Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Ferrari

Italiaanse media luiden gezamenlijk noodklok om 'Ferrari-nachtmerrie'

De Italiaanse media vrezen met grote vreze voor de nabije toekomst van Ferrari in de Formule 1. Op dit moment zien ze weinig aanknopingspunten voor verbetering.

Alle kranten schrijven over spanningen bij Ferrari, te beginnen bij La Gazzetta dello Sport: "Na de verlenging van het contract van teambaas Fred Vasseur leek het wat beter te gaan en was de tweede plaats in de strijd om het constructeurskampioenschap het doel voor de rest van dit jaar. De maand september pakte echter anders uit voor de Scuderia: 38 punten in de laatste vier GP's, ten opzichte van Red Bull met 96 punten, McLaren met 91 punten en Mercedes met 89 punten. Een op sportief vlak dramatische balans." 

"Mercedes staat inmiddels tweede in het kampioenschap terwijl Red Bull snel dichterbij komt. Daar bovenop komt dat Ferrari er na de zomerstop niet meer in slaagde om op het podium te eindigen, en dat terwijl George Russell en Max Verstappen zelfs wisten te winnen in de laatste weken na de zomerstop."

"Vasseur erkent de problemen niet en Lewis Hamilton lijkt op één lijn te zitten met Vasseur na afloop van de race in Singapore, terwijl Charles Leclerc er een andere kijk op heeft. Hij lijkt de meest realistische stem te hebben binnen het team. Er lijkt ook geen eensgezind idee te zijn voor 2026", zo vervolgt de publicatie. 

"Het geduld voor de nog altijd dromende Leclerc zou snel kunnen eindigen, zoals dat ook geldt voor Hamilton, want op je 40ste zijn de dromen niet meer onbegrensd. Winnen in 2026 is de enige oplossing voor deze oneindig lijkende crisis, maar tegelijkertijd moet men oppassen om niet als de vierde kracht te eindigen in het kampioenschap van dit seizoen."

Corriere dello Sport vreest ondertussen dat Ferrari op deze manier niet vast zal kunnen houden aan Leclerc: "Het telkens aangeven aan de coureurs dat ze rustiger moeten rijden om de remmen af te koelen, is slechts de laatste van wat technische problemen. Het gaat al om een bolide die aerodynamisch tekort komt en om snel te zijn heel laag op de grond moet liggen, wat weer niet kan om een diskwalificatie-debacle, zoals dat in China gebeurde, te voorkomen." 

Ramp

"Het lijkt er van buitenaf op dat helemaal niets op dit moment werkt bij de Scuderia", sipt de krant. "Leclerc wijst naar de bolide, Hamilton naar het team en Vasseur is al zes maanden druk bezig met het zoeken naar excuses. Het zorgt allemaal voor steeds meer spanningen in het team. Zo waren er op de zaterdagavond flink wat discussies tussen de engineers en Vasseur, mede omdat sommige engineers niet blij zouden zijn met de kritiek van Leclerc over de bolide." 

"Zijn management spreekt dan ook met andere teams, om de deuren voor 2027 open te houden. Kijkend naar Ferrari en de mensen die nu aanwezig zijn, is er de vrees dat ze de spanningen van nu meenemen in de nieuwe auto voor 2026 die voor een groot deel het lot van de komende vijf jaar zal bepalen."

"Een ramp. Een nachtmerrie", zo kopt Autosprint. "Na de zomerstop is het een ramp bij Ferrari. De bepalende mensen komen daarnaast met sterk uiteenlopende gedachten over hoe en wat de problemen zijn. Er overheerst nu een chaos binnen het team." 

"Het lijkt erop dat er binnen het team helemaal niets meer loopt op het moment. Al in mei van dit jaar schreven we dat er moest worden opgehouden met het schrijven van een boek vol excuses, maar toch gaat men daarmee door. In de tussentijd werd zelfs het contract van Vasseur verlengd. Toch lijkt er geen leider te zijn op dit moment bij Ferrari, ook de president komt niet met duidelijke woorden."

Praat mee!

x
Tsunoda Red Bull velt 'shocking' oordeel over Yuki Tsunoda