Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
tur
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
tur
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
hun Hongarije
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

Waarom Perez het weekend kan maken of breken voor Verstappen

Is Mercedes echt opeens sterker dan Red Bull, of zagen we tijdens de vrijdagmiddag een vertekend beeld tijdens de tweede vrije training? We doken in de data voor een analyse.

Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Vorige week was Max Verstappen oppermachtig op de Red Bull Ring, maar deze week krijgt hij vooralsnog veel tegenstand van Mercedes. Vooral Lewis Hamilton leek sterk te zijn op vrijdag en hij eindigde de tweede vrije training met een voorsprong van twee tienden op Max Verstappen.

Een ouderwetse Mercedes 1-2 tijdens de trainingen, want Valtteri Bottas was ook net wat sneller dan zijn Nederlandse Red Bull-rivaal. Het toont de progressie die Mercedes de afgelopen dagen heeft gemaakt, maar schijn kan enigszins bedriegen. Dat weet ook het team van Hamilton en Bottas, die terecht vrezen voor Max Verstappen en Red Bull op zaterdag.

Wat is er anders ten opzichte van vorige week?

Ten eerste zijn de banden deze week een slag zachter. De C2, C3 en C4 zijn ingeruild voor de C3, C4 en C5. De allerzachtste band, de C5, zal op zaterdag de doorslag geven tijdens Q3, maar het is nog een hele opgave om de banden op een fatsoenlijke temperatuur te krijgen. Red Bull leek daar een klein beetje moeite mee te hebben op zaterdag en haalde daarom niet alles uit het zachte rubber. "We komen daarop nog niet helemaal tot ons recht", riep Marko. "Het was niet de perfecte VT2 van onze kant", oordeelde Verstappen.

De baantemperaturen lagen ook aanzienlijk lager dan vorige week. Ruim tien graden koeler was het asfalt deze vrijdag dan vorig weekend het geval was. Het kan verklaren waarom Red Bull, maar ook andere teams, het lastig hadden om de zachte band in het optimale werkvenster te krijgen. Zo hoorden we Hamilton na enkele opwarmronden ook roepen dat zijn banden nog lang niet op temperatuur waren.

Tot slot lijkt ook de Honda-motor nog niet helemaal op volle toeren te hebben gedraaid. Het voordeel dat Red Bull op de rechte stukken had tijdens de afgelopen week, was in de trainingen nog niet terug te zien. Max Verstappen was zelfs langzamer in de speed traps dan Lewis Hamilton, wat wel aangeeft dat de Japanse krachtbron nog een tandje harder kan gaan tijdens de kwalificatie op zaterdag.

Als Verstappen en Red Bull de problemen met de zachte banden op weten te lossen - en vervolgens Marko weet men waar het probleem zit - dan moet het in combinatie met de snellere Honda-motor absoluut voor de poleposition kunnen gaan. Mercedes leek vrij tevreden met haar snelste ronden, dus lijkt er bij Verstappen meer ruimte voor verbetering.

Toch had Mercedes haar zaakjes wel degelijk beter op orde dan vorige week. In de bochten verliest men minder tijd op Red Bull, als is de derde sector nog steeds de sector waar Verstappen heerst. In de eerste twee sectoren lijkt het verschil kleiner te zijn geworden. Check hieronder de ideale rondetijden van de drie toppers.

Analyse gaat verder onder de tabel.

Theoretisch snelste rondetijden (VT2)

Coureur S1 S2 S3 Gecombineerd Verschil
Hamilton 16,433 28,594 19,496 1.04,523 -
Bottas 16,416 28,692 19,604 1.04,712 + 0,189
Verstappen 16,554 28,621 19,565 1.04,740 + 0,217
Perez 16,661 28,993 19,793 1.05,477 + 0,954

Verstappen megaconstant op racepace

In de lange runs zagen we de Mercedes-coureurs een beetje worstelen met de omstandigheden. Halverwege de tweede vrije training, voor het begin van iedereens lange run, ging het spetteren in Spielberg, waardoor de omstandigheden ietsjes lastiger werden voor de twintig coureurs op de baan.

Daar waar Lewis Hamilton zich verremde en in het grind kwam, zo wist Max Verstappen zich probleemloos staande te houden. Zijn constante rondetijden verraden dat, terwijl de Mercedes-coureurs niet heel lekker in een flow leken te komen tijdens hun lange run in de tweede vrije training. In de tabel hieronder staan de rondetijden van Verstappen en Bottas naast elkaar. Die van Hamilton waren minder vergelijkbaar, omdat hij door zijn uitstapje een aparte longrun reed. Hij leek gemiddeld een tiende of twee langzamer te zijn dan Verstappen.

Helmut Marko was na afloop positief. "Met Max zijn we daarom langer op de baan gebleven. Toen zagen we Hamilton naast de baan komen en ook zagen we dat Bottas het lastig had. Maar onder die zware omstandigheden liet Verstappen weer zien hoe goed hij is. Ook de set-up die hij heeft is zeer goed, dus bij hem verwachten problemen", zo was Helmut Marko na afloop van de vrijdag enthousiast over Verstappen.

Analyse gaat verder onder de tabel

Rondetijden longrun

Versheid banden (ronden) Verstappen (M) Bottas (M)
7 X 1.09,5
8 1.09,8 1.09,5
9 1.09,5 1.09,5
10 1.09,8 1.11,2
11 1.09,7 1.14,6
12 1.09,6 1.10,0
13 1.09,2 1.13,4
14 1.09,6 1.08,9
15 1.10,5 1.10,8
16 1.09,5 1.09,8
17 1.09,5 1.11,9
18 1.10,9 X
19 1.09,7 1.09,5
20 1.09,4 X

Verstappen heeft Perez wel nodig

Bottas en Hamilton lijken ook dit weekend relatief aan elkaar gewaagd. Tenzij de Fin op zaterdag geen gekke dingen doet, zal hij geen straf aan zijn broek krijgen van drie plekken net als vorige week. In dat geval zal hij zonder twijfel op zijn minst in de top vier kwalificeren - en zoals het er nu uitziet in de top drie.

Sergio Perez had in zijn snelle runs namelijk vrij weinig in te brengen tegen de drie andere coureurs van de topteams. Hij moet aan de bak als hij in de top vier wil starten en een rol van betekenis wil spelen in het gevecht met Mercedes. Als hij een niet-Mercedes- of -Red Bull- voor zich moet dulden, kan hij net als vorige week achter Norris veel tijd verliezen.

De andere drie kunnen dan aan de horizon verdwijnen, waarna het ouderwets 2 Mercedes vs. 1 Red Bull zal worden in de strijd om de overwinning. En dat terwijl Max Verstappen die tweede Red Bull-bolide juist nu zo hard nodig heeft. Qua racepace zat het met Perez wel goed op vrijdag, dus hij moet echt ervoor zorgen dat hij in de kwalificatie wel lekker gaat. We zagen bijvoorbeeld in Spanje al hoeveel het kan maken als Perez louter aanwezig is vooraan het veld.

"Er is nog veel werk aan de winkel", beseft Perez. "De lange runs waren veelbelovend, maar ik voel me nog niet comfortabel op de zachte banden. We moeten dat analyseren en de pace terugvinden in aanloop naar de kwalificatie", aldus de Mexicaan, die dus wel doorheeft dat hij aan de bak moet voor zichzelf, Red Bull en Verstappen.

Voorspel en win

Powered by

Slajeslag.nl

Wie wint de GP van Oostenrijk 2021?

Speel mee en win twee tickets voor de Grand Prix van België.

Speel mee

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Oostenrijk 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Oostenrijk, direct vanaf de Red Bull Ring.

6 reacties

    x