Als de tweede vrije training voor de Formule 1 Grand Prix van Oostenrijk van start gaat, zien we twee verschillende benaderingen bij Red Bull en Ferrari. Max Verstappen en Sergio Perez worden op zachte banden naar buiten gestuurd, Charles Leclerc en Carlos Sainz daarentegen op medium banden.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat de Nederlander direct de snelste tijd op de klokken brengt. We zien echter tijden die ver bij de kwalificatietijden vandaan liggen. Het is duidelijk dat met racesimulaties, wat logisch is, want er volgen enkel nog (sprint)races.
Als Verstappen de zachte banden inruilt voor medium banden, gaat hij daar enkel nog harder op, tot het punt waarop hij drie tienden sneller is dan de snelste Ferrari-coureur op diezelfde medium banden, Carlos Sainz.
Mercedes verricht knap werk
Ferrari bewandelt de omgekeerde weg door de medium banden juist te verwisselen voor zachte banden, wat het lastig maakt een directe vergelijking te maken tussen de teams. Daarop verwijst Charles Leclerc Max Verstappen terug naar P2 en wel met 0,139 seconde. Carlos Sainz echter gaat nog een fractie harder.
Van Lewis Hamilton ontbreekt dan lange tijd elk spoor, dat terwijl Mercedes George Russell al vroeger in de sessie de baan op wist te sturen. Uiteindelijk zien we de meer ervaren van de twee Britten met nog een kwartier te gaan op de baan, een knappe prestatie van Mercedes.
Over knappe prestaties gesproken: Alpine zat er achter Ferrari en Max Verstappen met beide auto's goed bij, nota bene met tijden die werden gereden op de medium banden.
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Oostenrijk 2022 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!