in het gevecht voor de vierde positie, waar Verstappen op zijn beurt wegreed van de beide Ferrari's.
In ronde twaalf kreeg Vettel de teamorder om Leclerc voorbij te laten. Het gaatje naar Verstappen bedroeg op dat moment ruim vier seconden. Leclerc wist weg te lopen bij zijn kopman, maar kwam niet in de buurt van de Red Bull voor hem. Aan kop van het veld controleerde Hamilton eenvoudig de race, voor teamgenoot Bottas.
De worstelende Vettel door aan het einde van de negentiende ronde de pits in en wisselde naar de medium band. Door zijn vroege stop viel de Duitser terug naar de tiende positie. Verstappen volgde direct het voorbeeld van de Ferrari-coureur, maar koos voor de soft band waardoor hij nog een tweede stop moest maken. Het verschil in strategie werd groter toen Leclerc koos voor de harde band en de beide Mercedessen stopten voor de medium compound.
Verstappen wist dat hij als enige uit de top vijf nog een tweede stop moest maken om voor de beide Ferrari's terug te keren op de baan. Nu waren de rollen omgedraaid met Vettel die klem zat achter Leclerc. De rode brigade zorgde daarmee voor het weinige vermaak op het Spaanse asfalt.
Hamilton ging gestaag verder met het uitbouwen van zijn voorsprong en had halverwege de race een geruststellende voorsprong van acht seconden ten opzichte van teamgenoot Bottas. Verstappen moest twaalf seconden toegeven op de raceleider. Ferrari greep in toen de vechtende coureurs in Italiaanse dienst teveel tijd verloren en Leclerc werd verzocht om de snellere Vettel voor te laten.
Vettel dook bij het ingaan van ronde 41 de pits in voor een tweede stop en koos wederom voor de medium band. Hetgeen Verstappen in een lastig pakket bracht doordat de Nederlander bij een stop achter Lecerc terug op de baan zou komen. Red Bull riep de Nederlander in ronde 44 naar binnen, waarbij ook hij wisselde naar een setje van de nieuwe medium band en als vierde terugkeerde op de baan.
Het gat van zes seconden naar Leclerc werd razendsnel gedicht, maar door een crash tussen Stroll en Norris kwam de Safety Car de baan op, waardoor het veld in elkaar schoof. Ferrari besloot om de nummer drie uit de race naar binnen te halen voor een setje van de rode band. Met Hamilton voor Bottas, Verstappen, Vettel en Leclerc ging de race de slotfase in, met nog veertien ronden te gaan.
Hamilton verdween wederom als sneeuw voor de zon en teamgenoot Bottas had geen antwoord op de ontketende Brit. Achter het tweetal reed Verstappen naar de laatste podiumplaats, voor Vettel. De Nederlander neemt zo de derde plaats in het WK weer over van de Duitser, waar Hamilton de leiding heroverde.
Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Het belangrijkste nieuws over de GP van Spanje RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!