Komend weekend staat de eerste van enkele herintredende races op de Formule 1-kalender. Bij het opstellen van een nieuwe Formule 1-kalender kwam men in coronatijden uit bij de Nürburgring, het circuit waar voor het laatst in 2013 door de koningsklasse van de autosport werd gereden. Van het huidige deelnemersveld zijn er maar weinig coureurs die er ooit met de Formule 1 hebben gereden.
Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Valtteri Bottas, Daniel Ricciardo, Romain Grosjean, Kimi Raikkonen en Sergio Perez, dat zijn de coureurs die er in 2013 al bij waren. De overige dertien coureurs, waaronder Max Verstappen, reden nog nooit in competitieverband met Formule 1-auto's op het beroemde circuit in de Eifel. Verstappen reed er wel in 2014 met het Europese Formule 3-kampioenschap. Hij won race één, was op weg naar de overwinning in race twee, maar viel uit met problemen, om in race drie na een gridstraf een daverende inhaalrace te belonen met P3. Voor wat het waard is, het track record van Verstappen is goed te noemen.
Normaal gesproken moet hij dat dubbele podium dit weekend een passend vervolg kunnen geven. De Nürburgring lijkt geen uitgesproken Mercedes-circuit te zijn en zelfs als dat wel zo zou zijn, is Verstappen onder normale omstandigheden de logische nummer drie. Het weer zal echter een belangrijke rol gaan spelen. Is het niet omdat er regen uit de herfstlucht valt, dan is het wel vanwege de lage temperaturen, die dan weer bepaald niet in het voordeel zijn van Red Bull. Pas als het echt warm wordt, komt Red Bull immers volledig tot wasdom, zeker als er met zachte banden gereden wordt.
Twee weken geleden rekende Honda af met een reeks van meerdere motorproblemen. Nu bekend is gemaakt dat Honda in 2022 de Formule 1 verlaat, begint op de Nürburgring de anderhalf jaar durende afscheidstournee van de Japanse motorfabrikant. Overwinningen blijven in 2020 het doel, met als ultieme bekroning op de samenwerking de wereldtitel in 2021.
Zoals gezegd werd in 2013 voor het laatst gereden op de Nürburgring. Anno 2020 is de baan geen spat veranderd ten opzichte van het jaar waarin Sebastian Vettel met Red Bull won, vóór de beide Lotus Renaults van Kimi Raikkonen en Romain Grosjean. De allereerste en de allerlaatste sector zijn het langzaamst, met aan begin van de ronde de Mercedes Arena - aan het begin van deze eeuw aan het circuit toegevoegd - en aan het eind de beroemde Veedol-chicane, daar waar net als aan het eind van het rechte stuk weleens een inhaalactie opgezet kan gaan worden.
Iets voorbij het halverwege-punt van de ronde treffen de coureurs de bloedsnelle Michael Schumacher-S. Daar zal op vrijdag zoonlief Mick Schumacher op volle snelheid doorheen blazen als hij namens Alfa Romeo zijn officiële Formule 1-debuut maakt tijdens een GP-weekend. Tegelijkertijd stapt mede-Ferrari-junior Callum Ilott in de Haas-bolide. Het geeft aan hoe sterk de kweekvijver dan Ferrari op dit moment is. Datzelfde zal kan niet gezegd worden van het Ferrari Formule 1-team zelf. Het team vecht in de tweede helft van de middenmoot en kan niet aanhaken bij Renault, McLaren en Racing Point, de drie teams die in een spectaculair gevecht verwikkeld zijn in de strijd om de titel 'best of the rest'.
Over Schumacher gesproken: dit weekend krijgt Lewis Hamilton opnieuw de kans om het recordaantal overwinning van 91 van Michael Schumacher te evenaren een daarmee opnieuw een nieuwe stap richting zijn zevende wereldtitel te zetten, wat eveneens een evenaring van een zestien jaar oud record van Schumacher betekent.
Belangrijk is wel om even goed te onthouden dat de starttijd van de race afwijkt van het gebruikelijke. Waar de starttijden van alle vrije- en kwalificatietrainingen de Europese standaard volgen, begint de race een uurtje vroeger dan normaal, namelijk om 14:10 uur. Het volledige tijdschema check je hieronder.
Tijdschema Formule 1 GP van de Eifel 2020
Sessie | Datum | Tijd |
---|---|---|
Eerste vrije training | vrijdag 9 oktober | 11:00 - 12:30 uur |
Tweede vrije training | vrijdag 9 oktober | 15:00 - 16:30 uur |
Derde vrije training | zaterdag 10 oktober | 12:00 - 13:00 uur |
Kwalificatie | zaterdag 10 oktober | 15:00 - 16:00 uur |
Race | zondag 11 oktober | 14:10 uur |
Max Verstappen, Red Bull en Honda moeten door na de bekendmaking van het stoppen van Honda. Welke gevolgen heeft dit voor de korte termijn én welke motorleverancier moet er achterin de Red Bull komen? Dit en meer bespreken autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen in de nieuwe podcast.
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP van de Eifel 2020 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!