Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Red Bull onderhandelde met Ferrari: "Gesprek met Mercedes was héél kort"

Toen Red Bull na de aankondiging van het vertrek van Honda uit de Formule 1 op zoek ging naar een nieuwe motorleverancier, duurde de gesprekken met Mercedes bijzonder kort. Ferrari leek er echter wel voor te porren.

Red Bull Ferrari McLaren
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Red Bull-teambaas Christian Horner is deze keer te gast in de officiële podcast van de Formule 1, Beyond The Grid. Hij praat honderduit over tal van zaken, waaronder ook de zoektocht naar een nieuwe motorleverancier. Die zoektocht werd noodzakelijk toen Honda vorig jaar ietwat onverwacht aankondigde per 2022 uit de Formule 1 te zullen stappen.

"De meest logische stap was toen om direct om de tafel te gaan zitten met de bestaande motorleveranciers", zo vertelt de broodheer van Max Verstappen. "Het gesprek met Mercedes was erg kort en met name Toto Wolff stond er niet om te springen."

Ook Renault, met wie Red Bull tot en met 2018 al samenwerkte, moest Horner en de zijnen een 'nee' verkopen: "Het ondersteunen van een team als Red Bull maakte geen deel uit van de ambities van dat team. Eigenlijk stond Ferrari er van iedereen nog het meest welwillend tegenover."

"We voerden dan ook de nodige verkennende gesprekken met de Scuderia, maar als klant heb je bepaalde zaken met betrekking tot het integreren van de motor in het chassis maar gewoon te accepteren en dat bleek voor ons toch een bittere pil. Op dat moment dachten we 'oké, hoe pakken we deze uitdaging op een Red Bull-achtige manier aan?'."

Het antwoord lag in het overnemen van de Honda-motoren op korte termijn om met het oog op de nieuwe motorreglementen voor 2025/2026 zelf een motor te gaan bouwen. Er was weinig overredingskracht voor nodig om Red Bulls grote baas, Dietrich Mateschitz, van die plannen te overtuigen.

"Hij kwam zelf ook al snel tot de conclusie dat we geen andere keuze hadden. Helmut Marko was bovendien een groot voorstander van het idee en ging er echt voor. Het was voor ons echt de juiste call."

Ook interessant:

Kan iemand Max Verstappen nog van de wereldtitel af houden en toont Mercedes zich een slecht verliezer? Dit en nog veel meer bespreken Ruud Dimmers en Tom Coronel samen met host Mental Theo in de nieuwste RN365-podcast.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Formule 1 GP Oostenrijk 2021 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'