Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
Quali za 27 mrt
Race zo 28 mrt
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
Quali za 17 apr
Race zo 18 apr
bhr
Fallback flag
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
Fallback flag
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
za 11 dec - zo 12 dec
Quali zo 12 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Bahrein
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Honda

Exclusief - Honda over Formule 1-toekomst: "We zitten nog in een inhaalrace"

Dankzij het project met Red Bull zit Honda nu alweer vijf jaar als motorleverancier in de Formule 1. Toyoharu Tanabe, de technisch directeur van Honda Racing F1, benadrukt het geloof in de aanpak van het Japanse merk én stabiele technische regelgeving voor de toekomst.

Interview
Naar nieuwsoverzicht © Michael Potts Photography

De zege van Max Verstappen voor Red Bull-Honda tijdens de Grand Prix van Oostenrijk kwam voor alle betrokkenen als geroepen. Uitgerekend in de aanloop naar deze race werden er wat scheurtjes zichtbaar in het huwelijk, mede door het blijvend gebrek aan vermogen ten opzichte van de concurrentie. Met deze overwinning is echter een belangrijke beoogde vrucht geplukt in dit samenwerkingsverband.

Nog vóór het afgelopen raceweekend nam Toyoharu Tanabe, de technisch directeur van Honda Racing F1, even tijd om met RacingNews365 te praten over de redenen voor Honda om aan de Formule 1 mee te doen - en ook na 2021 in de sport aanwezig te blijven.

Bent u blij met de manier waarop dit F1-seizoen verloopt?

"Over het algemeen, ja. Maar het gaat nog niet fantastisch. We blijven doorgaan om onze prestaties te verbeteren met de teams van Red Bull en Toro Rosso. We blijven pushen."

Hoe groot is het voordeel van werken met twee teams, in tegenstelling tot één zoals in voorgaande jaren sinds 2015?

"De hoeveelheid gegevens die we vanaf het circuit kunnen krijgen, is natuurlijk dubbel zo groot. Dat gaat ook om hoe we de PU kunnen gebruiken, hoe we een raceweekend opbouwen en de teambazen zijn anders. Dus het is een groot voordeel voor ons, vooral op het circuit."

McLaren verleidde Honda tot de terugkeer in de Formule 1 vanaf 2015 - de vierde periode in de geschiedenis van de sport waarin het merk meedeed. Na drie jaar en zeer tegenvallende resultaten (er werd geen enkele podiumfinish behaald) trok de Britse renstal echter de stekker uit de samenwerking. En dat terwijl de combinatie McLaren-Honda van 1988 tot en met 1992 goed was voor acht (!) wereldtitels.

Wat kenmerkt de benadering van Honda in de Formule 1 in de huidige tijd?

"Ons doel is altijd geweest om kampioenschappen te winnen, ook al weten we hoe moeilijk dat is. Dus leren we van alle problemen die we tegenkomen om beter te worden in die opzichten. Wat betreft de elementen van de krachtbron gaat dat vooral om de verbrandingsmotor en het energiemanagement. Nogmaals, we pushen constant om beter te worden qua ontwikkeling van de motor én onze manier van werken op het circuit."

Honda won al races in de jaren zestig en behaalde kampioenschappen in de jaren tachtig en negentig. Inspireren die nu nog steeds?

"We hebben een mooie historie met successen, ja. Maar dat ligt in het verleden. We weten waarom we toen races en kampioenschappen gewonnen hebben. Dat inspireert en daarom doen we nu weer mee."

Het doel is om met Red Bull en Max Verstappen die successen te herhalen. In de eerste overwinning is nu dan ook binnen - nu de wereldtitels nog. Honda heeft zich echter nog niet gecommitteerd aan de Formule 1 na seizoen 2020.

Wat is voor Honda het belangrijkst om ook na volgend jaar in de Formule 1 te blijven?

"We hebben nog geen definitieve technische reglementen, maar de belangrijkste details weten we al wel. Dus de MGU-H en MGU-K blijven en de basisconfiguratie van de motor blijft gelijk. Die stabiliteit zorgt ervoor dat we zullen blijven. Voor ons zijn milieuvriendelijkheid en efficiëntie belangrijke overwegingen. Bovendien zitten we nog steeds in een inhaalrace ten opzichte van de concurrentie - grote veranderingen aan het motorreglement zouden voor ons negatief zijn. Nu hebben we de beste kans om het gat met de top te dichten. Dat is óók goed voor de Formule 1."

RacingNews365 staat niet stil. In enkele jaren tijd groeide deze website uit tot hét nummer één Formule 1-platform van Nederland met miljoenen bezoekers, maar nu is het tijd om de rest van de wereld te veroveren. Na maanden van zorgvuldige voorbereiding hebben we nu ook een Engelstalige website gelanceerd.

Bezoek de Engelstalige website!

RN365 Nieuwsdossier Interviews

RacingNews365 voorziet de racefans dagelijks van exclusieve interviews met F1-coureurs en prominenten uit de auto- en motorsport.

3 reacties