Met Max Verstappen voor de beide McLarens ging de Britse Grand Prix van start op Silverstone. Verstappen had niet de beste start en zag Lando Norris voorbijkomen en ook Oscar Piastri zette de Red Bull-coureur vol onder druk. De Britse fans gingen uit hun dak, maar Verstappen hield het hoofd koel.
Op racesnelheid vormden de McLarens geen partij voor de Nederlander, die na enkele ronden de aanval in wist te zetten. Met behulp van DRS maakte Norris geen kans en in de vijfde ronde pakte Verstappen de leiding. Voor Norris en Piastri was het zaak om nu te proberen om aan te haken bij de Red Bull en daar slaagde het duo uitstekend in. Het gat naar Leclerc en de rest van het veld werd snel groter.
Na zo'n tien ronden nam Verstappen snel afstand van de beide McLarens, terwijl de als vijftiende gestarte Sergio Perez bezig was aan een beperkte opmars. Na achttien ronden lag de Mexicaan op de tiende positie. De spanning en actie moest gezocht worden in het middenveld waar de Mercedessen en Ferrari's elkaar weinig ontliepen.
Leclerc dook in ronde 19 als eerste van de toppers de pits in en wisselde naar de harde band. Verstappen bouwde zijn voorsprong rustig uit, waarbij hij zelfs nog oog had voor de pitstopstrategie van Ferrari. Verstappen was wederom heer en meester en niemand van de concurrenten had een antwoord op zijn snelheid.
De opmars van Perez stagneerde en zijn rondetijden waren aanzienlijk langzamer dan die van Verstappen. Sainz maakte in ronde 27 zijn eerste stop en ook hij wisselde naar de harde band. Het wachten was op de enige geplande stop van de podiumkandidaten.
Wederom een ploffende Ferrari-motor
De zachte band leek een uitstekende keuze voor de coureurs, want George Russell en Nyck de Vries kenden er een prima openingsstint op. Red Bull zette Perez op de zachte band, maar McLaren durfde het niet aan en wisselde Piastri naar de harde band.
Verstappen reed rustig zijn ronden en liet het team weten dat de banden nog altijd prima waren. Het plan van Red Bull was dan ook duidelijk: niet wisselen naar hard, maar naar zacht. In ronde 33 was het Kevin Magnussen die met een ploffende Ferrari-motor uitviel, waarna er een VSC situatie kwam. Sein voor Verstappen, Norris, Hamilton en Alonso om hun stop te maken.
De wedstrijdleiding besloot zelfs om de safety car op de baan te brengen. Grootste winnaar was Hamilton, die voor Piastri terug op de baan kwam.
Enerverende sprint naar de finish
Met nog dertien ronden te gaan werd het veld losgelaten. Verstappen en Hamilton stonden op de zachte band, maar de beide McLarens hadden het harde rubber gemonteerd. Aanvankelijk leek het de verkeerde keuze want Hamilton viel meermaals aan bij Norris, maar de McLaren-coureur hield stand.
Verstappen trok kinderlijk eenvoudig een gat. De strijd in de Britse GP ging om de resterende podiumplaatsen en resterende posities in de top 10. Uiteindelijk was het Verstappen die voor de imponerende Norris, Hamilton en de tweede McLaren van Piastri eindigde. Nyck de Vries reed in de achterhoede en eindigde zijn race uiteindelijk als laatste.
Perez kwam ondanks de safety car niet verder dan de zesde positie. Bij Ferrari zullen de tranen vloeien want Leclerc en Sainz wisten nipt in de punten te halen. In het WK is de voorsprong van Verstappen immens te noemen: 99 punten staat teamgenoot Perez inmiddels achter.
Wint Verstappen of een andere favoriet in Las Vegas? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer je inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Groot-Brittannië 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!