Met Valtteri Bottas op poleposition voor Lewis Hamilton en Max Verstappen stoof het veld af op de eerste bocht op de Nurburgring.
Alle coureurs kwamen zonder kleerscheuren door de eerste bocht, waarna de top drie makkelijk afstand nam van de rest van het veld. Charles Leclerc kon het tempo duidelijk niet volgen in een tamme openingsfase. Het enige gevecht kwam op naam te staan van Daniel Ricciardo die Leclerc diverse malen aanviel en in ronde 9 een succesvolle aanval waagde voor de vierde positie in de race.
Red Bull koos ervoor om Albon, die op dat moment zesde lag, vroeg te laten stoppen. De teamgenoot van Verstappen viel terug tot de laatste plaats. Bottas, Hamilton en Verstappen gaven elkaar geen duimbreed toe, tot Bottas in ronde 13 een fout maakte in de eerste bocht en Hamilton zo de leiding schonk. Met een vlakke kant op zijn band moet de Fin direct de pits opzoeken.
Doordat Bottas Verstappen nog enkele bochten achter zich kon houden, sloeg Hamilton een gat van vier seconden naar de Red Bull-coureur. In het middenveld werd er ineens volop geknokt, waarbij Kimi Raikkonen de Williams van George Russell een zwieper gaf die als gevolg hiervan uitviel. Raikkonen werd bestraft met een tijdstraf van tien seconden.
De dreiging van regen was er de gehele race en na vijftien ronden begon het te druppelen in de laatste sector, het was echter niet voldoende om te wisselen naar slicks. Hamilton en Verstappen wisselden beiden naar een set van de medium band. Een motorprobleem bij Bottas zorgde ervoor dat de Fin de eindstreep niet haalde.
Bij Daniil Kvyat stond het gezicht ondertussen op onweer nadat Albon zijn voorvleugel eraf reed. De Rus moest een volledige ronde zonder voorvleugel afleggen en viel terug naar de laatste plaats. Het leverde Albon een tijdstraf op van vijf seconden, maar de Red Bull-coureur viel na 24 ronden uit met een technische probleem.
Vooraan wist Verstappen na zijn stop aan te haken bij Hamilton, waarbij hij de WK-leider op zo'n twee seconden volgde. Hamilton versnelde na een aantal ronden en liep vervolgens ronde na ronde een paar tienden weg bij Verstappen. Halverwege de race bedroeg het gat vijf seconden.
De strijd om de derde en laatste podiumplaats was in meerdere opzichten boeiend. Ricciardo reed met een afwijkende strategie en streed met Leclerc, Perez en Norris. Laatstgenoemde moest echter afhaken door een technisch probleem, waardoor hij veel tempo inleverde. Met nog 20 ronden te gaan verdedigde Ricciardo een voorsprong van 14 seconden ten opzichte van Perez - die veel later zijn enige stop had gemaakt.
Aan kop domineerde Hamilton met speels gemak en de Mercedes-coureur bouwde zijn voorsprong gestaag uit tot 10 seconden. Die voorsprong verdween als sneeuw voor de zon toen de wedstrijdleiding de de safety car de baan opstuurde om de gestrande wagen van Norris te bergen. Verstappen en Hamilton wisselden naar de zachte band, voor een sprint naar de finish.
Het zorgde niet voor een spannende slotfase, want Hamilton sloeg direct een gaatje richting Verstappen. De Red Bull-coureur wist Hamilton niet onder druk te zetten, waardoor de Brit onbedreigd naar de zege reed. Achter het duo was het Ricciardo die naar zijn eerste podiumplaats sinds de Grand Prix van Monaco in 2018 reed.
Een sterk optreden was er wederom voor Pierre Gasly die als zesde finishte in zijn AlphaTauri. Ferrari blijft teleurstellen, met een zevende positie voor Charles Leclerc en een elfde voor Sebastian Vettel. Verstappen pakte in de laatste ronde nog een extra WK-punt door de snelste ronde te rijden.
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP van de Eifel 2020 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!