Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Red Bull laat licht schijnen op mogelijke gridstraf Verstappen

Met nog negen races te gaan in het Formule 1-seizoen 2025 wordt er ook gekeken naar het aantal motoren dat de diverse coureurs hebben gebruikt, wat uiteindelijk kan leiden tot een gridstraf. Vrezen bepaalde teams voor straffen?

Mekies Vasseur Komatsu Monza
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

In de Formule 1 kun je niet straffeloos nieuwe motoronderdelen gebruiken, want op een gegeven moment staat er een gridstraf op het aanspreken van een nieuw component. Max Verstappen zit bijvoorbeeld op het randje van een gridstraf, aangezien hij het maximale aantal onderdelen van de verbrandingsmotor, turbo, energy store, control electronics, MGU-H én MGU-K heeft gebruikt dat hij zonder straf mag aanspreken.

Moet hij in het laatste deel van het seizoen toch nog onverhoopt een nieuw onderdeel gebruiken, dan volgt er een gridstraf. Het zou ook nog kunnen dat Red Bull ervoor kiest om terug te grijpen naar een eerder gebruikte motor, in dat geval leidt het vanzelfsprekend niet meteen tot een gridstraf. De viervoudig wereldkampioen mag nog wel een nieuwe uitlaat pakken zonder een straf te krijgen. Maar hoe kijken de teambazen van Haas, Ferrari en Red Bull eigenlijk tegen de situatie rond mogelijke gridstraffen aan?

"Straffen voor de power unit... We hebben er een genomen met Ollie (Bearman) op Zandvoort. We wisten dat we op een gegeven moment een vijfde power unit moesten nemen, dus besloten we dat daar te doen, omdat we ons erg slecht hadden gekwalificeerd. Toen zijn we erin geslaagd om naar P6 te komen, dus dat was goed. Wat Esteban (Ocon) betreft: op dit moment verwachten we niet dat we een extra motor moeten introduceren", zo vertelt Haas-teambaas Ayao Komatsu tegenover onder meer RacingNews365.

Bij Ferrari ligt de situatie iets anders, zo stelt Frederic Vasseur. "Nee, we zijn heel zuinig op de motor. Het is niet zo dat we geen motor inzetten, omdat we dat niet willen; soms kun je in hetzelfde weekend twee motoren inzetten en er later in het seizoen één van gebruiken. Maar we zitten aan de veilige kant met de motor", zo zegt de Fransman.

Hoe kijkt Red Bull-teambaas Laurent Mekies naar de situatie? "Ik zou kunnen zeggen dat ik het nog niet weet, maar nee. Maar serieus, ik denk dat we redelijk goed zitten. We hebben dit weekend natuurlijk een nieuwe motor in de auto van Max geplaatst. En net als bij Ayao, hebben we een paar races geleden een strategische wijziging doorgevoerd bij Yuki (Tsunoda). Ik heb er dus vertrouwen in en ik hoop dat het goed komt", zo laat hij zijn licht schijnen op de situatie bij Red Bull en de mogelijke gridstraf voor Verstappen.

Praat mee!

x
Breaking Nieuwe grote partner Red Bull prominent op bolide Verstappen