Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Daniel Ricciardo

Betrouwbaarheid Red Bull en Honda zorgenkindje voor 2019

"To finish first, you first have to finish", het is een van de bekendste uitspraken uit de racerij. Red Bull deed zichzelf op dat vlak flink tekort in 2018. Max Verstappen en Daniel Ricciardo finishten te vaak niet om een rol in het kampioenschap te spelen.

De eerste races van 2018 verliepen kansrijk voor Red Bull, waarbij de snelheid er goed inzat. Toch keek het team al snel tegen een grote achterstand aan, ondanks zeges in China en Monaco.

In Bahrein vielen zowel Max Verstappen als Daniel Ricciardo uit. De Nederlander als gevolg van een touche met Lewis Hamilton, de Australiër door een elektrisch probleem. Het was een van de twee dubbele uitvalbeurten van Red Bull. De andere is de spraakmakende crash tussen beide teamgenoten in Baku, tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan.

Met name Daniel Ricciardo kreeg veel pech te verduren dit seizoen. Liefst acht keer haalde hij het einde van een race niet. Verstappen viel vier keer uit, waarvan twee keer door een technisch probleem. Met twaalf uitvalbeurten voert Red Bull het klassement aan, waarbij het gat met topteams Mercedes en Ferrari gigantisch is. De Oostenrijkse renstal gooide onnodig veel punten weg door de betrouwbaarheid niet op orde te hebben.

De eerste plaats in het onbetrouwbaarheidskampioenschap wordt gedeeld met zusterteam Toro Rosso. Het B-team van Red Bull kampte met veel technische problemen, waarbij de betrouwbaarheid van de power unit van Honda te wensen over liet. De Japanse krachtbron ligt volgend seizoen ook achterin de Red Bull. Het grootste vraagteken voor 2019 blijft de betrouwbaarheid van de Honda-motor.

Van de uitvalbeurten van Red Bull werden er vier veroorzaakt door eigen technisch falen en vier door motorleverancier Renault. Bij Toro Rosso vielen de coureurs vijf keer uit door Honda-problemen. Dit aantal is relatief laag omdat Gasly en Hartley liefst acht keer alle cruciale motordelen vervingen: verbrandingsmotor, MGU-H en turbo. Coureurs kregen in 2018 slechts de beschikking over drie stuks voor het gehele seizoen.

Bekijk hieronder het aantal uitvalbeurten per team in 2018

Team Uitvalbeurten
Mercedes 3
Ferrari 5
Williams 6
Haas 7
Force India 7
Renault 9
Sauber 10
McLaren 11
Toro Rosso 12
Red Bull 12

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.
Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'