In de eerste drie races van het Formule 1-seizoen kon Ferrari-coureur Charles Leclerc een gat slaan in de coureursstand ten opzichte van Max Verstappen. De Monegask stond enige tijd maar liefst 46 punten voor, maar na een dominante race van de regerend wereldkampioen is het gat gekrompen tot 27 punten. Hier stopt het niet volgens Helmut Marko. "Dit was het broodnodige antwoord na de uitvalbeurten in Bahrein en Australië, zegt de Red Bull-adviseur bij Sport1 . "We wisten dat we de snelheid hadden. Gekeken naar de cijfers staan we nog steeds achter Ferrari, maar we wisten altijd wel dat we dichterbij zouden komen. Alles klopte in Imola en Ferrari maakte de nodige fouten onder druk." Leclerc werd slechts zesde door een kostbare fout in de slotfase van de race. Ook zonder deze fout leek Ferrari geen kans te maken op de overwinning van de race in Imola. "Hij heeft nog geen titel. De druk is daar in ieder geval groter", weet Marko. "En nog veel groter bij de thuisrace. Het blijft echter spannend. Ferrari is sterk en we moeten op volle kracht blijven werken." "Maar nu kunnen we wat optimistischer zijn. Als we ervoor blijven zorgen dat Ferrari tot de limiet moet gaan, dan zal het niet altijd zo soepel voor ze gaan."
Marko: 'Verstappen was al de snelste, nu sluit ook Perez aan'
Met de eerste 1-2 voor Red Bull sinds de GP van Maleisië in 2016 lijkt het stukken beter te gaan met de Oostenrijkse renstal. Marko is blij dat ook Sergio Perez nu aan de voorkant van het veld meevecht. "Vorig jaar was Max de snelste, maar nu integreert Perez beter en beter in het team en hij begrijpt de auto beter. Dan is een 1-2 een logisch gevolg." Ferrari kan haar borst nat maken volgens Marko. "Max reed een superieure race met ongelooflijk veel zelfvertrouwen. Hij had de snelste ronde, pole en de overwinning in de sprint. Hij ging van start tot finish aan de leiding. Ik weet niet of dat ooit eerder is voorgekomen. Ik wil niet zeggen dat hij nerveus was, maar zijn soevereiniteit is nu weer terug." "Als de balans goed is en de banden niet slijten, dan kan Max alles uit de auto halen. Al blijft er natuurlijk altijd ruimte voor verbetering", zo sluit Marko af."
Meest gelezen