Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
  • 1 OCO LAP 70
  • 2 HAM + 2.736
  • 3 SAI + 15.018
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
  • 1 VER LAP 1
  • 2 RUS
  • 3 HAM
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
  • 1 VER LAP 72
  • 2 HAM + 20.932
  • 3 BOT + 56.460
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
  • 1 RIC LAP 53
  • 2 NOR + 1.747
  • 3 BOT + 4.921
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 VER + 53.271
  • 3 SAI + 62.475
ita
tur
vr 08 okt - zo 10 okt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 VER + 14.584
  • 3 PER + 33.471
rus
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
tur
mex
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
usa
bra
vr 12 nov - zo 14 nov
Quali vr 12 nov
Sprint za 13 nov
Race zo 14 nov
mex
qat
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
qat
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
usa Verenigde Staten
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Ferrari

Kan er nu al een streep door het seizoen van Ferrari heen?

Ferrari is er stellig van overtuigd dat het vooruitgang heeft geboekt na haar slechtste seizoen van deze eeuw - in 2020. Bij nader inzien is het echter niet helemaal positief voor de Italiaanse fabrikant. RacingNews365 analyseert de testweek van Ferrari.

Ferrari sloot de pre-season tests af met de derde snelste tijd dankzij Carlos Sainz' snelle run op de C4-band. Het hoogtepunt van het team over één ronde moet Charles Leclerc's 1:30.486 op de C3 medium band zondagochtend zijn geweest.

Leclerc reed zijn snelste ronde rond 11:00 uur lokale tijd, toen de temperaturen naar het hoogste punt van de dag stegen. Het was een indrukwekkende ronde, waarmee hij slechts 0,2 seconde langzamer was dan de snelste tijd van dat moment - deze stond op naam van Mercedes-coureur Valtteri Bottas.

Op papier ziet het er goed uit voor Ferrari. Het team legde 404 ronden af in Bahrein, verdeeld over drie dagen. Een prima score. Het ziet er voor de Italianen aanzienlijk minder goed uit als ingezoomd wordt op de lange(re) runs. Zowel Leclerc als Sainz legden volledige racesimulaties af. Deze geven het beste beeld, aangezien alle coureurs met een volgetankte auto en 100 kilo brandstof rijden.

Hierdoor zijn de rondetijden relatief goed vergelijkbaar. De Grand Prix van Bahrein zal op 28 maart 57 ronden tellen.

Ferrari vs. Alfa Romeo racesimulatie vergelijk

Ronden Leclerc Saturday PM Leclerc Sunday AM Raikkonen Sunday AM Sainz Sunday PM
1 1: 37.995 C3 1: 37.526 C3 1: 37.444 C3 1: 36.899
2 1: 38.179 1: 37.537 1: 37.970 1: 37.841
3 1: 38.281 1: 37.652 1: 38.054 1: 37.612
4 1: 39.187 1: 37.795 1: 37.959 1: 38.330
5 1: 38.044 1: 37.939 1: 38.431 1: 38.315
6 1: 38.354 1: 38.316 1: 38.44 1: 38.29
7 1: 38.641 1: 37.966 1: 38.261 1: 38.369
8 1: 38.873 1: 38.044 1: 38.075 1: 38.948
9 1: 38.431 1: 38.033 1: 38.191 1: 38.975
10 1: 38.782 1: 37.854 1: 38.108 1: 38.662
11 1: 39.006 1: 38.482 1: 38.309 1: 38.845
12 1: 40.784 1: 39.262 1: 38.334 1: 38.832
13 In 1: 39.141 1: 37.974 1: 39.012
14 Pit for C2 In 1: 38.189 In
15 1: 37.470 Pit for C2 1: 38.400 Pit for C2
16 1: 37.392 1: 36.710 In 1: 36.670
17 1: 37.758 1: 36.343 Pit for C2 1: 36.486
18 1: 37.614 1: 36.195 1: 37.818 1: 36.617
19 1: 38.035 1: 36.763 1: 37.135 1: 36.676
20 1: 37.814 1: 36.324 1: 36.895 1: 36.940
21 1: 37.927 1: 36.721 1: 37.067 1: 36.951
22 1: 38.274 1: 36.659 1: 36.943 1: 36.978
23 1: 37.946 1: 36.989 1: 36.683 1: 37.303
24 1: 38.181 1: 36.849 1: 36.864 1: 36.859
25 1: 38.604 1: 37.207 1: 36.906 1: 36.905
26 Out 1: 37.594 1: 37.361 1: 36.813
27 Pit for C2 1: 37.988 1: 37.878 1: 37.044
28 1: 36.949 1: 37.868 1: 37.207 1: 37.146
29 1: 37.136 1: 38.046 1: 37.319 1: 36.791
30 1: 37.222 1: 37.966 1: 37.362 1: 36.954
31 1: 37.358 1: 38.026 1: 37.276 1: 36.905
32 1: 37.790 1: 38.668 1: 37.589 1: 37.182
33 1: 37.914 1: 38.436 1: 38.078 In
34 1: 37.198 In 1: 37.685 Pit for C2
35 1: 37.637 Pit for C2 1: 37.038 1: 35.366
36 1: 37.452 1: 35.304 In 1: 35.116
37 1: 37.884 1: 35.577 Pit for C2 1: 35.050
38 1: 39.166 1: 35.532 1: 35.025 1: 35.105
39 1: 38.754 1: 35.987 1: 35.882 1: 35.746
40 1: 38.429 1: 35.780 1: 35.981 1: 35.125
41 1: 35.623 1: 35.274 1: 35.209
42 1: 36.066 1: 35.865 1: 35.289
43 1: 36.037 1: 35.972 1: 35.586
44 1: 35.689 1: 36.132 1: 35.522
45 1: 35.977 1: 35.544 1: 35.607
46 1: 35.778 1: 35.917 1: 35.556
47 1: 35.984 1: 35.910 1: 35.732
48 1: 36.274 1: 36.234 1: 35.863
49 1: 36.048 1: 36.282 1: 35.651
50 1: 36.063 1: 36.020 1: 35.408
51 1: 35.877 1: 35.824 1: 35.692
52 1: 36.594 1: 35.791 1: 36.483
53 1: 36.724 1: 36.415 1: 36.125
54 1: 36.696 1: 36.354 1: 35.937
55 1: 37.305

Leclerc legde zaterdag 40 ronden af op de C3- en C2-banden en slaagde er niet in om de wereld in vuur en vlam te zetten. Hij was constant meer dan één seconde langzamer dan Red Bulls Sergio Perez die zijn draai nog aan het vinden was met een nieuwe auto en binnen een voor hem nieuw team.

Pierre Gasly was in de AlphaTauri op zaterdag ook 0,2-0,3 seconde per ronde sneller dan Leclerc, wat het eerste teken was dat Ferrari niet de grote sprong voorwaarts heeft gemaakt waarop ze hadden gehoopt.De grootste zorg kwam op zondag toen Leclerc nog eens 54 ronden reed, dit keer startend op de C3 medium band, gevolgd door twee stints op de C2 harde band.

Kimi Raikkonen in zijn Alfa Romeo herhaalde deze strategie op hetzelfde moment dat Leclerc op de baan was. Raikkonen was in staat om Leclerc te evenaren en zelfs sneller te zijn tijdens zijn racesimulatie. Sterker nog, de wereldkampioen van 2007 haalde Leclerc tegen het einde van zijn racesimulatie in en zat in de vuile lucht van de Monegaskische coureur, wat zijn rondetijden lichtjes belemmerde.

Raikkonen was af en toe net zo snel als de Ferrari's in 2020, waardoor het team dat honderden miljoen uitgeeft om voor de titel te strijden, en niet om te vechten met haar klantenteams, in verlegenheid werd gebracht.

Vorig jaar had een one off moeten zijn voor Ferrari, maar wat we tot op heden gezien hebben is niet overtuigend - of Alfa Romeo moet een grote stap hebben gezet deze winter. Het lijkt er echter op dat Ferrari de subtop, achter Red Bull en Mercedes, niet aan gaat voeren.

Ook Sainz legde het in de avond af ten opzichte van rookie Yuki Tsunoda in de AlphaTauri. Zijn rondetijden waren enkele tienden sneller dan Sainz' tijden op de C2-band.

Teambaas Mattia Binotto is echter niet ontmoedigd ondanks Ferrari' schijnbare gebrek aan pure snelheid: "Vorig jaar bij de Grand Prix verloren we veel tijd op de rechte stukken, we geraakten niet eens in Q3 en waren veel te langzaam", vertelde Binotto in gesprek met onder meer RacingNews365.

"Onze snelheid op de rechte stukken is nu in orde, hierdoor hebben we niet zo'n groot nadeel als vorig jaar. We weten dat het niet alleen een kwestie van vermogen is, maar ook van de luchtweerstand van de auto. We hebben het gevoel dat we op dat vlak niet langer een nadeel hebben."

Ferrari lijkt weer mee te strijden in termen van rechtelijnsnelheid en topsnelheid. Voorzichtigheid is daarbij geboden, aangezien Mercedes en Honda het rustig aan leken te doen. Zo schakelde Mercedes tijdens het grootste deel van de test niet eens naar de achtste versnelling op de rechte stukken. Ook Honda lijkt grote winst te hebben geboekt met hun gloednieuwe krachtbron.

Niemand weet met zekerheid hoe hard de teams pushten met hun motoren, maar op de onboardbeelden van Leclerc en Sainz was te zien dat zij wel de achtste versnelling gebruikten om hun topsnelheid te verkrijgen. Het suggereert dat de Ferrari-motor nog altijd niet op het niveau van Honda en Mercedes is. Het gat mag dan misschien kleiner zijn geworden, maar wees niet verbaasd als Ferrari op de rechte stukken nog veel achterstand oploopt.

Er waren hoge verwachtingen, als in dat Ferrari op zou klimmen naar de kop van het middenveld. Voor de definitieve conclusie is het nog te vroeg, maar de testdagen geven weinig reden tot veel optimisme.

Video: De opzienbarende veranderingen aan de nieuwe Ferrari SF21

RN365 Nieuwsdossier Wintertest 2021

Alles wat je moet weten en wil zien van de Formule 1-wintertestdagen 2021 in Bahrein.

10 reacties

    x