Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Safety Car F1

De safety car speelt een belangrijke rol in de veiligheid van de Formule 1. Wat is een safety car, waar zorgt deze voor en waarom is een safety car geen Formule 1-auto? Op deze pagina lees je er alles over!

Safety Car F1 © XPBimages

Wat is een safety car?

Een safety car in de Formule 1 is een auto die de baan op komt wanneer er een gevaarlijke situatie op het circuit is ontstaan. Dit kan bijvoorbeeld een crash zijn of hele slechte weersomstandigheden. Wanneer de safety car de baan op komt, worden de Formule 1-coureurs geïnformeerd door de marshals die borden laten zien met ‘SC’ erop en er wordt gezwaaid met gele vlaggen. Ook krijgen de coureurs een melding op het scherm op het stuur.

Alle Formule 1-coureurs moeten achter de safety car blijven rijden, mits er wordt aangegeven dat de achterblijvers de safety car mogen inhalen. Tijdens een safety car periode mogen de coureurs elkaar niet inhalen. De safety car blijft op de baan totdat de gevaarlijke situatie is opgelost en de baan weer veilig is om te racen.

Geschiedenis van de safety car in de Formule 1

Tijdens de Grand Prix van Canada in 1973 is de safety car, ook wel pace car genoemd, voor het eerst ingezet, namelijk een gele Porsche 914. Deze safety car kwam alleen verkeerd de baan op, waardoor er een coureur op een ronde achterstand werd gezet. Na de race duurde het nog een aantal uur voordat de officiële uitslag bekend was.

In de jaren ‘90 is de safety car officieel ingeschreven in de reglementen, nadat er een aantal ernstige ongelukken plaatsvonden. De safety car is inmiddels een onmisbaar onderdeel van de Formule 1, welke de veiligheid van F1-coureurs op het circuit waarborgt.

Wie bestuurt de safety car?

De safety car wordt bestuurd door een professionele coureur die door de FIA is aangewezen. Sinds het jaar 2000 is de Duitser Bernd Mayländer degene die de safety car bestuurt. Net als de Formule 1-coureurs traint Maylander ook met de safety car. Dit zorgt ervoor dat hij de auto goed kent. Ook zit er een bijrijder naast Maylander. De bijrijder houdt zich onder andere bezig met de communicatie met de wedstrijdleiding, de positie van de safety car op de baan en houdt onveilige situaties (zoals olie op de baan) nauwlettend in de gaten.

Wat nou als Maylander niet in staat is om de safety car te besturen, omdat hij bijvoorbeeld ziek is? Dan zal hij vervangen worden door de bestuurder van de medical car, namelijk Alan van de Merwe. De medical car kan dan vervolgens weer bestuurd worden door een reserve Formule 1-coureur die aanwezig is tijdens een Grand Prix.

Wat als de safety car mechanische pech heeft? Dat is ook geen probleem, er zijn altijd twee exact dezelfde safety cars aanwezig die met precies dezelfde apparatuur zijn uitgerust.

Bernd Maylander F1 safety car driver © XPBimages

Langzamer tempo safety car

Tijdens een safety car periode hoor je Formule 1-coureurs weleens op de boordradio zeggen dat de safety car te langzaam rijdt. Maylander legt uit dat het langzamere tempo écht nodig is om de situatie veilig te houden en dat het raar zou zijn als hij continu op de limiet zou rijden. Er moet een veiligheidsmarge zijn. En ‘langzaam’ is natuurlijk een relatief begrip. De safety car kan makkelijk snelheden van boven de 300 km/h aantikken.

Aston Martin en Mercedes safety car

Sinds het seizoen van 2021 is Aston Martin leverancier van de safety en medical car in de Formule 1. De Aston Martin Vantage safety car wisselt nog wel af met de Mercedes-Benz AMG GT R. Wil je zien hoe de Aston Martin Vantage er van binnen en buiten uitziet? Bekijk dan de video in dit artikel.

Aston Martin Safety Car F1 2023 © XPBimages
Mercedes Safety Car F1 2023 © XPBimages

Waarom is een safety car geen Formule 1-auto?

Er zijn een aantal praktische redenen waarom een safety car geen Formule 1-auto is. Onder andere zitten er veel handige opties in een safety car en is er ruimte nodig voor twee personen (de safety car coureur en bijrijder). Dit is lastig om allemaal passend te maken in een Formule 1-auto. Ook spelen de kosten een grote rol. Alle informatie over waarom een safety car geen Formule 1-auto is, vind je in de video in dit artikel.

Virtual Safety Car

Naast de ‘fysieke’ safety car die op de baan rijdt tijdens een onveilige situatie, is er sinds 2015 ook de virtual safety car (VSC). De eerste virtual safety car werd ingezet tijdens de GP van Monaco (2015). Dit gebeurde nadat Romain Grosjean en Max Verstappen crashten. Wat is een virtual safety car in de Formule 1? Tijdens een VSC situatie gaat er geen safety car de baan op, maar krijgen de coureurs een melding op hun stuurwiel en moeten ze hun snelheid aanpassen tot een vastgesteld minimum.

De virtual safety car zorgt ervoor dat de race sneller hervat kan worden en dat er minder onderbrekingen zijn. Tijdens een VSC situatie kan het bijvoorbeeld zo zijn dat er marshals de baan op komen om gevaarlijke voorwerpen te verwijderen. Wanneer de virtual safety car eindigt, krijgen de coureurs weer een melding op hun scherm op hun stuur dat ze weer op volle snelheid kunnen racen.

Virtual Safety Car F1 © XPBimages

Pitstop tijdens de safety car

Wanneer een Formule 1-coureur een pitstop maakt tijdens de periode van een (virtual) safety car, is hij/zij een stuk minder tijd kwijt ten opzichte van een pitstop tijdens het normale verloop van een race. Dit komt doordat de auto’s op de baan een stuk minder hard rijden, waardoor er dus minder tijd verloren gaat. Wanneer de totaaltijd (inclusief in- en uitrijden) tijdens een pitstop bijvoorbeeld 22 seconden is tijdens een normale situatie, kan deze slechts 11 seconden zijn tijdens een safety car situatie.

Crashes achter de safety car

De hoofdtaak van de safety car is natuurlijk om de veiligheid van de Formule-1 coureurs te waarborgen, maar toch gebeuren er tijdens een safety car periode ook wat onverwachte dingen, zoals crashes.

Een aantal voorbeelden zijn:

Michael Schumacher en Juan Pablo Montoya

Zo crashte Michael Schumacher en Juan Pablo Montoya tijdens de Grand Prix van Monaco in 2004. Schumacher wilde achter de safety car zijn banden opwarmen, maar dat ging niet helemaal goed. Hoe dat ging bekijk je in de video in dit artikel.

Romain Grosjean in Bakoe

Een andere crash in het collectieve geheugen achter een safety car is die van Romain Grosjean tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan in 2018. Hij reed de muur in en riep ‘I think Ericsson hit us’ over de boordradio. Echter was Ericsson niet dicht bij hem in de buurt en veroorzaakte Grosjean zijn crash helemaal zelf.

George Russell in Imola

Ook George Russell is niet onbekend met het crashen achter de safety car. In het seizoen van 2020 reed hij met zijn Williams achter de safety car tijdens de Grand Prix van Imola. Helaas verloor hij de controle en belandde hij in de muur.

Safety car rijdt over Taki Inoue

Een ander bizar moment in de Formule 1-geschiedenis met de safety car is die met de Japanse coureur Taki Inoue. Hij werd tijdens de vrije training in Monaco overreden door de safety car die hem over het hoofd had gezien. Gelukkig hield hij hier ‘slechts’ een hersenschudding aan over. Bekijk de beelden hier.

Wat zijn de regels omtrent de safety car?

  • Tijdens een safety car situatie mogen coureurs elkaar en de safety car niet inhalen. Het kan wel zo zijn dat de wedstrijdleiding aangeeft dat de auto’s die op een ronde zijn gezet de safety car mogen passeren, om zo weer achteraan het veld aan te sluiten. De lichten op de safety car zullen dan groen worden. Wanneer de lichten van de safety car geel zijn, mag de safety car niet gepasseerd worden;

  • Tijdens een safety car periode kunnen coureurs elk moment de pitstraat inrijden, maar bij het uitrijden moeten zij wachten totdat het licht van de pit exit op groen staat. Dit moet ervoor zorgen dat de coureur veilig achter de safety car aan kan sluiten en niet met volle snelheid de afstand moet inhalen;

  • Na de GP van Australië in 2023 is bepaald dat de safety car één minuut eerder de pitstraat uitgaat voordat de eerste Formule 1-auto volgt. Zo kunnen coureurs beter hun eigen tempo bepalen en de banden opwarmen;

  • Tijdens een safety car periode blijft de klok gewoon doorlopen en tellen de gereden rondes af;

  • Tijdens een virtual safety car situatie moeten de coureurs hun snelheid aanpassen tot een vastgesteld minimum;

  • Als de safety car eindigt en deze op weg is het circuit te verlaten, doven de lampen op de safety car. Hiermee wordt aangegeven dat de auto aan het einde van die ronde de pitstraat in zal rijden;

  • Wanneer een safety car eindigt, bepaalt de leider in de wedstrijd wanneer hij op het gas gaat en de race weer hervat wordt;

  • Nadat de safety car is geëindigd, mag er twee rondes geen DRS worden gebruikt. DRS mag helemaal niet gebruikt worden tijdens een safety car periode. Dit geldt ook tijdens een virtual safety car periode;

  • In principe doet de wedstrijdleiding er alles aan om dit te voorkomen, maar een race mag eindigen achter de safety car. Dit gebeurde bijvoorbeeld tijdens de Grand Prix van Spa in 2021 die zowel startte als eindigde achter een safety car vanwege hevige regenval. Ook de Grand Prix van Monza in 2022 eindigde achter de safety car, vanwege het stranden van Ricciardo in ronde 48/53.

Safety Car F1 Mercedes © XPBimages
Viaplay
x
FIA geeft uitleg over cruciaal safety car-moment met Norris in Miami