Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Data tonen aan: Alarmbellen gaan af bij Verstappen en Red Bull

De vrijdag in Singapore had Max Verstappen vertrouwen moeten geven voor het weekend, maar uiteindelijk werd hij pijnlijk met de neus op de feiten gedrukt. Het zal normaal gesproken een zeer zwaar weekend worden voor de Nederlander...

Verstappen FP2 Singapore
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

De GP van Singapore was vorig jaar de race waar alles mis ging voor Red Bull Racing. 21 van de 22 races werden er gewonnen door de Oostenrijkse renstal, maar in Singapore moesten Max Verstappen en Sergio Perez hun meerdere erkennen in Carlos Sainz en Ferrari. Verstappen eindigde op P5, met Perez op de achtste positie. De vraag is dan ook hoe Red Bull het dit weekend gaat doen.

De voortekenen na de vrijdag zijn niet al te best. Waar Verstappen er in de eerste training nog redelijk bij leek te zitten, was dat in de tweede sessie absoluut niet het geval. En daarbij is de tweede training van groot belang voor de teams, want dat is de enige oefensessie die onder kunstlicht wordt verreden. Het zijn dezelfde omstandigheden als tijdens de kwalificatie en de race en waar de teams dus nuttige data kunnen verzamelen.

Verstappen kwam tot twee kwalificatieruns in de tweede training, maar het verschil met zijn grote concurrenten was schrikbarend groot. De Nederlander reed een 1:32.0, terwijl Lando Norris de snelste man was met een 1:30.7, met Charles Leclerc daar slechts 58 duizendsten achter. Het verschil met Verstappen was dus een kleine 1,3 seconde, een immens gat.

Verstappen verliest in alle sectoren veel tijd om de concurrentie. In het eerste deel gaat het al om meer dan drie tienden, gevolgd door de tweede sector waar hij ongeveer evenveel tijd moet toegeven. In het laatste deel is het slechts zelfs ruim een halve seconde. De Nederlander gaf na afloop de volgende verklaring: "We hadden niet de gewenste grip. De hobbels en kerbstones waren om eerlijk te zijn een kleiner probleem. Ik had meer moeite met de grip in het algemeen, dus er zijn een paar dingen om naar te kijken voor verbetering."

Tekst loopt verder onder de tabel.

Kwalificatieruns Norris, Leclerc & Verstappen

S1 S2 S3 Rondetijd
NOR 26.915 38.210 25.602 1:30.727
LEC 26.908 38.270 25.607 1:30.785
VER 27.240 38.642 26.139 1:32.021

Longrun

Niet alleen de kwalificatierun zag er niet goed uit, dat is ook het geval bij de longruns. Verstappen reed zijn longrun in de tweede training op de harde banden, Leclerc deed dat op de mediums, terwijl Norris op de zachte banden onderweg was. De Brit reed ongeveer evenveel rondjes als Verstappen en had een veel zachtere compound mee. Hij was gemiddeld gezien flink sneller dan Verstappen, al is dat zeker in de eerste rondjes heel normaal.

Pijnlijk genoeg was Norris op de softs, die er normaal gesproken toch aardig snel aan gaan, na vijftien rondjes ook nog slechts twee tienden langzamer dan Verstappen op de harde banden. Bovendien had Norris last van verkeer, waardoor zijn tijden niet geheel representatief zijn. Ook Leclerc kon ook aardig mee in de vaart der volkeren en was sneller dan de Nederlander, al reed hij dus op de mediums. Daar waar Verstappen de 1:38 in dook, hielden Norris en Leclerc de tijden stabiel in de 1:37.

Bovendien had Red Bull-adviseur Helmut Marko weinig goed nieuws te brengen na de tweede sessie. "Niets werkt op de auto van Max", zo stelde Marko tegenover Sky Sport DE. "Hij had geen grip op de zachte en harde banden en de balans was niet op orde. Op dit moment zou ik zeggen dat de situatie zeer zorgwekkend is en we drastisch iets moeten proberen. We gaan zien wát we kunnen proberen. We moeten zaken uitzoeken om ervoor te zorgen dat we competitiever zijn. Ik heb net gekeken en we hebben hetzelfde tempo als Franco Colapinto..."

Het zal dus een hels karwei worden voor Verstappen en Red Bull op überhaupt pace te kunnen vinden in Singapore. De kwalificatie is daarbij ook nog eens zeer belangrijk in Singapore, omdat inhalen geen gemakkelijke opgave is. Vorig jaar strandde de Nederlander in Q2, dit jaar zal het gezien zijn P15 in de tweede training ook lastig worden om in Q3 te komen. En de racepace geeft Verstappen dan ook niet het vertrouwen om ver naar voren te komen op de zondag...

Longruns Norris, Leclerc & Verstappen

Ronde NOR (S) LEC (M) VER (H)
1 1:36.747 1:37.306 1:37.215
2 1:37.099 1:37.395 1:38.260
3 1:36.775 1:37.337 1:38.021
4 1:37.406 1:37.392 1:38.168
5 1:37.889 1:39.003 1:37.898
6 1:39.551 1:39.693 1:37.643
7 1:37.882 1:37.136
8 1:39.937
9 1:37.649

Ook interessant:

Speel de RN365 F1 Bingo en win toffe prijzen

Maak de race in Singapore nu nog leuker met de RacingNews365 bingo en maak kans op toffe F1 prijzen zoals Verstappen schaalmodellen en caps. 

We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.

Abonneer, reageer en win!

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappens 'laatste stap' Verstappen weet in ieder geval wat hij NIET wil