Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Mercedes

FIA verklaart Mercedes-onderdeel illegaal na vragen van Red Bull

Red Bull heeft bij de FIA nagevraagd of de Mercedes W11 wel volledig legaal is. Men vermoedde namelijk dat de remmen niet volledig legaal waren.

Hamilton barcelona test 2020
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Mercedes zou voor het nieuwe seizoen hebben ingezet op achterremen met een extra ventilatiekanaal voor de koeling van de remmen en de velgen. Deze vondst zou een voordeel opleveren in het managen van de banden, maar het kanaal zou zich buiten het daarvoor toegestane gebied bevinden.

Red Bull deed navraag bij de FIA of de nieuwe configuratie van de remmen van Mercedes, en naar verluidt ook van Racing Point, legaal is. De FIA oordeelde van niet en dus moeten die twee teams nu aan de bak om de combinatie van ophanging en remmen weer aan de regels te laten voldoen.

In artikel 11.5 van het technische reglement staat beschreven dat luchtkanalen zich enkel binnen het gebied tussen het asfalt en 160 millimeter boven de as van het wiel mogen bevinden.

De technisch directeur van de FIA, Nikolai Tombazis, geeft in tegenover onder andere Auto, Motor und Sport toe dat de regels niet volledig waterdicht zijn op dat gebied, maar hij roept de teams op om in de geest van de competitie te handelen en vooral niet de mazen in de wet op te zoeken op dat vlak.

De FIA biedt de betreffende teams twee snelle oplossingen. De eerste is het volledig dichten van de luchtschacht. De tweede oplossing is het openen van het luchtkanaal aan de achterzijde van constructie, waardoor de lucht, bedoeld te verkoeling van de remmen, aan de achterkant weer ontsnapt.

Praat mee!

Viaplay
x
FIA geeft uitleg over cruciaal safety car-moment met Norris in Miami