Voorafgaand aan het weekend en ook voor de race in Australië ging het vooral over de omstandigheden in Melbourne. Er werd al de hele week gesproken over fikse regenbuien op de zondag en voor de race regende het ook aardig door. In het uur voor de Formule 1 Grand Prix van Australië klaarde het echter meer op en was het zelfs droog.
Het zorgde er ook voor dat alle 20 de coureurs op de intermediates startten. Voor de start van de race hadden we echter al te maken met de eerste uitvaller van de dag. In de formatieronde, bij de eerste bochtencombinatie, verloor Isack Hadjar gelijk de controle over zijn Racing Bull. Vervolgens vloog hij met de achterkant van de auto de muur in. Zodoende zag hij zijn eerste Formule 1-race in rook opgaan. Omdat de auto moest worden weggehaald, werd de start uitgesteld naar 05:15 uur Nederlandse tijd.
De start verliep relatief rustig en Lando Norris hield zijn eerste startpositie vast. Max Verstappen kwam goed van de lijn af en keek al bij Oscar Piastri, maar de Nederlander hield zich in eerste instantie nog koest. Op de exit van bocht 2 wist de Red Bull-coureur Piastri via de buitenkant wél te verschalken.
Al heel snel was daar de eerste safety car van de wedstrijd, want Alpine-coureur Jack Doohan verloor in de eerste ronde de controle over zijn bolide en knalde hard de muur in. Een halve ronde later crashte Carlos Sainz voor zijn nieuwe team Williams. Dat gebeurde onder de safety car. De natte, witte lijnen speelden een belangrijke rol bij alle drie de crashes, al was er bij Sainz meer aan de hand rondom de elektronica.
McLaren dominant
Na een aantal rondjes achter de safety car werd het veld weer vrijgelaten, waarbij de volgorde hetzelfde bleef. Verstappen drong aan bij Norris, maar de viervoudig wereldkampioen kreeg geen echte kans om aan te vallen. Het hele veld begon in het raceritme te komen, waarbij Charles Leclerc van P7 naar P5 was gesprongen tijdens de start. Verstappen zat daarbij in een echte sandwich tussen de twee McLarens, waarbij Piastri dichterbij de Nederlander kwam.
Kimi Antonelli ontsnapte aan een flinke crash, nadat hij aanremde op het gras bij het ingaan van bocht 4. De Mercedes-coureur wist zijn auto nog op te vangen, maar verloor wel een positie aan Nico Hulkenberg. Na een droge periode begon het weer wat te regenen. Net op dat moment verslikte Verstappen zich bij het aanremmen van bocht 11. Piastri profiteerde optimaal en stuurde de McLaren langs de Red Bull voor P2. Daarna verloor Verstappen gelijk veel tijd, waarbij het erop leek dat de intermediates van de Nederlander eraan waren.
De teamgenoot van Verstappen, Liam Lawson, had moeite om door het veld heen te komen. De Nieuw-Zeelander wist alleen Esteban Ocon in de Haas in te halen en moest het voorlopig doen met P15. Na 24 rondjes had Verstappen al een achterstand van meer dan 12 seconden op leider Norris, en meer dan 10 op Piastri. De viervoudig wereldkampioen moest vaak meer dan een seconde per ronde toegeven op zijn grootste concurrenten.
Ondertussen reed Piastri naar Norris toe en zat zelfs binnen één seconde van zijn teamgenoot, waardoor hij DRS kreeg. Er werd echter tegen de Australiër gezegd dat hij zijn positie moest vasthouden en niet veel later ging hij iets te wijd, waardoor de achterstand weer meer dan twee seconden was. De ervaren rot Fernando Alonso zorgde na een periode van relatieve rust voor een volgende safety car. De Spanjaard verloor de Aston Martin in de bochtencombinatie zes/zeven en stuiterde de muur in.
Chaos tot en met
Het was wel gelijk de kans voor de teams om de intermediates in te ruilen voor de slicks. Daar waar de McLarens, Ferrari's en Mercedessen voor de harde banden kozen, pakte Red Bull juist de mediums erbij. Bovendien kwam het veld weer bij elkaar, wat Verstappen ineens weer terugbracht in het gevecht met de McLarens. Verstappen zat dicht achter Piastri, maar had geen kans op een inhaalactie.
De teams waren echter vooral bezig met een flinke regenbui die op komst was. Yuki Tsunoda wist ondertussen Leclerc te pakken voor P5, waarna een gevecht ontstond met ook nog Alex Albon en Lewis Hamilton erbij. De regen viel en Oscar Piastri was het eerste slachtoffer. De Australiër verloor de controle over zijn auto en leek vast te staan in het gras, maar hij kwam toch weer weg.
Norris dook naar binnen voor intermediates, terwijl Verstappen buiten bleef op de mediums. Daardoor werd de Nederlander de nieuwe leider in de wedstrijd, met Hamilton en Pierre Gasly achter zich. Verstappen ging uiteindelijk ook naar binnen, terwijl Hamilton op de harde banden de koppositie overnam. Een nieuwe safety car werd echter veroorzaakt door Lawson en Gabriel Bortoleto.
De Red Bull-coureur stond met de achterkant van zijn auto in de muur bij bocht twee, terwijl Bortoleto crashte in zijn Stake F1. De race was daardoor over voor de twee rookies. Norris haalde voor de safety car nog Hamilton in. De zevenvoudig wereldkampioen ging samen met Leclerc naar binnen voor de intermediates tijdens de safety car. Verstappen schoof zodoende door P2, met Russell, Albon, Antonelli en Lance Stroll in de top zes. De twee Ferrari's stonden op P9 en P10, met Hamilton voor Leclerc. Piastri was de grote verliezer van het geheel, want de thuisheld moest het doen met P13, voor de laatste man in de wedstrijd, Oliver Bearman.
Wat restte was een hele korte sprintrace met nog 14 coureurs in de wedstrijd. Leclerc ging voorbij aan teamgenoot Hamilton, terwijl de rest van het veld op dezelfde plek bleef rijden. Gasly ging echter te wijd in bocht één en dat kostte hem plekken aan de twee Ferrari-coureurs. Piastri vocht zich naar voren en lag op P11, waarna hij al snel op de tiende plaats lag.
Antonelli schoof in de slotfase van de race nog door naar P4, terwijl Verstappen nog heel dichtbij Norris kwam. De strijd om de zege was nog niet gestreden, maar uiteindelijk moest de Nederlander zijn hoofd buigen voor de McLaren-coureur. Russell gaat met de twee kemphanen naar het podium, terwijl Antonelli nog een straf van vijf seconden kreeg voor een unsafe release, waardoor de Italiaan P5 pakte.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!