Als je dacht dat de woorden 'glad', 'glibberen' en 'glijden' vrijdag al veel werden gebruikt om de omstandigheden op het Formule 1-circuit in Turkije te beschrijven, wacht dan maar af!
Het nieuwe asfalt zorgde op vrijdag al voor bijzondere beelden, omdat het zorgde voor spekgladde omstandigheden. Op de zaterdagochtend begon de derde vrije training echter nóg gladder.
De regen die in de nacht van vrijdag op zaterdag viel zorgde er namelijk voor dat het asfalt nog gladder was geworden. Toen het net voor het begin van de derde training opnieuw ging regenen, werden de omstandigheden bovendien nog slechter.
Nagenoeg alle coureurs probeerden het aan het begin van de training even, maar velen zochten al snel weer de pitstraat op zonder een goede tijd neer te zetten, omdat het simpelweg een ijsballet was.
Max Verstappen voelde zich wel oke op de baan en zette wat rondetijden neer, waarmee hij de snelste man op de baan was, terwijl zijn collega's links en rechts van hem de controle over hun bolides verloren. Voor Leclerc en Ocon kwam het zelfs tot een touché, waarbij geen van beiden schade opliepen.
Toen de regen na ruim tien minuten zwaarder werd kwamen ook de blauwe full wet-banden tevoorschijn, maar weinig mensen waagden zich aan het regengeweld. Vooral de Ferrari-coureurs lieten zich zien, maar zelfs na tien ronden rijden gaf Vettel aan nog steeds geen enkele grip te hebben.
Met nog ruim 25 minuten op de klok ging het zo hard regenen dat het geen zin had om de baan op te gaan, waardoor het slot van de training letterlijk in het water viel. Enkele coureurs probeerden het in de slotminuten nog heel even, maar ook zij stonden vaker met de neus de verkeerde dan de goede kant op.
Daardoor sloot Max Verstappen de sessie als snelste af, gevolgd door Charles Leclerc en Alexander Albon. Het gat naar de tijden daarachter was groot, heel groot, maar of het representatief zal zijn voor de kwalificatie moet nog blijken.
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Turkije 2020 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!