Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 Grand Prix Italië 2021

Opfriscursus: Zo werkt de sprintkwalificatie race in de Formule 1

Dit weekend zien we voor de tweede keer het fenomeen 'sprintkwalificatie' in de Formule 1 tijdens de Grand Prix van Italië op Monza. Maar hoe gaat dat ook alweer in zijn werk? Een opfriscursus!

Verstappen Perez Hungary
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

De Formule 1 heeft lang toegewerkt naar de invoering van sprintkwalificaties. Noem het vooral geen sprintraces, want op deze manier kan de Formule 1 tenminste het onderscheid blijven maken tussen het belangrijkste evenement op zaterdag en dat wat we van oudsher kennen als de daadwerkelijke race, de Grand Prix.

Bovendien weegt het feit dat met de uitslag van de sprintkwalificatie de startopstelling voor de (hoofd)race wordt bepaald misschien wel zwaarder dan die paar punten die er zijn te verdienen (3 voor de winnaar, 2 voor de nummer twee, één punt voor de nummer drie). De term 'sprintkwalificatie' is daarmee op zijn plaats.

Om diezelfde reden krijgen we geen podiumceremonie na afloop van de race. Het uitdelen van bokalen gebeurt op eenzelfde manier als waarop na de kwalificatie het replicabandje aan de poleposition-man wordt overhandigd.

Het format

De eerste vrije training (op de vrijdag) blijft onaangetast, met dat verschil dat de coureurs maar twee verschillende sets banden mogen gebruiken, vrij te kiezen door de teams. Later op de middag volgt dan de traditionele kwalificatie, waarvoor enkel vijf setjes zachte banden beschikbaar worden gesteld door Pirelli. De uitslag van die kwalificatie bepaalt de startvolgorde voor de sprintkwalificatie de volgende dag.

Die sprintkwalificatie wordt echter voorafgegaan door de tweede vrije training, waarin de teams maar één setje banden mogen gebruiken, waarbij de keuze voor de compound vrijstaat. Later op de dag volgt dan de sprintkwalificatie die een lengte heeft van honderd kilometer. De teams krijgen één setje banden (vrije keuze) tot hun beschikking.

Op zondag vindt vervolgens zoals altijd de Grand Prix plaats, die over de volledige lengte van minstens 305 kilometer wordt verreden en waarvoor de teams wederom twee nieuwe setjes banden tot hun beschikking krijgen. De uitslag van de sprintkwalificatie bepaalt de startopstelling voor de race. Iedereen heeft bij de start van de race de vrije bandenkeuze.

In principe krijgen de teams aan het begin van het weekend per auto drie setjes van de full wets en vier sets intermediates. Mocht VT1 of de kwalificatie echter nat verlopen, dan krijgt men een setje intermediates extra, maar daar moet men dan een gebruikt setje voor inleveren. Hetzelfde geldt voor een natte sprintkwalificatie, onder dezelfde voorwaarde dat een gebruikt setje wordt teruggeven aan Pirelli. Zo kunnen de teams maximaal negen setjes full wets of intermediates verbruiken.

Het artikel gaat verder onder de tabel.

Bandengebruik volgens nieuwe format

Sessie Banden
Eerste vrije training Vrije keuze (maximaal 2 setjes)
Kwalificatie Zachte banden (5 setjes)
Tweede vrije training Vrije keuze (1 set)
Sprintkwalificatie Vrije keuze (1 set)
Race Vrije keuze (2 setjes)

Aangepaste parc-fermé regels

Als de kwalificatie (op vrijdag) van start gaat, zijn de parc fermé-regels van kracht. Er mag dan niets meer aan de auto's veranderd worden. Dat maakt dat men geen speciale kwalificatie-auto's op kan bouwen en dat men minder uren investeert in het gereed maken van de auto voor de volgende dag.

Na de kwalificatie zijn de parc fermé-regels nog steeds van kracht, met dat verschil dat bepaalde zaken nu wel aangepast mogen worden. Die uitzonderingen zijn:

  • In het geval van een temperatuurafwijking (van zaterdag op zondag) van meer dan 10 graden Celsius, mag men met aanpassingen van het bodywork de koeling van motoren en versnellingsbakken reguleren
  • Om veiligheidsredenen mogen de slijtende onderdelen van de remmen vervangen worden voor een identiek exemplaar, evenals de brake ducts.
  • Tussen de kwalificatie en de sprintkwalificatie mogen teams aanpassingen aan de afstelling van de ophanging doorvoeren.
  • Beschadigde vleugels mogen na de sprintkwalificatie vervangen worden en in het geval er geen vleugel van de dezelfde specificatie voorhanden is, mag er ook gewisseld worden naar een oudere of nieuwere spec. In ieder ander weekend levert dat een straf op, maar nu niet.

Bekijk hieronder het volledige en aangepaste tijdschema van het tweede GP-weekend waarin de sprintkwalificatie wordt gereden.

Dit artikel is eerder in een iets andere vorm online verschenen.

Tijdschema Formule 1 GP Italië 2021

Sessie Datum Tijd
Eerste vrije training Vrijdag 10 september 14:30 - 15:30 uur
Kwalificatie Vrijdag 10 september 18:00 - 19:00 uur
Tweede vrije training Zaterdag 11 september 12:00 - 13:00 uur
Sprintkwalificatie Zaterdag 11 september 16:30 - 17:00 uur
Race Zondag 12 september 15:00 uur

Ook interessant:

Video: Alles over het misschien wel slechtste circuit voor Verstappen

Topsnelheid is van doorslaggevend belang, evenals een goede balans bij het insturen van de vele chicanes. Niks overigens dat Rudy van Buren je niet vertelt als hij je meeneemt voor een ronde over het beroemde circuit van Monza.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Formule 1 GP Italië 2021 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'